Daugelis vairuotojų, pasiekę tam tikrą greitį, užuot palaikę pastovų greitį, įjungia neutralią pavarą ir leidžia automobiliui riedėti be variklio pagalbos. Toks vairavimo būdas buvo prasmingas senesniuose automobilių modeliuose, tačiau dabar jo geriau vengti.
Dar visai neseniai vairuotojai buvo mokomi, kad geriausia kuo dažniau įjungti neutralią padėtį, todėl daugelis vairuotojų šios praktikos laikosi ir šiandien. Pirmiausia jie įsibėgėja iki tam tikro greičio ir tada įjungia neutralią padėtį, o automobilis rieda tik dėl ratams tiekiamos kinetinės energijos. Jei vairuotojas nori pagreitėti, jis vėl įjungia pavarą, pagreitina automobilį ir tada vėl išjungia pavarą. Stabdydami jie taip pat įjungia pavarą, tas pats galioja ir važiuojant nuo kalno. Anksčiau tai buvo prasminga, tačiau šiandien geriau taip nedaryti.
Ar įjungus neutralią pavarą sumažėja degalų sąnaudos?
Anksčiau tokia praktika buvo populiari, nes automobiliai buvo kitokie ir iš tikrųjų buvo galima sutaupyti degalų. Tačiau tai vis dar iš komunistinių laikų, kai didžioji dauguma automobilių variklių buvo varomi karbiuratoriais. Tokių konstrukcijų automobiliuose, net jei važiuodami pavara atleisdavote gazą, automobilis ir toliau degindavo degalus. Dar 9-ojo dešimtmečio ir net ankstesniuose automobiliuose, kai važiuodami pavara atleidžiate akceleratoriaus pedalą, variklis visai nenaudoja degalų.
Antroji problema – stabdymas. Jei važiuojate pavara, ne tik taupote degalus, bet ir stabdžius, nes dėl visos transmisijos pasipriešinimo automobilis stabdo pats, tai vadinama stabdymu varikliu. Žinoma, norint efektyviai naudoti šį stabdymo būdą, reikia praktikos ir pripratimo, tačiau ilgainiui pastebėsite, kad stabdžių sistema tarnaus daugiau kilometrų.
Taupant pinigus taip pat verta paminėti, kad dažnas sankabos naudojimas sutrumpina jos tarnavimo laiką. Tai dažnai pabrėžia mechanikai. Pavyzdžių ilgai ieškoti nereikia, nes dažnai ilgoms kelionėms naudojamas automobilis su viena sankaba gali nuvažiuoti kelis šimtus tūkstančių kilometrų! Toks rezultatas neįmanomas važiuojant mieste, o jei, be to, dažnai perjunginėjame pavaras, dar labiau sutrumpiname tarnavimo laiką. Tai dar vienas argumentas riboti laisvą važiavimą.
Važiuoti laisva pavara nerekomenduojama dėl dar vienos priežasties
Verta paminėti ne tik ekonomiškumą, bet ir saugumą. Kai automobilis važiuoja tuščiąja eiga, vairuotojas visiškai nevaldo automobilio, o manevrai, kuriuos jis gali atlikti, yra apsisukimas ir stabdymas. Tačiau būna atvejų, kai akceleratoriaus pedalo pridėjimas yra vienintelė išeitis iš spūsties. Tuomet brangios sekundės prabėga papildomam pavarų perjungimui, ir nors gali atrodyti, kad pavarų perjungimas neužtrunka ilgai, nepatyrusiam žmogui tai gali užtrukti per ilgai. Žinoma, tai darydami turite stebėti variklio sūkių dažnį, per žema aukštesnė pavara taip pat nesuteikia greito automobilio pagreičio ir, beje, neigiamai veikia variklio tarnavimo laiką, jei stipriai spaudžiamas gazas.
Važiuojant nuo kalno, ypač kalnuose, būtina stabdyti varikliu. Jei nuo kalno važiuojate tuščiąja eiga, visą laiką turėsite naudoti stabdžius, o po kurio laiko stabdžiai gali perkaisti, todėl sumažės stabdymo galia, o kraštutiniais atvejais – net visiškai nustos veikti. Geriau neleisti, kad taip nutiktų, juolab kad net ir stabdant varikliu visai stabdžių sistemai kalnuose nėra lengva.
Kada verta pasilikti laisvą pavarą?
Gera mintis yra turėti laisvumą, kai automobilis stovi; kai žinome, kad ilgai nejudėsime, geriau perjungti žemesnę pavarą ir atleisti sankabą. Tačiau jei paliekate automobilį su išjungtu varikliu, taip pat pravartu įjungti pavarą, ypač įkalnėje. Tuomet automobiliui riedėti neleidžia ne tik rankinis stabdis, bet ir visa transmisija.
Galima sakyti, kad tobulėjant technologijoms tuščia eiga tapo mitu. Mūsų seneliai ir tėvai galėjo važiuoti tuščiąja eiga, nes taip darė visą gyvenimą, ir taip buvo todėl, kad automobiliuose iki kompiuterių ir purkštukų eros toks elgesys tam tikrais atvejais galėjo padėti sutaupyti degalų, be to, kelyje būdavo mažiau automobilių, todėl mažiau pavojingų situacijų, kai degalai galėjo praversti. Šiais laikais galime vienareikšmiškai pasakyti, kad neverta važiuoti palaidai.
Automobiliai keičiasi, keičiasi ir vairuotojų įpročiai
Ne visi vairavimo įpročiai yra geri, be to, tobulėjant technologijoms ir didėjant transporto priemonių skaičiui keliuose, keičiasi ir automobilio naudojimo būdas. Šiuolaikiniuose automobiliuose įrengtos pažangios pagalbos vairuotojui sistemos, kurios reikalauja kitokio požiūrio į vairavimą nei tos, kurios buvo naudojamos prieš kelis dešimtmečius. Todėl verta atnaujinti savo žinias ir pritaikyti vairavimo techniką prie šiuolaikinių standartų, kad užtikrintumėte maksimalų saugumą ir efektyvumą sau ir kitiems eismo dalyviams.