Pagrindinė priežastis, dėl kurios automobilių naudotojai keičia stabdžių trinkeles ar diskus, yra girgždėjimas stabdant ir vibracija. Tačiau yra daug daugiau prevencinio keitimo indikacijų.
Stabdžių trinkeles verta keisti, ypač jei visą sezoną ramiai važinėjame mieste ir kartą ar du kartus per metus vykstame į tolimas keliones. Tuomet trinkelių apkrova labai pasikeičia ir transporto priemonės naudotojas gali nustebti, kad visą laiką puikiai veikusios trinkelės staiga sugenda važiuojant greitkeliu ar kalnuose. Rekordininkai gali nuvažiuoti iki 90 000 km su vienu komplektu, pamiršdami, kad nuo paskutinio trinkelių keitimo praėjo 5-6 metai, o prabėgęs laikas gali būti toks pat žalingas trinkelėms kaip ir rida.
Štai 5 svarūs argumentai, kodėl verta profilaktiškai keisti stabdžių trinkeles arba trinkelių ir diskų rinkinį dar prieš jiems visiškai susidėvint.
1. Trumpesnis stabdymo kelias
Įprastas lengvojo automobilio stabdymo kelias, važiuojant 100 km/val. greičiu ant sauso, geros kokybės asfalto, yra 38-39 m. Sportiniai ir aukščiausios klasės automobiliai artėja prie 30 m ribos. Silpniausiems modeliams reikia net 45-46 m. Tačiau reikia pažymėti, kad šiuos parametrus galima pasiekti tik su visiškai nauja stabdžių sistema. Nusidėvėjus trinkelėms ir diskams, stabdymo kelias pailgėja, nes pasikeičia temperatūros balansas ir stabdžių disko šiluminė talpa sumažėja. Akivaizdu, kad senos trinkelės ir seni diskai, net ir neviršijantys leistinų nuokrypių, gali nebeužtikrinti trumpiausio stabdymo kelio. Kai mechanikas įvertina, kad keičiant tik stabdžių trinkeles ir toliau naudojant diską jo storis gali sumažėti žemiau minimalios vertės, abi dalys turėtų būti keičiamos kartu. Greitai važiuojantiems vairuotojams verta priminti, kad padvigubinus greitį stabdymo kelias pailgėja keturis kartus.
2. Didesnis automobilių su „tiuninguotais“ ratlankiais saugumas
Ratlankio konstrukcija ir medžiaga, iš kurios jis pagamintas, atlieka svarbų vaidmenį užtikrinant tinkamą stabdžių sistemos aušinimą. Naudojant neoriginalius „tiuninguotus“ ratlankius paprastai pablogėja šilumos išsklaidymas. Paradoksalu, bet ažūriniai ratlankiai gali mažiau efektyviai išsklaidyti šilumą nei vientisi ratlankiai. Todėl tiek trinkelės, tiek diskai yra linkę perkaisti. Prevencinį keitimą šiuo atveju lemia saugos sumetimai. Jį reikia pakeisti net ir tada, kai trinties elementų storis dar nėra pasiekęs ribinių verčių. Šioje vietoje verta atkreipti dėmesį į tai, apie kokią temperatūrą kalbame. Standartinės darbinės vertės yra 250-300 laipsnių Celsijaus. Ilgalaikis švelnus stabdymas nuokalnėse jau dabar reiškia maždaug 450-600 laipsnių Celsijaus, o rekordinės vertės siekia net 900 laipsnių Celsijaus.
3. Girgždesių pašalinimas
Stabdymo metu girgždesys dažniausiai yra rezonansas, atsirandantis dėl įvairių komponentų, esančių aplink ratą, savitųjų nuotėkių persidengimo. Jie atsiranda ne tik dėl stabdžių trinkelės ar disko medžiagos savybių, bet ir dėl tokių komponentų kaip stebulė, vairo traukė, pakabos kolonėlė ar pakabos sudedamosios dalys. Jei vairuotojas skundžiasi, kad stabdant girdisi girgždesys, ir visi požymiai rodo, kad stabdžių sistema perkaista, frikcinė medžiaga suskilinėja arba nuo nekokybiško stabdžių disko paviršiaus dega metalo dalelės, patartina pasiūlyti pakeisti visą firminių frikcinių komponentų rinkinį – to paties gamintojo diskus ir trinkeles.
4. Nejudrumas taip pat žalingas
Ilgai stovint transporto priemonei, stabdžių diskai pradeda rūdyti. Dėl to jie gali būti visiškai sunaikinti. Šis procesas sustiprėja esant dideliam druskingumui, drėgmei ir užterštumui. Jei bandymai pašalinti paviršinį korozijos sluoksnį pakartotinai švelniai stabdant nepadeda, reikia pakeisti visą komplektą, t. y. diskus ir trinkeles. Tai vienintelis būdas atkurti stabdžių sistemos būklę, buvusią prieš ilgą stovėjimą.
5. Keitimą lemia ne tik storis
Įprasta keisti trinkeles ir diskus, kai jų storis sumažėja iki ribos. Deja, tai klaidingas požiūris, nes atliekant patikrą reikia įvertinti trinties paviršių būklę ir struktūrą. Ant disko neturi būti įdubimų, slenksčių ir įbrėžimų, o trinkelė neturi būti įtrūkusi ar įskilusi. Bet kokie spalvos pokyčiai, liudijantys apie perkaitimą, taip pat nepriimtini. Per didelė korozija, žinoma, taip pat yra keitimo priežastis.