Automobilių oro kondicionieriai yra standartinė įranga ne tik naujuose, bet ir daugumoje naudotų automobilių. Sunku įsivaizduoti kelionę be šio patogumo, ypač vasarą. Tačiau kai kurie vairuotojai pamiršta reguliariai prižiūrėti oro kondicionierių.
Naujuose automobiliuose ar net kelerių metų senumo automobiliuose galime sau leisti pakeisti tik šaldymo agentą (freoną), filtrą ir vadinamąjį išvalymą nuo dūmų. Šiek tiek senesniuose automobiliuose arba automobiliuose, kurių sistemos būklė kelia pagrįstų įtarimų, verta atlikti išplėstinę oro kondicionavimo sistemos priežiūrą. Be minėtų veiksmų, ši paslauga, be kita ko, apima oro talpos patikrinimą, kondicionieriaus valdiklio diagnostiką ir oro sausintuvo, kuris surenka drėgmę iš kondicionieriaus sistemos, tačiau jo pajėgumas ir sugėrimo geba yra riboti, pakeitimą.
Oro kondicionieriau aptarnavimas. Ką reikėtų įtraukti?
Klimato kondicionieriaus aptarnavimo paslaugą galima suskirstyti į keletą esminių etapų:
- A/C stoties žarnų prijungimas prie vožtuvų, šaldymo skysčio ištraukimas ir vakuumo sistemoje sukūrimas.
- Alyvos keitimas ir šaldymo skysčio papildymas iki transporto priemonės gamintojo rekomenduojamo lygio.
- Keisti salono filtrą.
- Oro kondicionavimo sistemos nuriebalinimas.
- Greitas oro kondicionieriaus ir oro kondicionavimo sistemos veikimo bandymas, siekiant patikrinti, ar oras pučiamas efektyviai ir ar sistema vėsina.
Sistemos sandarumo tikrinimas
Daugeliu atvejų patikimai atliktas dulkių siurbimas, atsižvelgiant į dažniausiai naudojamų oro kondicionierių pajėgumą, turėtų trukti apie 30 minučių. Taip yra todėl, kad sistemą reikia visapusiškai išdžiovinti, o tai glaudžiai susiję su laiku. Antrasis aspektas – šios sistemos sandarumas. Jei oro kondicionavimo sistema yra nesandari, mašina negalės išlaikyti vakuumo ilgesnį laiką. Dėl to nebereikia atlikti tolesnės techninės priežiūros. Daugeliu atvejų mašina apskritai neleis atlikti tolesnių veiksmų, jei nepavyks sukurti vakuumo sistemoje.
Alternatyvūs metodai, naudojami nuotėkiui patikrinti, yra azotas, kurį mechanikas leidžia į sistemą, arba dujos, kurias galima pamatyti nukreipus į nuotėkį ultravioletinę lempą. Vakuume temperatūra taip pat yra svarbus veiksnys. Paprastai kondicionavimo sistemos darbus atliekame pavasarį ir vasarą, todėl ši problema natūraliai nekyla. Vis dėlto verta nepamiršti, kad minimali kambario temperatūra yra pagrindinis vakuumo poveikio veiksnys. Žema temperatūra (5-8 laipsniai Celsijaus) ir trumpas procedūros laikas gali reikšti, kad sistema nepakankamai ištuštinta.
Šiuo metu transporto priemonėse naudojami du pagrindiniai eksploataciniai skysčiai: naujesnis R1234yf ir senesnis, dar labiau paplitęs R134a. Kalbant apie sistemos tvarkymo procesą, jos nesiskiria, tačiau negalima leisti šioms dviem medžiagoms susimaišyti. Šiuo atžvilgiu patartina naudoti mašinas, kuriose įrengtas šaldymo skysčio identifikatorius.
Salono filtro keitimas
Svarbi oro kondicionieriaus priežiūros dalis, kurią vairuotojai kartais, deja, pamiršta, yra salono filtro keitimas. Jei dirbtuvių klientas prieštarauja ir nori „sutaupyti pinigų“ pakeisdamas filtrą, paprastai pakanka parodyti jam senąjį filtrą. Mechanikai puikiai žino, kad niekas taip nevilioja vaizduotės, kaip susidėvėjęs salono filtras, juodas nuo dulkių ir purvo, kuris jau seniai prarado savo filtravimo efektyvumą. Ką reikia turėti omenyje keičiant šį elementą?
Keičiant salono filtrą reikia atkreipti dėmesį į du svarbius dalykus. Ant daugelio gaminių yra rodyklė, kuri nurodo oro srauto kryptį, taigi ir filtro patalpinimo į korpusą būdą. Kita vertus, pats filtras turi būti montuojamas jautriai, kad nebūtų sulenktas ar net pažeistas, taip sumažinant filtravimo paviršių. Prieiga prie salono filtro gali būti skirtinga (už salono, priekiniame stikle, šalia akceleratoriaus pedalo), todėl, jei kyla problemų jį rasti, turėtumėte susipažinti su savininko vadovu arba automobilio gamintojo instrukcijomis.
