Elektromobiliai ne tik iš esmės keičia transporto sistemą, bet ir duoda didelę naudą aplinkai. Remiantis naujausiomis Niujorko ir Kalifornijos vyriausybinių agentūrų ataskaitomis, elektromobiliai padeda šioms valstijoms sumažinti oro taršą ir šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą.
Kalifornija: Švaraus oro lyderė
Kalifornijos oro išteklių valdyba (CARB) neseniai paskelbė, kad 2022 m. elektrinės transporto priemonės padėjo valstijos šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį sumažinti 9,3 mln. metrinių tonų. Šis sumažėjimas prilygsta 2,4 proc. mažesniam išmetamųjų teršalų kiekiui, palyginti su praėjusiais metais. Nuo 2000 m. iki 2022 m. Kalifornijos išmetamųjų teršalų kiekis sumažėjo 20 %, o valstijos ekonomika, vertinant pagal bendrąjį vidaus produktą (BVP), išaugo įspūdingais 78 %.
Kalifornijos kelionė švaresnio oro link prasidėjo prieš kelis dešimtmečius. 2004 m. CARB patvirtino pirmuosius šalyje šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimo standartus transporto priemonėms, vadovaudamasi ankstesniu 1990 m. reglamentu, kuriuo automobilių gamintojai buvo įpareigoti gaminti nulinės emisijos transporto priemones (ZEV). Šios pastangos pasiteisino – Kalifornija pirmauja JAV pagal elektromobilių naudojimą.
Atsinaujinančiosios energijos galia
Elektromobiliai nėra vienintelis veiksnys, prisidedantis prie švaresnio oro. Prisidėjo ir atsinaujinantys energijos šaltiniai, pavyzdžiui, vėjas ir saulė. Šiandien šie šaltiniai pagamina 30 % Kalifornijos energijos ir taip gerokai sumažina valstijos priklausomybę nuo iškastinio kuro. Be to, oro kokybę dar labiau pagerino pastangos mažinti žemės ūkio ir pramonės išmetamo metano kiekį.
Klaidingų įsitikinimų įveikimas
Nepaisant akivaizdžios elektromobilių naudos, JAV vis dar nėra vieningos nuomonės dėl jų diegimo. Paplitęs mitas, kad elektromobiliai teršia tiek pat, kiek ir benzinu varomi automobiliai, nes yra priklausomi nuo elektros energijos iš neatsinaujinančių šaltinių ir akumuliatorių medžiagų gavybos poveikio aplinkai. Nors šie nuogąstavimai pagrįsti, mokslininkai sutaria, kad elektromobiliai, palyginti su tradicinėmis dujomis varomomis transporto priemonėmis, gerokai sumažina taršą.
Dr. Stevenas Cliffas, CARB vykdomasis pareigūnas, teigė:
„Kalifornija yra parengusi planą, kaip pasiekti išmetamųjų teršalų išmetimo tikslus, o duomenys rodo, kad mūsų įdiegtos programos, įskaitant švarių degalų naudojimo didinimą ir perėjimą prie nulinės taršos technologijų, yra veiksmingos.“
Niujorkas: Švaresnės kelionės su elektriniais taksi
Rytų pakrantėje Niujorke taip pat jaučiamas teigiamas elektromobilių diegimo poveikis. Miesto taksi ir limuzinų komisija (TLC) pranešė, kad elektriniai taksi, „Ubers“, „Lyfts“ ir kitos pavėžėjimo paslaugos prisidėjo prie CO2 emisijų mažinimo. Iki šiol 2024 m. 14 mln. nulinės taršos kelionių buvo atliktos elektromobiliais, o tai padėjo miestui išvengti 19 000 metrinių tonų CO2 emisijos. Palyginimui, tai prilygsta 3 800 namų metiniam išmetamųjų teršalų kiekiui.
2023 m. spalį Niujorkas paskelbė apie planus iki 2030 m. visiškai elektrifikuoti savo važiuojamąsias transporto priemones, panaikindamas elektromobilių skaičiaus parke apribojimus. Tūkstančiai pavėžėjimo paslaugų vairuotojų, kurių daugelis pasirinko „Tesla“ modelius, jau pritarė šiam perėjimui.
Įkrovimo infrastruktūros iššūkiai
Tačiau Niujorke sparčiai pereinant prie elektromobilių neapsieita be iššūkių. Dėl nepakankamos įkrovimo infrastruktūros trūkumo vairuotojai ilgai laukė prie populiarių įkrovimo stotelių. Vienu atveju vairuotojai turėjo laukti iki 90 minučių, kad galėtų įkrauti savo transporto priemones „Tesla Supercharger“ įkrovimo stotelėje Pietų Brukline.
Laimei, padėtis gerėja. Iki 2024 m. birželio mėn. mieste greitojo įkrovimo stotelių skaičius padidėjo nuo 169 iki 236, t. y. 40 proc. daugiau, o per ateinančius dvejus metus tikimasi įjungti dar 180 įkrovimo stotelių.
Žvilgsnis į ateitį
Nors 2023 m. 7,6 proc. visų JAV parduotų naujų automobilių sudarė elektromobiliai – tai bus rekordiniai elektromobilių pardavimų metai – potencialo yra kur kas daugiau. Jei bus tęsiama dabartinė elektromobilių politika, ypač po artėjančių 2024 m. prezidento rinkimų, elektromobilių skaičius keliuose gali smarkiai išaugti ir dar labiau sumažinti išmetamųjų teršalų kiekį visoje šalyje.
Tai, ką matome Kalifornijoje ir Niujorke, tėra tik žvilgsnis į tai, ką būtų galima pasiekti, jei elektrinės transporto priemonės paplistų visoje JAV.
Elektromobilių diegimas JAV suteikia didžiulę galimybę kovoti su klimato kaita ir gerinti oro kokybę. Kalifornija ir Niujorkas rodo kelią į priekį, o jei ir toliau bus dedamos pastangos, nauda gali pasireikšti visoje šalyje.