Elektromobilių pramonė susiduria su netikėtu iššūkiu. Kongo Demokratinė Respublika (KDR), kurioje pagaminama daugiau kaip 77 % pasaulio kobalto atsargų, paskelbė keturiems mėnesiams sustabdanti kobalto eksportą. Šiuo sprendimu, pateisinamu „prastomis rinkos sąlygomis“, siekiama neutralizuoti smarkiai sumažėjusias kobalto kainas – nuo 74 000 eurų už toną 2022 m. balandžio mėn. iki mažiau nei 21 000 eurų šiandien. Tačiau ką tai reiškia automobilių sektoriui ir ar tai gali sutrikdyti elektros revoliuciją?
Kobalto vaidmuo elektromobilių baterijose
Kobaltas yra pagrindinis ličio jonų akumuliatorių, kuriais maitinama dauguma elektrinių transporto priemonių (EV) ir hibridinių elektrinių transporto priemonių (PHEV), elementas. Nors kai kuriuose naujesniuose akumuliatoriuose, pavyzdžiui, ličio-geležies-fosfato (LFP) variantuose, kobalto nėra, daugelyje didelio našumo akumuliatorių šis metalas vis dar naudojamas.
2023 m. bus parduota 17,1 mln. elektromobilių ir PHEV, todėl automobilių sektoriuje per metus bus sunaudojama apie 170 000 tonų kobalto. Nors dabartinės atsargos gali patenkinti pasaulinę paklausą trumpuoju laikotarpiu, dėl ilgalaikio tiekimo sutrikimo gali padidėti gamybos sąnaudos, o tai gali lemti didesnes transporto priemonių kainas.
Ar yra tiekimo krizė?
Nepaisant Kongo vyriausybės sprendimo, kobalto stygiaus iš karto nejaučiama. Pasaulinė gamyba 2024 m. siekė apie 300 000 tonų ir patenkino pramonės poreikius. Be to, bendrovės stengiasi mažinti priklausomybę nuo kobalto dėl susirūpinimo dėl etiškos kasybos praktikos ir tiekimo grandinės nestabilumo.
Tačiau pramonės atstovai ir toliau nerimauja. Gamintojai dabar turi pasikliauti atsargomis arba kreiptis į Indoneziją, antrą pagal dydį gamintoją, kuriai tenka 10 % pasaulinės produkcijos. Dėl šio pokyčio gali kilti logistikos problemų ir padidėti sąnaudos, o tai turės įtakos ne tik elektromobilių gamybai, bet ir elektronikos bei naftos chemijos pramonei, kurioje naudojamas kobaltas.
Ar tai gali turėti įtakos ir degalų kainoms?
Keista, kad kobalto tiekimo sutrikimas gali turėti įtakos ir degalų kainoms. Kobaltas yra svarbus naftos produktų perdirbimo procese, todėl užsitęsus tiekimo problemai, gali šiek tiek padidėti degalų kainos. Tačiau, atsižvelgiant į tai, kad yra alternatyvių šaltinių, dideli svyravimai mažai tikėtini.
Kas toliau laukia elektromobilių rinkos?
Didžiausias klausimas – kaip šis žingsnis pakeis pramonės šaką. Automobilių gamintojai palaipsniui mažino kobalto naudojimą, o šis naujausias įvykis gali paspartinti perėjimą prie baterijų be kobalto. Tačiau kol kas elektromobilių gamybos sąnaudos gali laikinai padidėti, o tai gali sulėtinti kainų mažinimą vartotojams.
Ką manote?
Ar šis tiekimo sutrikimas gali pakeisti jūsų nuomonę apie elektromobilio pirkimą? Ar automobilių gamintojai turėtų daugiau investuoti į alternatyvias baterijų technologijas? Pasidalykite savo mintimis komentaruose!