Visuose lengvuosiuose automobiliuose oras užterštas kenksmingais antipirenais. Kai kurios iš jų yra kancerogeninės, kitos – įtariamos kancerogeninės medžiagos, rašoma žurnale „Environmental Science & Technology“.
Gamintojai deda antipirenų į, pavyzdžiui, sėdynių užpildo putplastį ir kitas medžiagas, kad atitiktų pasenusius federalinius (JAV) degumo standartus, nors neįrodyta, kad tai pagerina priešgaisrinę saugą.
„Mūsų tyrimai rodo, kad iš salono medžiagų į orą patenka kenksmingos cheminės medžiagos, esančios mūsų automobilių salonuose“, – sakė pagrindinė autorė (https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.est.3c10440), Djuko universiteto doktorantė Rebecca Hoehn. – Atsižvelgiant į tai, kad vidutinis vairuotojas automobilyje praleidžia apie valandą per dieną, tai yra rimta visuomenės sveikatos problema. Ji ypač kelia nerimą vairuotojams, važiuojantiems ilgesniais maršrutais, taip pat vaikams, kurie įkvepia daugiau oro nei suaugusieji.“
Tyrėjai 101 automobilio (2015 m. ar naujesnio modelio) iš visos JAV salone aptiko antipirenų. Iš viso 99 proc. automobilių buvo tris(1chloroizopropil) fosfato (TCIPP) – antipireno, kurį JAV nacionalinė toksikologijos programa tiria kaip galimą kancerogeną. Daugumoje automobilių buvo kitų organofosfatinių esterių pagrindu pagamintų antipirenų, įskaitant tris(1,3-dichlor-2-propil) fosfatą (TDCIPP) ir tris(2-chloretil) fosfatą (TCEP), kurie Kalifornijoje pripažinti kancerogenais. Šie ir kiti antipirenai taip pat yra susiję su neurologinės ir reprodukcinės sistemų pažeidimais.
Maždaug pusė automobilių buvo bandomi ir vasarą, ir žiemą. Šiltesnis oras yra susijęs su didesne antipirenų koncentracija, nes aukštesnėje temperatūroje iš interjero komponentų, pavyzdžiui, sėdynių putplasčio, išsiskiria daugiau dujų. Transporto priemonių salono temperatūra gali siekti iki 65 laipsnių Celsijaus. Mokslininkai taip pat ištyrė 51 tyrime dalyvavusio automobilio sėdynių putų mėginius. Automobiliuose, kurių putose buvo įtariamo kancerogeno TCIPP, ore paprastai buvo didesnė TCIPP koncentracija, o tai patvirtina, kad putos yra šios medžiagos šaltinis.
Į sėdynių putplastį dedama antipirenų, kad jis atitiktų JAV Nacionalinės greitkelių eismo saugumo administracijos (NHTSA) Federalinį motorinių transporto priemonių saugos standartą (FMVSS) 302 – atviros liepsnos degumo standartą, kuris pirmą kartą buvo įvestas praėjusio amžiaus aštuntajame dešimtmetyje ir liko nepakitęs.
„Ugniagesiai yra susirūpinę, kad antipirenai prisideda prie labai didelio vėžinių susirgimų skaičiaus“, – sakė Patrickas Morrisonas, kuris Tarptautinėje ugniagesių asociacijoje prižiūri 350 000 JAV ir Kanados ugniagesių sveikatą ir saugą. – „Produktų pildymas šiomis kenksmingomis cheminėmis medžiagomis daugumoje atvejų nedaug padeda išvengti gaisrų, o atvirkščiai – didina dūmų kiekį ir didina jų toksiškumą nukentėjusiesiems, ypač pirmosios pagalbos darbuotojams. Raginu NHTSA atnaujinti savo degumo standartą, kad jo būtų galima laikytis be antipirenų transporto priemonėse.“