„Kamuolys suartina žmones“ – šį šūkį mielai naudoja futbolo federacijos. Dabar galima sakyti, kad futbolas suvienys žemynus, ir jis tai padarys…. tiesiogine prasme. Sugrįžta idėja nutiesti povandeninį tunelį tarp Ispanijos ir Maroko. Laikraštis „The Daily Telegraph“ rašo, kad šis projektas turėtų būti parengtas 2030 m. pasaulio futbolo čempionatui.
Jungtinės Karalystės dienraštis „The Daily Telegraph“ pranešė, kad atnaujinti trijų tunelių tarp Afrikos ir Europos statybos tyrimai. Nors internete jau pasirodė automobilių tunelio grafika, šiuo metu atliekami finansiniai ir strateginiai geležinkelio maršruto statybos tyrimai. Preliminariai apskaičiuota, kad tunelių, einančių po Gibraltaro sąsiaurio dugnu ir jungiančių Ispaniją ir Maroką, statybos kaina sieks 6 mlrd.
Maroko nacionalinė sąsiaurio tyrimo bendrovė paskelbė, kad šiuo metu ieško finansavimo Maroko ir Ispanijos tunelio projektui.
28 km ilgio povandeninis tunelis
Numatoma, kad Maroko ir Ispanijos povandeninės tunelio dalies bendras ilgis sieks 28 kilometrus, o giliausia vieta bus 475 metrai po jūros lygiu. Planuojama tuneliu sujungti pietinėje Ispanijos dalyje esančią Punta Palomą ir į rytus nuo Tanžero (Marokas) esančią Malabatą.
Vykstančios Maroko ir Ispanijos derybos atskleidė, kad Maroko ir Ispanijos tunelis turi būti baigtas iki 2030 m. FIFA pasaulio futbolo čempionato, kurį kartu rengs Ispanija, Portugalija ir Marokas, pradžios. Šis pasaulio futbolo čempionatas bus pirmasis, kurį surengs trys šalys dviejuose skirtinguose žemynuose, ir pirmasis nuo 2010 m., kuris vyks Afrikoje.
Kaip atskleidė Ispanijos stacionariųjų transporto tyrimų Gibraltaro sąsiauryje draugija, baigus statyti tunelį per metus juo galėtų keliauti 12,8 mln. keleivių.
1976 m. kilo idėja nutiesti tunelį tarp Ispanijos ir Maroko
Pirmieji pasiūlymai dėl „nuolatinės Europos ir Afrikos jungties per Gibraltaro sąsiaurį“ iš pradžių buvo atmesti 2009 m., tačiau 2023 m. balandį, kai Ispanijos ir Maroko komisija dėl šio tunelio projekto vėl susirinko po 14 metų, jie buvo atnaujinti.
Tačiau pati idėja pastatyti tokią perėją kilo daug anksčiau. Ispaniją ir Maroką jungiančių tunelių tyrimai prasidėjo XX a. trečiajame dešimtmetyje, kai Ispanija pirmą kartą pateikė pasiūlymą ir pasamdė inžinierius, kad šie atliktų Gibraltaro sąsiaurio dugno skerspjūvio geologinius tyrimus. Tačiau tuo metu iškilo rimta problema, kai paaiškėjo, kad po sąsiauriu esanti uoliena yra labai kieta, todėl tuometinėmis technologijomis neįmanoma iškasti tunelio. Tuo metu tai baigėsi tuo, kad buvo atlikta tik apklausa.
Tačiau ši idėja dar nėra visiškai mirusi. Pirmą kartą apie Maroko ir Ispanijos geležinkelio tunelio projektą oficialiai paskelbta 1979 m., kai Ispanijos karalius Chuanas Karlosas I ir Maroko karalius Hasanas I pasirašė susitarimą dėl šio svarbaus projekto, skirto Europos ir Afrikos žemynų ryšiams stiprinti, plėtojimo.
2006 m. Šveicarijos bendrovei „Lombardi Engineering“ buvo pavesta parengti Ispanijos-Maroko geležinkelio tunelio projektą. Savo tyrimuose bendrovė palygino Ispanijos-Maroko tunelio statybą su Lamanšo tuneliu ir padarė išvadą, kad tiek dėl gylio, tiek dėl geologinių sąlygų statybos darbai būtų dar sudėtingesni. Taip yra dėl to, kad sąsiaurio viduryje yra du gilūs kvartero laikų molio kanalai ir yra didelis geologinis lūžis – Azorų ir Gibraltaro lūžis, dėl kurio regione vyksta žemės drebėjimai.