Remiantis „Rho Motion“ skaičiavimais, pasaulinė elektrinių ir iš tinklo įkraunamų hibridinių transporto priemonių (BEV + PHEV) rinka 2024 m. smarkiai augo, o pasauliniai pardavimai siekė 17,1 mln. vienetų. Tai yra 25 proc. daugiau nei pernai, o tam didžiausią įtaką turėjo nepaprastas 40 proc. augimas Kinijos rinkoje.
Nors Kinija buvo lyderė, Europoje buvo pastebėtas nedidelis nuosmukis – pardavimai sumažėjo 3 %. Šį nuosmukį daugiausia lėmė Vokietijos sprendimas 2023 m. gruodžio mėn. staiga nutraukti elektromobilių subsidijavimo programą. Tačiau net ir sumažėjus šiam skaičiui elektromobiliai vis tiek sudarė didelę naujų automobilių pardavimo Vokietijoje dalį – maždaug du iš penkiolikos naujų automobilių buvo elektriniai.
Pagrindinis pasaulinės rinkos pasiskirstymas (BEV + PHEV):
- Pasaulyje – 17,1 mln. vienetų, +25 % per metus
- Kinija: 11 mln. vienetų, +40 % per metus
- Europa: 3 mln. vienetų, -3 % per metus
- JAV ir Kanada: 1,8 mln. vienetų, +9 % per metus
- Likusiame pasaulyje – 1,3 mln. vienetų, +27 % per metus
Kinijoje hibridinių iš tinklo įkraunamų transporto priemonių pardavimai išaugo labiausiai – 81 %, o baterijomis varomų elektrinių transporto priemonių pardavimai padidėjo 19 %. BYD tapo dominuojančiu žaidėju, užėmusiu pirmąją penketuko vietą pasaulyje, daugiausia dėl gerų rezultatų vidaus rinkoje. Prie šios sėkmės prisidėjo vyriausybės subsidijos ir didelis postūmis pramonės plėtrai.
Europos rinkos rezultatai 2025 m. gali pagerėti dėl CAFE (angl. Corporate Average Fuel Economy) direktyvos, kuri įpareigoja gamintojus parduoti daugiau nulinės taršos transporto priemonių. Šios direktyvos poveikis jau matomas, nes įmonės konkuruoja siekdamos sumažinti kainas. JAV rinka, kurią saugo Kinijos modeliams taikomi muitai, priklausys nuo vietos, Europos, Pietų Korėjos ir Japonijos gamintojų augimo. Tačiau Japonija atsargiau žiūri į elektromobilių diegimą.
Reikšmė Lietuvos rinkai:
Nors straipsnyje daugiausia dėmesio skiriama pasaulinėms tendencijoms, Lietuvai jis aktualus keliais aspektais:
- Europos kontekstas: Lietuva yra Europos Sąjungos dalis, todėl jai daro įtaką tokie ES teisės aktai kaip CAFE direktyva. Tai reiškia, kad šie reglamentai turės įtakos elektromobilių prieinamumui ir kainoms Lietuvoje.
- Rinkos tendencijos: Lietuvos vartotojams ir įmonėms padeda numatyti būsimus pokyčius elektromobilių rinkoje.
- Vyriausybės politika: Straipsnyje pabrėžiamas vyriausybės subsidijų ir politikos poveikis elektromobilių diegimui. Tai aktualu Lietuvai, nes šalis gali svarstyti galimybę įgyvendinti ar koreguoti savo paskatas, kad paskatintų elektromobilių naudojimą.
- Konkurencija ir kainodara: Straipsnyje akcentuojama didėjanti gamintojų konkurencija gali lemti tai, kad elektromobiliai Lietuvoje taps prieinamesni.