Pagal Seimo nario Simono Gentvilo pasiūlymą, naftos degalų suvartojimas šalies transporto sektoriuje iki 2030 m. turėtų sumažėti bent 41 proc., palyginti su 2021 m. suvartojimu.
Toks iškastinių degalų naudojimo transporto priemonėse mažinimas išdėstytas Atsinaujinančių išteklių energetikos ir Alternatyviųjų degalų įstatymų pakeitimų projekte, kurį ketvirtadienį įregistravo aplinkos ministras Simonas Gentvilas ir kiti Seimo Liberalų sąjūdžio frakcijos nariai.
S. Gentvilas pareiškė, kad iki šiol taikytos priemonės, skatinančios mažinti naftos degalų suvartojimą ir šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą transporto sektoriuje, buvo nepakankamos. „Seimas prieš dvejus metus, priimdamas Klimato kaitos darbotvarkę, patvirtino išmetamųjų teršalų mažinimo tikslus. Išmetamųjų teršalų kiekį galima sumažinti tik naudojant mažiau degalų, todėl naujai įregistruoti pasiūlymai įpareigoja transporto sektoriaus įmones mažinti degalų suvartojimą“, – sakė jis.
Pernelyg didelis ir nuolatinis naftos degalų vartojimas, nepaisant Klimato kaitos darbotvarkės, turi neigiamų pasekmių. Jis įtvirtina šalies energetinę priklausomybę nuo importuojamo iškastinio kuro ir didina transporto keliamos taršos problemą. „Be to, vartodami naftos kurą netiesiogiai remiame naftą eksportuojančias šalis ir autoritarinius režimus, tokius kaip Rusija, kurie pajamomis iš naftos finansuoja karus ir slopina demokratinius judėjimus savo šalyse“, – pabrėžė E. Gentvilas.
Nuo 2005 m. iki 2021 m. degalų suvartojimas Lietuvos transporto sektoriuje išaugo daugiau kaip 45 proc. Jei nuo 2021 m. iki 2030 m. degalų suvartojimas šalyje sumažėtų 41 proc.
Siūlomoms įstatymų pataisoms pritaria beveik 60 Lietuvos verslo asociacijų, mokslo ir tyrimų įstaigų, organizacijų ir įmonių, susivienijusių į iniciatyvą „41 proc. mažiau naftos“. Pilietinės iniciatyvos dalyviai ragina valstybės institucijas skatinti alternatyvius degalus, pasisakyti už mažiau taršias transporto rūšis ir didinti transporto efektyvumą.