Kiekvienoje degalinėje ir beveik kiekviename prekybos centre galite įsigyti nematomą automobilio priekinio stiklo valytuvą, kuris ant stiklo paviršiaus sukuria vandenį sulaikančią hidrofobinę plėvelę. Ar hidrofobinė danga veikia?
Automobilio priekinis stiklas nėra idealiai lygus. Mikroįbrėžimai, maži medžiagos defektai ar mikroskopiškai maži nešvarumai, prilipę prie stiklo, sudaro puikią pradžią tolesniam nešvarumų kaupimuisi ar vandens susilaikymui ant stiklo paviršiaus. Nematomas valytuvas, tiksliau, nanodalelių hidrofobinis sluoksnis, yra bandymas išspręsti šią problemą.
Kaip veikia hidrofobinė danga?
Nematomas valytuvas gerokai padidina stiklo hidrofobiškumą. Dėl to ant jo išsiliejęs vanduo pradeda kauptis didesniais lašais (kaip gyvsidabris iš sudužusio termometro), o paskui, veikiamas sunkio jėgos arba oro impulso, nuteka nuo stiklo. Hidrofobinės dangos gamintojai skelbia, kad jie jau veikia važiuojant šiek tiek didesniu nei 50 km/h greičiu. Bandymai ir vairuotojų atsiliepimai rodo, kad arčiau tiesos yra 70-80 km/h greitis. Esant mažam greičiui, tirštam rūkui ar dulksnai, lašeliai yra per maži, kad susitelktų į didesnius, kurie būtų veiksmingai nupūsti.
Todėl tam tikrais atvejais (važiuojant didesniu greičiu, esant intensyvesniems krituliams) galima važiuoti nenaudojant priekinio stiklo valytuvų. Hidrofobinės dangos privalumai tuo nesibaigia. Nematomas valytuvas sumažina priekinio stiklo užterštumą ar apledėjimo tikimybę, taip pat palengvina vabzdžių ar augalų sulčių pašalinimą.
Hidrofobinė danga – ar ji veikia?
Prekyboje galima įsigyti purškiamų, skystų arba losjono preparatų. Naudojimo instrukcijose rekomenduojama, kad prieš naudojant nematomą valiklį langai būtų kruopščiai nuplauti ir nusausinti. Užtepus gaminį ant stiklo, prieš pradedant poliruoti, gali tekti šiek tiek palaukti. Atlikus operaciją, matomumas niekaip nesumažėja. Ant stiklo neatsiranda jokių dryžių ar anksčiau nematytų šviesos atspindžių.
Vairuotojų atsiliepimai rodo, kad hidrofobinė danga veikia keletą savaičių (galimi skirtumai dėl transporto priemonės sąlygų arba pasirinktos gamybos). Praėjus šiam laikui, stiklą būtina padengti nauju priemonės sluoksniu. Svarbu tai, kad net ir pigiausi produktai, kainuojantys apie 5-10 eurų, pasirodo esantys veiksmingi. Taigi, kiekvienas gali pats įsitikinti, ar nematomo valytuvo veikimas jį tenkina.
Hidrofobiniai automobilių langai
Verta paminėti, kad stiklas su vandenį atstumiančia danga gali būti automobilių standartinės arba papildomos įrangos dalis. Sprendimą, pavadintą WRG (iš angl. Water Repellent Glass – vandenį atstumiantis stiklas), 2004 m. pasiūlė „Volvo“. Pasak konglomerato, išoriniai veidrodėliai ir priekinių durelių šoniniai langai buvo pagaminti iš specialaus tipo stiklo. Nuo šoninių stiklų vanduo turėjo būti nupučiamas oro srove, o ant veidrodėlių jis turėjo tolygiai pasiskirstyti visame jų paviršiuje, kad neiškraipytų vaizdo.
„Volvo“ nepateikia išsamios informacijos apie sprendimą, apsiribodama teiginiu, kad ši technologija gali būti naudojama tik laminuotam stiklui ir kad norint, jog danga būtų visiškai veiksminga, ją reikia periodiškai atnaujinti. Tačiau tai netaikoma veidrodžiams, kurių hidrofobinis sluoksnis yra mažiau linkęs į dilimą. Internete rašoma, kad WRG – tai ant viryklės dedamas vandenį atstumiantis sluoksnis ir kad visas sprendimas yra patentuotas šio prekės ženklo.