Važinėti suskystintomis naftos dujomis (SND) varomu automobiliu – populiarus pasirinkimas taupant pinigus ir mažinant išmetamųjų teršalų kiekį. Tačiau dujų kvapas automobilyje ar aplink jį dažnai kelia vairuotojų susirūpinimą. Ar šis kvapas yra normali suskystintomis naftos dujomis varomo automobilio dalis? Atsakymas aiškus: ne, nėra. Dujų kvapas rodo problemą, į kurią reikia nedelsiant atkreipti dėmesį. Toliau nagrinėjame su šia problema susijusias priežastis, sprendimus ir riziką, pritaikytą Lietuvos auditorijai.
Kodėl automobilyje jaučiamas dujų kvapas?
Transporto priemonėse naudojamos suskystintos naftos dujos yra propano ir butano mišinys, kuris natūraliai yra bekvapis. Kad vartotojai būtų įspėti apie nuotėkį, pridedama specifinio kvapo medžiagos. Jei pastebėjote šį kvapą, tai signalizuoja apie galimą problemą, kurią reikia spręsti. Dažniausios priežastys yra šios:
- Nesandarūs degalų vamzdynai: Dėl vibracijos, nusidėvėjimo ar netinkamo montavimo gali atsirasti nesandarumų vamzdynuose, kuriais dujos iš bako tiekiamos į baką.
- Sugedusios jungtys: Jungtys tarp reduktoriaus ir purkštukų taip pat gali būti nesandarios.
- Blogai sureguliuota LPG sistema: Senesnės sistemos gali išleisti dujų perteklių į įsiurbimo kolektorių, todėl gali atsirasti pastebimas kvapas.
- Surūdijusios išmetimo sistemos: Dėl pažeistos išmetimo sistemos automobilyje ir aplink jį gali atsirasti dujų kvapas.
- Perpildytas bakas arba susidėvėję komponentai: Dujų perteklius gali ištekėti per apsauginį vožtuvą, kai bakas yra perpildytas, o pasenusios dalys, tokios kaip filtrai ar reduktoriai, taip pat gali būti kaltos.
Ką daryti pajutus dujų kvapą?
Pirmas žingsnis paprastas: neignoruokite jo. Tvyrantis dujų kvapas yra ne tik nemalonus, bet ir gali kelti pavojų saugumui. Vadovaukitės šiomis rekomendacijomis:
- Apsilankykite pas sertifikuotą mechaniką: Tik kvalifikuoti specialistai gali diagnozuoti ir remontuoti suskystintų dujų sistemas. Jei bandysite remontuoti patys, remontas gali būti neveiksmingas arba sukelti dar didesnį pavojų.
- Pakeiskite susidėvėjusius komponentus: Dujų filtrai (keičiami kas 15 000-25 000 km) ir reduktoriai yra nebrangūs ir gali padėti išspręsti daugelį kvapo problemų.
- Patikrinkite ir sureguliuokite sistemą: Užtikrinkite tinkamą suskystintų naftos dujų įrenginio kalibravimą, kad būtų išvengta per didelio dujų tiekimo.
Ar dujų nuotėkis gali sukelti sprogimą?
Nors mintis, kad suskystintomis naftos dujomis varomas automobilis gali sprogti dėl nuotėkio, kelia nerimą, tai pasitaiko palyginti retai. Kad įvyktų dujų sprogimas, suskystintų naftos dujų koncentracija ore turi būti 2-10 %. Atsižvelgiant į mažus automobilių dujų bakų dydžius, toks scenarijus labai mažai tikėtinas. Vis dėlto nuotėkio niekada nereikėtų ignoruoti, nes dėl jo gali kilti kitų pavojų, įskaitant gaisro pavojų ar sveikatos sutrikimus dėl ilgalaikio poveikio.
Kodėl suskystintų dujų automobiliai paprastai nekvepia dujomis
Suskystintų naftos dujų sistemų priešininkai dažnai teigia: „Dujomis varomi automobiliai smirda”, tačiau tai klaidinga nuomonė, pagrįsta netinkamai veikiančiais įrenginiais. Tinkamai veikianti suskystintų naftos dujų sistema neturi kvapo. Jei jaučiate dujų kvapą, vadinasi, kažkas negerai.
Gerai prižiūrimos suskystintų naftos dujų sistemos privalumai
Nepaisant galimų problemų, suskystintos naftos dujos išlieka puikus degalų pasirinkimas. Jis yra ekonomiškas ir ekologiškas, ypač jei sistema gerai prižiūrima. Šiuolaikinės technologijos leidžia sklandžiai pritaikyti net sudėtingus variklius, užtikrinant efektyvų veikimą be jokio dujų kvapo.