„Tesla“ akcijos ilgą laiką prieštaravo įprastai finansinei logikai, nes sparčiai kilo dėl Elono Musko ambicingų pažadų, o ne konkrečių finansinių rezultatų. Tačiau pastaraisiais mėnesiais įvyko stulbinantis nuosmukis – nuo gruodžio mėn. „Tesla“ prarado 45 % savo rinkos vertės. Per vieną naktį buvo prarasta 125 mlrd. JAV dolerių – daugiau nei visa „General Motors“ vertė.
Mažėjimas susijęs ne tik su skaičiais. Tai rodo, kad investuotojai vis skeptiškiau vertina Musko didingą viziją. Ilgus metus „Tesla“ buvo laikoma ne automobilių gamintoja, o revoliucine dirbtinio intelekto bendrove, kuri yra pasirengusi dominuoti ateities transporte su savaeigiais robotais ir humanoidiniais robotais. Tačiau dėl mažėjančių pardavimų, politinių trukdžių ir didėjančios konkurencijos ima ryškėti įtrūkimai.
„Tesla“ politinis lošimas: Rizikingas statymas?
Žibalo į ugnį įpylė ir pastarojo meto glaudi Musko sąjunga su Donaldu Trumpu. Išleidęs 250 mln. dolerių D. Trumpo išrinkimui paremti, E. Muskas tapo vyresniuoju patarėju, siekiančiu didelio reguliavimo panaikinimo. Kai kurie investuotojai tai vertino kaip žingsnį, galintį paspartinti „Tesla“ robotų-taksi užmojus, tačiau kiti nerimauja, kad Musko politinės intrigos atitraukia jo dėmesį nuo pagrindinės „Tesla“ veiklos.
Be to, susirūpinimą kelia tai, kad „Tesla“ pardavimai sumažėjo Europoje, kur E. Musko parama kraštutinių dešiniųjų politikai atstūmė kai kuriuos vartotojus. Tuo pat metu didžiausias „Tesla“ konkurentas, Kinijos BYD, aplenkė ją pagal pasaulinius elektromobilių pardavimus, siūlydamas pigesnes alternatyvas, kurios mažina „Tesla“ rinkos dalį.
Robotaksi revoliucija – ar tik svajonė?
Didelė dalis „Tesla“ vertės grindžiama viltimis, kad ji dominuos savavaldžių automobilių pramonėje. Tačiau, nepaisant daugelį metų nuo 2016 m. duotų pažadų, visiškai autonominiai „Tesla“ automobiliai dar neįgyvendinti. Kritikai teigia, kad Musko požiūris į savaeigius automobilius, paremtas dirbtiniu intelektu ir tik kamera, yra iš esmės ydingas, palyginti su tokiais konkurentais kaip „Waymo“, kurie saugumui užtikrinti naudoja dirbtinio intelekto, radarų ir lidarų derinį.
„Tesla“ dėl savo savavaldžio vairavimo technologijų, įskaitant mirtinas avarijas, yra pateikusi daugybę ieškinių ir atlieka federalinius tyrimus. Vis dėlto E. Muskas tvirtina, kad „Tesla“ visiškai savarankiškai vairuojanti sistema (FSD) netrukus bus saugesnė už žmones vairuotojus.
„Tesla“ kainų karas ir lėtėjantys pardavimai
Be to, „Tesla“ sunkiai sekasi išlaikyti elektromobilių pardavimo tempą. Vienintelė nauja bendrovės transporto priemonė nuo 2020 m. – „Cybertruck“ – pasiekė labai prastus rezultatus: pernai jos parduota tik 38 965 vienetai, t. y. gerokai mažiau, nei Muskas iš pradžių prognozavo, kad iki 2025 m. bus parduota 250 000 vienetų.
Tuo pat metu „Tesla“ dėl lėtėjančios pasaulinės paklausos buvo priversta sumažinti „Model 3“ ir „Model Y“ kainas. Nors tai padėjo išlaikyti pardavimus, tai labai sumažino Tesla pelno maržas ir sukėlė susirūpinimą dėl ilgalaikio tvarumo.
Ar „Tesla“ vis dar pervertinama?
Net ir po neseniai įvykusios avarijos „Tesla“ tebėra vertingiausia automobilių bendrovė pasaulyje – jos rinkos vertė siekia 845 mlrd. dolerių – daugiau nei devynių kitų didžiausių automobilių gamintojų kartu sudėjus. Tačiau 2023 m. „Tesla“ pardavė tik 1,8 mln. automobilių, o šie konkurentai – 44 mln.
„Tesla“ ateities kainos ir pelno santykis vis dar yra daug didesnis nei ‚Apple‘, ‚Microsoft‘ ar ‚Nvidia‘, o tai rodo, kad jos akcijų kaina pagrįsta optimizmu, o ne realybe. Investuotojams kyla klausimas: Kaip ilgai „Tesla“ akcijų kaina gali išlikti nesusijusi su pagrindiniais rodikliais?
Kas toliau laukia „Tesla“?
Nepaisant nesėkmių, „Tesla“ vis dar turi užkietėjusių šalininkų, kurie tiki Musko ilgalaike vizija. Tokios įmonės kaip „Ark Investment Management“ prognozuoja, kad iki 2029 m. „Tesla“ akcijos gali pakilti iki 2600 JAV dolerių dėl robotų ašių ir savavaldžių automobilių prenumeratos.
Tačiau didėjant konkurencijai, politiniams prieštaravimams ir lėtėjant elektromobilių rinkai, klausimas išlieka: Ar E. Muskas gali padaryti dar vieną stebuklą, o gal „Tesla“ aukso amžius jau baigėsi?
Ką manote? Ar „Tesla“ vis dar yra gera investicija, o gal bendrovė galutinai išseko? Pasidalykite savo mintimis toliau esančiuose komentaruose!