Tarptautinis transporto ir logistikos aljansas (TTLA) pasiūlė 2025 m. nustatyti maksimalią užsienio darbuotojų įdarbinimo kvotą. Pasiūlymas pateiktas Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai ir kitoms atsakingoms valstybės institucijoms.
Kodėl šis pasiūlymas yra svarbus?
TTLA direktorius Povilas Drižas aiškina, kad nuo kitų metų įsigaliosianti nauja kvotų sistema apribos šalyje leidžiamų įdarbinti užsienio darbuotojų skaičių. Pasiekus šią kvotą, bus beveik neįmanoma įdarbinti vairuotojų iš ES nepriklausančių šalių.
„Transporto įmonių ir jų vairuotojų kuriama vertė stiprina Lietuvos ekonomiką ir finansus. Sprendimas dėl 2025 m. kvotos turėtų būti priimtas atsakingai, pasveriant nacionalinio saugumo, darbo rinkos, verslo konkurencingumo ir ekonominius argumentus“, – sako A. Drižas.
Pagrindiniai pokyčiai nuo 2025 m.
Nuo 2025 m. sausio 1 d. įsigalios nauja leidimų gyventi šalyje darbo pagrindu išdavimo sistema. Pagal šią sistemą užsieniečių, norinčių laikinai gyventi šalyje darbo tikslais, prašymai bus nagrinėjami pagal metinę kvotą. Numatoma, kad 2025 m. kvota sudarys maždaug 40 000 darbuotojų.
Skirtingai nei ankstesniais metais, naujoji kvota bus taikoma visoms ekonominės veiklos rūšims, o ne tik konkretiems sektoriams.
Poveikis transporto sektoriui
Pastaraisiais metais transporto sektoriuje įvyko reikšmingų pokyčių. Pagerėjo vairuotojų darbo sąlygos, padidėjo jų indėlis į ekonomiką. TTLA duomenys rodo, kad 2023 m., palyginti su ankstesniais metais, Lietuvos transporto įmonės darbuotojams išleido 42,5 proc. daugiau lėšų – 2,48 mlrd. eurų.
„Krovininio kelių transporto, kuris sudaro trečdalį viso Lietuvos paslaugų eksporto, eksporto apimtys tiesiogiai priklauso nuo gebėjimo pritraukti užsienio vairuotojus“, – pabrėžia A. Drižas.
Nuo 2014 m. iki 2023 m. krovininio kelių transporto eksportas išaugo 3,6 karto – nuo 1,6 mlrd. eurų iki 5,8 mlrd. eurų. Per tą patį laikotarpį vairuotojų skaičius išaugo 42 700, arba beveik dvigubai.
Ekonominis indėlis
Transporto ir sandėliavimo sektorius per mokesčius reikšmingai prisidėjo prie šalies biudžeto. 2023 m. šis sektorius sumokėjo 867 mln. eurų mokesčių, o 2024 m. šis skaičius turėtų viršyti 1 mlrd. eurų.
TTLA prognozuoja, kad iki 2025 m. sektoriaus sumokėti mokesčiai gali siekti 1,2 mlrd. eurų.
Baigiamosios mintys
Povilas Drižas daro išvadą, kad transporto ir logistikos sektorius, sukuriantis didelę dalį šalies BVP, atlieka labai svarbų vaidmenį Lietuvos ekonomikoje. Atsigaunant pagrindinėms ES šalims ir tarptautinei transporto rinkai, Lietuvos įmonės turi galimybę didinti paslaugų eksportą ir savo ruožtu didesne mokesčių dalimi prisidėti prie valstybės biudžeto.
„Racionalus ir atsakingas valstybės institucijų požiūris yra labai svarbus siekiant užtikrinti reikiamų užsienio darbuotojų pritraukimą“, – sako A. Drižas.