Praėjus beveik dešimčiai metų po to, kai pasaulinę automobilių pramonę sukrėtė liūdnai pagarsėjęs „Volkswagen“ dyzelinių variklių išmetamųjų teršalų skandalas, dažnai vadinamas „Dieselgate“, ši problema vėl iškilo iš naujo. Jungtinės Karalystės Transporto departamentas (DfT) paskelbė apie naują tyrimą dėl galimo įvairių automobilių gamintojų naudojamų išderinimo įtaisų. Dėl šio įvykio gali būti atšaukta tūkstančiai transporto priemonių.
Naujas tyrimas
Dienraščio „The Times“ atliktas tyrimas atskleidė, kad Transporto ministerija pradėjo tyrimą, kuriame dalyvauja 11 gamintojų, atstovaujančių 20 skirtingų markių, ir įtaria, kad net 47 modeliuose galėjo būti įrengti išmetamųjų teršalų mažinimo įtaisai. Šie prietaisai buvo naudojami siekiant manipuliuoti bandymų rezultatais ir užtikrinti, kad transporto priemonės atitiktų griežtus išmetamųjų teršalų standartus.
Kilus pirminiam „Dieselgate“ skandalui, gamintojams tapo neteisėta Jungtinėje Karalystėje pardavinėti transporto priemones su tokiomis technologijomis. Tačiau praėjusiais metais aplinkosaugos teisės grupė „ClientEarth“ išreiškė susirūpinimą, pateikė teisinį skundą ir paragino vyriausybę ištirti, ar kituose automobiliuose vis dar gali būti naudojami šie prietaisai.
Tvarkaraštis ir taikymo sritis
Neseniai „ClientEarth“ pateikus informacijos laisvės prašymą paaiškėjo, kad DfT tyrimą pradėjo anksčiau, 2024 m., dar dirbant ankstesnei konservatorių vyriausybei. Tyrime daugiausia dėmesio skiriama transporto priemonėms, registruotoms nuo 2009 m. rugsėjo mėn. iki 2019 m. pabaigos, t. y. laikotarpiu, kai, kaip manoma, labiausiai paplito išderinimo įtaisų naudojimas.
Vyriausybės ir pramonės atsakas
„Auto Express“ pateiktame pareiškime DfT teigė: „Neveiksnumo įtaisai yra neteisėti, klaidina vairuotojus ir gali turėti neigiamą poveikį visuomenės sveikatai. Mes nuolat ir griežtai tikriname transporto priemonių atitiktį išmetamųjų teršalų standartams ir greitai ėmėmės veiksmų, kad pradėtume tyrimą šiuo klausimu. Bendradarbiausime su pramonės atstovais, kad išspręstume visas nustatytas problemas.“
Jei tyrimas patvirtins, kad tam tikri gamintojai naudojo išderinimo įtaisus, nors teisinio reikalavimo atšaukti transporto priemones nėra, tikimasi, kad jie tai padarys savanoriškai ir savo lėšomis. Be to, bendrovėms, kuriose bus nustatyta pažeidimų, tikriausiai teks išmokėti dideles kompensacijas nukentėjusiems klientams. Pažymėtina, kad per pirminę „Dieselgate“ bylą „Volkswagen“ išmokėjo net virš 232 mln. eurų kompensacijų.
Pramonės susirūpinimą keliantys klausimai
Mike’as Hawesas, Motorų gamintojų ir prekybininkų draugijos (SMMT) generalinis direktorius, pažymėjo, kad DfT „turi įstatyminę pareigą vykdyti reguliarią rinkos priežiūrą, o pramonė prireikus padeda įgyvendinti atitikties programas“.
Jis taip pat teigė: „Mes žinome apie Europos Teisingumo Teismo sprendimą, dėl kurio kilo abejonių dėl esamo transporto priemonių sertifikavimo, kurį per daugelį metų pardavimui patvirtino visos Europos vyriausybės, ir bendradarbiaujame su departamentu, kad suprastume, kokių pasekmių, jei tokių yra, tai gali turėti Jungtinei Karalystei.“
Žvelgiant į ateitį
Kol vyksta tyrimas, automobilių pramonės atitiktis išmetamųjų teršalų standartams ir toliau atidžiai stebima. Bet kokie atskleisti faktai gali turėti didelį finansinį poveikį gamintojams ir pakenkti jų reputacijai bei priminti apie ilgalaikes „Dieselgate“ skandalo pasekmes.