Variklinė alyva yra vidaus degimo variklio kraujas, užtikrinantis, kad visos judančios dalys būtų suteptos, aušinamos ir apsaugotos nuo kenksmingų teršalų. Tačiau alyvai cirkuliuojant variklyje, joje kaupiasi nešvarumai, metalo dalelės ir nuosėdos, kurios gali pabloginti variklio veikimą ir sutrumpinti jo tarnavimo laiką. Alyvos filtras atlieka svarbų vaidmenį išlaikant alyvą švarią, tačiau ar jį reikėtų keisti kaskart keičiant alyvą? Panagrinėkime, ar keisti alyvos filtrą kaskart keičiant alyvą yra būtina, ar tai tik papildomos išlaidos.
Alyvos filtro vaidmuo variklio sveikatai
Alyvos filtras yra pagrindinė variklio efektyvumo ir ilgaamžiškumo palaikymo sudedamoji dalis. Jis pašalina kenksmingus teršalus iš alyvos prieš jai cirkuliuojant variklyje ir taip užkerta kelią gyvybiškai svarbių komponentų nusidėvėjimui. Be veikiančio alyvos filtro alyvoje kauptųsi nešvarumai ir šiukšlės, todėl padidėtų trintis, variklis perkaistų ir galėtų sugesti.
Alyvos filtrai veikia priverstinai praleisdami alyvą per filtravimo terpę ir sulaikydami nepageidaujamas daleles prieš alyvai grįžtant tepti variklį. Tačiau laikui bėgant pats filtras užsikemša ir taip sumažėja jo veiksmingumas. Todėl kyla klausimas: ar filtrą reikėtų keisti kaskart keičiant alyvą?
Ar galima pakartotinai naudoti alyvos filtrą?

Yra du pagrindiniai alyvos filtrų tipai: vienkartiniai ir daugkartiniai.
Vienkartiniai alyvos filtrai: Vienkartiniai filtrai yra labiausiai paplitęs tipas: vienkartiniai filtrai turi į popierių panašią filtravimo terpę, įdėtą į metalinį apvalkalą. Šie filtrai paprastai tarnauja nuo 5 000 iki 15 000 kilometrų, priklausomai nuo variklio, alyvos tipo ir važiavimo sąlygų. Kadangi laikui bėgant filtro medžiaga suyra, vienkartinių filtrų nereikėtų naudoti pakartotinai ir juos reikėtų keisti kaskart keičiant alyvą, kad variklyje necirkuliuotų teršalai.
Daugkartinio naudojimo alyvos filtrai: Daugkartinio naudojimo filtrai, pagaminti iš aliuminio korpusų su metaliniais filtro elementais, gali būti valomi ir naudojami daug kartų. Kai kuriuose net yra magnetų, kurie sulaiko metalines šiukšles. Nors šie filtrai iš pradžių kainuoja brangiau, jie leidžia sutaupyti ilguoju laikotarpiu, nes jų nereikia dažnai keisti. Tačiau, norint užtikrinti nuolatinį jų veiksmingumą, reikia tinkamai juos valyti ir prižiūrėti.
Jei naudojate vienkartinį alyvos filtrą, primygtinai rekomenduojama jį keisti kaskart keičiant alyvą. Vienkartinio filtro valymas nėra veiksmingas, nes jame gali likti įstrigusių smulkių šiukšlių ir nuosėdų, kurios gali sugadinti variklį.
Požymiai, kad reikia keisti alyvos filtrą
Net jei nesilaikote griežto keitimo grafiko, tam tikri įspėjamieji požymiai rodo, kad jūsų alyvos filtras nebeveiksmingas:
- Mažo alyvos slėgio lemputė: Užsikimšęs filtras gali riboti alyvos srautą, todėl užsidega alyvos slėgio įspėjamoji lemputė.
- Mažėjantis variklio našumas: Jei variklis veikia vangiai arba sunkiai įsibėgėja, dėl užteršto alyvos filtro gali sumažėti alyvos cirkuliacija.
- Tamsi, nešvari alyva: Jei alyva atrodo tamsesnė nei įprastai arba joje yra plūduriuojančių dalelių, gali būti, kad atėjo laikas keisti filtrą.
- Per didelis išmetamųjų dujų dūmingumas: Jei automobilis skleidžia tamsius, drumstus dūmus, variklyje gali degti nefiltruoti teršalai.
Pastebėjus bet kurį iš šių požymių, geriausia nedelsiant pakeisti alyvos filtrą, net jei dar nepasibaigė kitas numatytas alyvos keitimo terminas.
Kaip dažnai reikia keisti alyvos filtrą?