Standartinės kokybės salono filtrą sudaro keli skirtingos pluošto struktūros sluoksniai. Kiekvienas sluoksnis sulaiko skirtingo tipo teršalus. Pluošto barjerai sulaiko daugumą žiedadulkių, suodžių ir dulkių. Tai ypač svarbu pavasario ir vasaros laikotarpiais, kai šios rūšies tarša pasitaiko dažniausiai. Antrojo tipo filtrai yra aktyvuotos anglies modeliai, kurie ne tik sugeria kietąsias daleles, bet ir turi specialiai apdorotą sluoksnį, sugeriantį dujinius teršalus (daugiausia sieros ir azoto junginius, angliavandenilius ir ozoną).
Dezinfekcija
Paskutinis svarbus dalykas yra vadinamasis „grybelių šalinimas“, atliekamas siekiant iš automobilio pašalinti visus grybelius ir bakterijas. Geriausias būdas – valymas ozonu, kuriuo dezinfekuojamas visas automobilis, o ne tik oro kondicionavimo sistema, priešingai nei kitais būdais, pavyzdžiui, putų įpurškimu į oro angas. Ozonas pasižymi stipriomis dezinfekcinėmis savybėmis (beveik penkiasdešimt kartų stipresnėmis nei chloras). Neabejotinas jo privalumas yra dujinė agregatinė būsena, todėl jis pasiekia visur, todėl galima dezinfekuoti ir visus apmušalus bei galvos apdangalus. Ozonu reikia apdoroti apie 20-25 minutes, esant uždarytai oro kondicionieriaus grandinei. Po apdorojimo ozonu automobilį reikia išvėdinti.
Pagrįstais atvejais gali prireikti atlikti papildomą kompiuterinę kondicionieriaus valdiklio diagnostiką ir pakeisti oro sausintuvą. Diagnostika parodys galimas valdiklio klaidas, kurios padės nustatyti arba patvirtinti gedimą.
Daugumoje automobilių oro sausintuvas yra nedidelis aliuminio bakelis, įrengtas ant oro kondicionavimo sistemos vamzdynų tarp kondensatoriaus ir garintuvo. Jos paskirtis – neleisti, kad visoje oro kondicionavimo sistemoje kauptųsi drėgmės perteklius, kuris gali sukelti sistemos komponentų koroziją ir užteršti darbinį šaldymo agentą. Džiovintuvą reikėtų keisti kas 2-3 metus, net jei oro kondicionavimo sistema veikia nepriekaištingai. Sudedamoji dalis turi ribotą pajėgumą ir sugeriamumą ir laikui bėgant neabejotinai praras gebėjimą veiksmingai sugerti drėgmę.
Kodėl oro kondicionierių valymas toks svarbus?
Veikiant oro kondicionavimo sistemai, ant vieno iš jos komponentų – garintuvo – kaupiasi drėgmė, kuri kartu su dulkėmis yra ideali terpė grybeliams, bakterijoms ir mikroorganizmams daugintis. Dėl nepageidaujamų mikroorganizmų, be kita ko, nepatogu keliauti dėl nemalonaus kvapo, bet gali kilti ir rimtesnių pasekmių, pavyzdžiui, alerginių reakcijų, blogos savijautos, o blogiausiais atvejais – net kvėpavimo takų ligų.
Pirmasis automobilio oro kondicionavimo sistemos problemų požymis – nemalonus kvapas, kuris dažniausiai atsiranda dėl didelių temperatūros svyravimų, drėgmės arba reto oro kondicionieriaus naudojimo. Dėl to gali daugintis bakterijos ir pelėsis. Savo ruožtu ilgai būnant kondicionuojamose patalpose mūsų gleivinės išsausėja, todėl jos tampa jautresnės aerozolinių grybelių ir bakterijų sukeliamoms infekcijoms. Tai, be kita ko, gali sukelti galvos skausmą, slogą, alergijos simptomus, blogą savijautą ir nuovargį.
Be to, reguliariai nedezinfekuojant oro kondicionierių, gali atsirasti rimtų ir brangiai kainuojančių transporto priemonės gedimų, nes teršalai nusėda ir ant kitų sudedamųjų dalių ir daro joms neigiamą poveikį.
Kaip dažnai reikėtų valyti oro kondicionierių?
Oro kondicionierių gamintojai rekomenduoja atlikti techninę priežiūrą kartą per metus, tačiau valymas priklauso nuo to, kaip dažnai oro kondicionierius naudojamas. Priešingai nei įprasta, retesnis naudojimas gali pabloginti įrenginio būklę, todėl rekomenduojama jį įjungti bent kartą per mėnesį. Jei planuojate ozonuoti kartą per metus, geriausia tai daryti pavasarį, kai po drėgnos žiemos tarša būna didžiausia.