Vis labiau populiarėjant elektromobiliams (EV), namų įkrovimo stotelių įrengimas tapo įprasta namų savininkų praktika. Tačiau prie daugiabučių namų tokios stotelės vis dar yra retas reiškinys. Ekspertai teigia, kad įkrovimo stotelę galima įrengti bendro naudojimo patalpose, tačiau tam reikia šiek tiek daugiau dėmesio ir pasiruošimo.
Įkrovimo stotelių populiarėjimas daugiabučių kiemuose
Elektromobilių entuziastas Paulius Žlioba mano, kad įkrovimo stotelės prie daugiabučių ilgainiui taps norma, ypač naujesnės statybos pastatuose. Naujuose pastatuose jau iš anksto numatomos nuostatos, kad būtų galima įkrauti elektromobilius, o gyventojai dažnai stoteles įrengia statybų metu, taip sutaupydami ir laiko, ir pinigų.
„Naujuose projektuose elektros jungtys planuojamos nuo pat pradžių, o gyventojai įkrovimo stoteles įsirengia statybų metu, taip sumažindami finansines ir laiko sąnaudas“, – sako Paulius. „Tikėtina, kad daugiau tokių stotelių pamatysime moderniuose daugiabučiuose su požeminėmis automobilių stovėjimo aikštelėmis.“
Reglamentai ir subsidijos
Nuo 2022 m. Lietuvoje privaloma naujose ar renovuotose daugiabučių namų automobilių stovėjimo aikštelėse numatyti vietas elektromobilių įkrovimui. Nuo 2023 m. spalio 29 d. gyventojai gali kreiptis dėl valstybės subsidijų įkrovimo stotelėms įrengti. Valstybė skiria 40 proc. finansavimą individualių namų įrenginiams ir iki 60 proc. įrenginiams daugiabučių kiemuose. Į šią paramą gali pretenduoti tiek nauji įrenginiai, tiek įsigyti po 2023 m. balandžio 1 d.
Iššūkiai senesniuose pastatuose
Tačiau senesniuose daugiabučiuose namuose padėtis yra sudėtingesnė. Net jei gyventojas turi jam skirtą stovėjimo vietą, įrengti įkrovimo stotelę ne visada paprasta. Procesui reikia ne tik kaimynų ir pastato administratorių sutikimo.
„Reikia išsiaiškinti, kam priklauso žemė, per kurią eitų įkrovimo stotelės elektros linija, nes reikės gauti leidimą“, – aiškina Paulius. „Jei erdvė nėra privati nuosavybė, įrengimą gali inicijuoti pastato asociacija.“
Techniniai aspektai
Augustas Junevičius iš „Enefit“ pastebi, kad daugelis klientų dabar teiraujasi apie įkrovimo stotelių įrengimą dėl gerokai sumažėjusių kainų – kai kurie įrenginiai dabar kainuoja mažiau nei 1000 eurų. Privatiems asmenims dažniausiai naudojamos 11 arba 22 kW galios stotelės. Tačiau labai svarbu įsitikinti, ar turimas elektros energijos šaltinis gali palaikyti šias stoteles.
„Įrengimo galimybes dažnai vertiname pagal gyventojų pateiktus brėžinius ar nuotraukas, tačiau kartais prireikia apsilankyti vietoje“, – sako Augustas.
Supaprastinti procesą, kad jis būtų plačiau taikomas
Paulius mano, kad procesas galėtų būti sklandesnis, jei būtų lanksčiau sprendžiami biurokratiniai reikalavimai.
„Reikšmingas patobulinimas būtų palengvinti valstybinės žemės naudojimą elektros jungtims daugiabučių kiemuose. Taip pat padėtų greitesnis ir efektyvesnis leidimų tvarkymas“.
Koks kitas žingsnis?
„Regitros“ duomenimis, 2024 m. spalio 1 d. Lietuvoje buvo užregistruota daugiau kaip 14 750 elektromobilių, t. y. 22 proc. daugiau nei praėjusiais metais. Esant tokiam augimui, įkrovimo stotelių poreikis tik didės, o valstybės parama, kartu su geresniu proceso supratimu, paskatins daugiau gyventojų įrengti įkrovimo stoteles daugiabučių kiemuose.
Jei svarstote galimybę įrengti įkrovimo stotelę savo daugiabučio namo kieme, pirmasis žingsnis – patvirtinti savo automobilių stovėjimo vietos nuosavybę. Jei ji priklauso privačiai, jums reikės pastato gyventojų asociacijos arba administratoriaus leidimo. Kai tai bus sutvarkyta, galėsite konsultuotis su ekspertu, kuris padės išsirinkti geriausiai jūsų poreikius atitinkančią įkrovimo stotelę ir vadovaus įrengimo procesui.
Kadangi elektromobiliai ir įkrovimo stotelės tampa vis labiau paplitę, daugiabučių gyventojai netrukus galės lengviau naudotis patogiomis įkrovimo galimybėmis.