Rekomenduojamas alyvos filtro keitimo dažnumas priklauso nuo transporto priemonės gamintojo, tačiau dauguma ekspertų sutinka, kad geriausia jį keisti kaskart keičiant alyvą. Taip užtikrinama, kad jūsų variklis visada veiktų su švaria, neužteršta alyva.
Tačiau kai kurie šiuolaikiniai aukštos kokybės alyvos filtrai gali tarnauti du alyvos keitimo ciklus, ypač naudojant sintetinę alyvą. Tokiais atvejais geriausią keitimo intervalą galite nustatyti vadovaudamiesi naudotojo vadovu ir atsižvelgdami į važiavimo sąlygas.
Bendrosios alyvos filtro keitimo gairės
- Įprastinė alyva: Alyvos filtrą keiskite kas 5 000-7 500 kilometrų
- Sintetinė alyva: Alyvos filtrą keiskite kas 11 000-15 000 kilometrų
- Sunkios važiavimo sąlygos (dažnos trumpos kelionės, ekstremalios temperatūros, vilkimas): Keiskite alyvos filtrą kaskart keisdami alyvą
Siekiant užtikrinti optimalų variklio veikimą ir ilgaamžiškumą, saugiausia ir veiksmingiausia praktika išlieka alyvos filtro keitimas kaskart keičiant alyvą.
Alyvos filtro nepakeitimo rizika

Reguliariai nekeičiant alyvos filtro gali kilti keletas variklio problemų:
- Sumažėjęs alyvos srautas: Užsikimšęs filtras riboja alyvos cirkuliaciją, todėl blogai tepama ir variklis labiau dėvisi.
- Perkaitimas: Nešvari alyva praranda gebėjimą išsklaidyti šilumą, todėl padidėja variklio temperatūra.
- Didesnės degalų sąnaudos: Vargstančiam varikliui reikia daugiau degalų, kad būtų išlaikytas našumas.
- Sutrumpėja variklio tarnavimo laikas: Laikui bėgant užteršta alyva gali sukelti negrįžtamų variklio pažeidimų, dėl kurių tenka atlikti brangiai kainuojantį remontą.
Atsižvelgiant į tai, kad alyvos filtro pakeitimas paprastai kainuoja nuo 10 iki 30 eurų, šio esminio techninės priežiūros veiksmo praleidimas gali lemti tūkstančius dolerių siekiančias variklio remonto išlaidas.
Alyvos filtrą reikėtų keisti kiekvieną kartą keičiant alyvą?
- Jei naudojate vienkartinį alyvos filtrą, labai rekomenduojama jį keisti kaskart keičiant alyvą, kad būtų palaikoma optimali variklio būklė.
- Jei naudojate daugkartinį alyvos filtrą, tinkamas valymas ir priežiūra gali pailginti jo tarnavimo laiką, tačiau jį vis tiek reikėtų reguliariai tikrinti.
- Alyvos filtro keitimo ignoravimas gali lemti prastą variklio veikimą, perkaitimą ir brangų remontą.
Reguliarus alyvos ir filtrų keitimas yra vienas pigiausių ir paprasčiausių būdų užtikrinti, kad automobilis ilgus metus veiktų sklandžiai. Neišlaidaukite – investuokite į šviežią alyvos filtrą su kiekvienu alyvos keitimu, kad automobilis veiktų maksimaliai efektyviai ir būtų ilgaamžis.
Kaip dažnai keičiate alyvos filtrą? Ar kada nors patyrėte problemų dėl to, kad laiku jo nepakeitėte? Pasidalykite savo patirtimi komentaruose!