Tinkama automobilio techninė priežiūra yra labai svarbi saugumui ir eksploatacinėms savybėms užtikrinti, ir nors daugelis vairuotojų uoliai keičia variklio alyvą arba tikrina aušinimo skysčio lygį, dažnai pamirštama stabdžių skysčio svarba. Stabdžių skystis atlieka labai svarbų vaidmenį užtikrinant automobilio saugumą, tačiau laikui bėgant jis taip pat gali susidėvėti ir suprastėti. Jo nepaisymas gali sukelti sunkių pasekmių, įskaitant stabdžių gedimą. Šiame vadove paaiškinsime, kokie yra stabdžių skysčių tipai, kaip juos pakeisti ir ar juos galima maišyti.
Kodėl stabdžių skystis toks svarbus
Stabdžių skystis užtikrina veiksmingą automobilio hidraulinės sistemos veikimą, sklandų stabdymą ir saugų automobilio valdymą. Jis taip pat gali būti naudojamas hidraulinėse sankabos sistemose. Tačiau stabdžių skystis – ypač glikolio pagrindu pagaminti skysčiai, tokie kaip DOT 3, DOT 4 ir DOT 5.1 – yra higroskopinis, t. y. jis sugeria drėgmę iš aplinkos. Dėl šios absorbcijos sumažėja jo virimo temperatūra, todėl gali sumažėti stabdymo efektyvumas ir net sugesti sistema, esant didelei apkrovai. Reguliarus stabdžių skysčio keitimas apsaugo nuo korozijos, vandens garų kaupimosi ir sumažėjusio efektyvumo.
Skirtingi stabdžių skysčių tipai
Yra keturi pagrindiniai stabdžių skysčių tipai: DOT 3, DOT 4, DOT 5 ir DOT 5.1. Štai kuo jie skiriasi:
- DOT 3:
- Pagaminta iš glikolio.
- Sausosios virimo temperatūra: 205 °C; drėgnosios virimo temperatūra: 140 °C.
- Paplitęs senesnėse transporto priemonėse arba pagrindinėse sistemose be pažangių saugos priemonių.
- DOT 4:
- Glikolio pagrindu.
- Sausosios virimo temperatūra: 230 °C; drėgnosios virimo temperatūra: 150-155 °C.
- Tinka daugumai šiuolaikinių automobilių ir sistemų su ABS arba traukos kontrolės sistema.
- DOT 5:
- Silikono pagrindo, nehigroskopiškas (nesugeria vandens).
- Virimo temperatūra: 160-180 °C.
- Pirmiausia naudojamas karinėse arba specialiosiose transporto priemonėse.
- DOT 5.1:
- Glikolio pagrindu, kaip ir DOT 3 ir DOT 4, tačiau jų virimo temperatūra aukštesnė.
- Sausosios virimo temperatūra: 260 °C; drėgnosios virimo temperatūra: 180 °C.
- Idealiai tinka didelio našumo arba šiuolaikinėms transporto priemonėms, kurioms reikalingos papildomos saugos funkcijos (ESP, ABS ir kt.).
Tinkamo stabdžių skysčio pasirinkimas
Visada laikykitės transporto priemonės gamintojo rekomendacijų. Šią informaciją paprastai rasite savininko vadove arba ant stabdžių skysčio rezervuaro dangtelio. Daugumai Europos automobilių pakanka DOT 4 arba DOT 4 LV (mažo klampumo). Šie skysčiai atitinka maždaug 90 proc. automobilių reikalavimus, įskaitant tuos, kuriuose įrengtos tokios pažangios sistemos kaip ABS ir ESP.
Jei norite pagerinti stabdžių veikimą, gali būti naudinga pakeisti skystį į geresnių specifikacijų, pavyzdžiui, DOT 4 LV arba DOT 5.1, skystį. Tačiau pereiti prie žemesnės klasės skysčio yra pavojinga ir nerekomenduojama.
Ar galima maišyti stabdžių skysčius?
Stabdžių skysčių maišymas yra sudėtinga tema. Glikolio pagrindu pagamintus skysčius (pvz., DOT 3 su DOT 4 arba DOT 5.1) maišyti saugu, o silikono pagrindu pagamintus DOT 5 su glikolio pagrindu pagamintais skysčiais maišyti nerekomenduojama. Maišant nesuderinamus skysčius, gali sutrikti stabdžių veikimas ir sugesti sistema.
Kaip dažnai reikėtų keisti stabdžių skystį?
Specialistai rekomenduoja stabdžių skystį keisti kas 2-3 metus arba taip, kaip nurodyta transporto priemonės vadove. Kai kuriose aukštųjų technologijų transporto priemonėse yra jutikliai, įspėjantys apie žemą skysčio lygį, tačiau visada pravartu tikrinti rankiniu būdu. Jei šios priežiūros nepaisysite, gali kauptis drėgmė, atsirasti korozija ir sumažėti virimo temperatūra, o tai kelia rimtą pavojų saugumui.
Įspėjamieji stabdžių skysčio problemų požymiai
- Kempininis stabdžių pedalas: Tai reiškia, kad stabdžių vamzdynuose yra oro arba vandens.
- Sumažėjęs stabdymo efektyvumas: Galimas ženklas, kad stabdžių skysčio kiekis yra sumažėjęs arba jo yra mažai.
- Matomas nuotėkis: Stabdžių skysčio nuotėkis gali pakenkti visai sistemai.
- Korozija: Patikrinkite, ar nėra rūdžių požymių šalia stabdžių rezervuaro.
Išvada: Saugumas svarbiausia
Galbūt stabdžių skystis nesulaukia tokio dėmesio kaip variklio atnaujinimai ar turbokompresoriai, tačiau jis yra tylusis jūsų automobilio našumo didvyris. Jo nepaisyti – tai tas pats, kas žaisti su ugnimi, – galite nepastebėti pavojaus, kol nebus per vėlu. Išlikite priekyje pasirinkdami tinkamą savo automobiliui skirtą skystį, vengdami rizikingų derinių ir reguliariai jį keisdami.