Britų pikapai tapo netikėtais didvyriais Ukrainos fronte.
Ukrainos žiniasklaida šias transporto priemones pavadino „Rytų fronto roko žvaigždėmis“, nes jos gali pristatyti atsargas į atkirstas vietoves ir evakuoti sužeistuosius.
Tačiau vidutinė šių transporto priemonių naudojimo trukmė fronte yra apie 90 dienų. Tikėtina, kad iki to laiko ji jau bus sudegusi arba susprogdinta. Todėl reikia nuolatinio pigių transporto priemonių tiekimo.
Kodėl Ukrainos fronte naudojami britų pikapai?
Kadangi daug naudotų europietiškų pikapų eksportuojama į Afriką ir Artimuosius Rytus, jie yra brangesni už parduodamus Jungtinėje Karalystėje. Tuo tarpu dešiniavairių transporto priemonių rinka yra mažesnė, todėl jos paprastai yra pigesnės. Be to, pranešama, kad jie papildomai klaidina rusų snaiperius.
Edinburge įsikūrusi organizacija „Jeeps for Peace“ buvo įkurta 2022 m. vasarį, kad pristatytų britų pikapus ir kitus reikmenis Ukrainai. Iki šiol organizacija išsiuntė apie 40 transporto priemonių, kurių dauguma buvo „Mitsubishi L200“.
Kiekviena transporto priemonė kainuoja apie 3 000 svarų sterlingų (3 100 eurų), o įsigytos jos gabenamos per visą Europą į Ukrainą. Važiuoti į Ukrainą nėra pats efektyviausias būdas pristatyti didelį kiekį transporto priemonių, tačiau tai reiškia, kad jos greičiau pasiekia reikiamą vietą.
Kelionė iš Škotijos į vakarų Ukrainą trunka beveik 2 000 mylių ir trunka tris dienas.
Kodėl savanoriškai siūliau vairuoti pikapą į Ukrainą
Neseniai pasisiūliau savanoriškai vairuoti pikapą į Ukrainą.
Matydamas, kokie baisumai siaučia šioje šalyje, jaučiausi priverstas veikti. Taigi prisijungiau prie devynių automobilių kolonos, kuri keliavo iš Škotijos keltu per Šiaurės jūrą ir Europą.
Dieną prieš išvykdamas į Ukrainą, už Edinburgo esančiame greitkelyje sustojau pasikalbėti su dviem autostopininkais. Paklausiau, kur jie važiuoja.
„Į pietus“, – atsakė jie. „Kaip toli į pietus?“ Atsakiau. „Į Prahą.“
„Na, rytoj važiuoju į Ukrainą. Jei norite pavežti iki Drezdeno, jis jūsų“, – pasiūliau.
Kitą dieną jie mus pasitiko kelte. Pakeliui taip pat pavežėme žurnalistą, kuris grįžo į Ukrainą nušviesti konflikto. Jie važiavo į Charkovą pasiimti neperšaunamos liemenės prieš išvykdami rengti reportažų iš fronto linijos.
Paklausiau jų, ko jie norėtų, kad žmonės namuose suprastų: „Kad šio karo ištakos – ilga Rusijos istorijos istorija, per kurią Rusija kenkė Ukrainai.“
Naudotų transporto priemonių vairavimo iššūkiai Europoje
Problema, susijusi su pigių naudotų transporto priemonių vairavimu dideliais atstumais, yra ta, kad jos yra nepatikimos.
Sprendžiant iš dėmių ir senų kvitų, transporto priemonė, kurią vairavau, buvo iš fermos Šiaurės Anglijoje. Akivaizdu, kad tai buvo ilgiausia kelionė, kurią ji kada nors buvo įveikusi, ir tai buvo matyti.
Važiuojant Vokietijos autobano vidurine eismo juosta, transporto priemonės ėmė stigti galios. Be to, iš degalų bako nuolat lašėjo. Laimei, turėjome mechanikų komandą, kuri dirbo, kad visa kolona judėtų.
Kaip atrodo Ukrainos pasienis?
Ukrainos pasienyje į šalį įvažiuojančių pagalbos sunkvežimių ir karinių transporto priemonių skaičius buvo stulbinantis. Atsidūrėme laukdami, kol galėsime kirsti sieną kartu su dviem šarvuotais transporteriais ant borto.
Kadangi uostai ir oro uostai tebėra uždaryti, viskas į Ukrainą turi patekti keliais. Dėl to susidarė kilometrinės eilės, o sunkvežimiai, norėdami kirsti sieną, laukė visą savaitę.
Kai kertate Ukrainos muitinės kontrolės zoną, jus pasitinka didelis plakatas su užrašu „Pakankamai drąsus, kad būtum Ukraina“: šūkis, kuris gražiai atspindi Ukrainos pasipriešinimo dvasią.
Priešingai Putino norams, Ukraina išdrįso egzistuoti. Rusijos kariškiai planavo per kelias dienas užimti Kijevą, tačiau praėjus metams jų puolimai ir toliau nesiliauja.
Laukdami, kol bus išmuitinta muitinė, pirmą kartą paragavome ukrainietiško maisto. Nedidelėje kavinukėje dirbo dvi draugiškos moterys, kurios, supratusios, kad nekalbame ukrainietiškai, nuvedė mus į virtuvę ir nurodė, ką norime valgyti. Maistas buvo ruošiamas ant senos dujinės viryklės ir patiekiamas su šlakeliu degtinės.
Visoje Ukrainoje visur matyti karo prisiminimai
Važiuojant per Ukrainą mus pribloškė šalies grožis. Lygumų lygumos reiškia, kad po atviru dangumi galima matyti daugybę kilometrų.
Daugeliu atžvilgių gyvenimas tebevyksta įprastai, tačiau visur matyti priminimai apie karą. Kai kuriose vietovėse kviečiai dar nenuimti, dideli miestų pastatai užbarstyti smėlio maišais, o keliuose periodiškai pasirodo patikros postai. Pažymėtina ir tai, kad danguje skraido tik kariniai lėktuvai.
Įvažiuojant į miestus ir kaimus akivaizdžiai matyti, kiek žmonių kainuoja karas. Čia kabo plakatai ir stendai, kuriuose vaizduojami žuvusieji. Kapinėse yra šviežių kapų, ant kurių kabo Ukrainos vėliavos. Laidotuvių procesijoms einant pro šalį, žmonės atsiklaupia.
Nepaisant karo iššūkių, ukrainiečių moralė išlieka aukšta. Mieste, kuriame buvome apsistoję, pirmųjų į vietovę pataikiusių raketų liekanos paverstos tradiciniais ukrainietiškais velykiniais kiaušiniais, vadinamais psysanka.
Kaip ir biblinės pranašystės apie ginklų virsmą žemės ūkio įrankiais, raketų korpusai virto gyvybės, ištvermės ir tikėjimo taikia ateitimi simboliais.
Vieną vakarą, nuskambėjus oro pavojaus sirenai, mus džiugino huculų muzika. Be akordeono, muzikantai grojo trembita, alpenhorno rūšimi, ir tsymbaly arba plaktukiniais cimbolais. Šventę lydėjo gausios lėkštės salo – vytintų lašinių plokščių – ir 10 litrų maišelis naminės degtinės.
Kartą pristatyti sunkvežimiai gelbsti gyvybes
Kai kitą dieną vykome atgal į Lenkiją, pirmieji mūsų pristatyti sunkvežimiai jau buvo pakeliui į fronto liniją.
Vienai iš anksčiau „Jeeps for Peace“ pristatytų transporto priemonių priskiriama 12 išgelbėtų gyvybių. Žinojimas apie šių transporto priemonių vertę motyvuoja jas įsigyjančius ir pristatančius savanorius.
Džiugu žinoti, kad buvusios ūkio transporto priemonės baigs savo dienas padėdamos žmonėms Ukrainos rytuose. Mažas veiksmas, kuris, tikėkimės, priartins taiką vienu žingsniu arčiau.
Paaukoti „Jeeps for Peace“ galite čia.
Šaltinis: euronews.com