Žiema ne veltui laikoma sunkiausiu vairuotojams laikotarpiu. Veiksnių, kurie gali apsunkinti vairavimą ar net padaryti jį neįmanomą, yra praktiškai daugiau nei kitais trimis metų laikais. Vienas iš pavojų, apie kurį kalbama net ir šiais laikais yra užšalęs rankinis stabdis, dėl kurio transporto priemonė gali tapti nepajudinama. Ar tai reali problema, ar viena iš vadinamųjų legendų?
Nors kai kurie vairuotojai, naudojantys naujus automobilius, gali net nežinoti apie tokią galimybę, iš tikrųjų užšalę rankinio stabdžio trosai senesniuose automobiliuose nebuvo nieko neįprasto. Tai reiškia, kad net ir dabar svarbu apie tai nepamiršti. Nepaisant to, kas atrodo, Lietuvoje vis dar naudojama daug kelerių metų senumo transporto priemonių, o žiemos, nepaisant šiltėjančio klimato, vis dar gali būti šaltos.
Problemos priežastis – korozija. Tačiau net ir elektrinis rankinis stabdis nėra tobulas
Pastarieji du veiksniai, t. y. jau iš dalies nusidėvėjęs automobilis ir šaltis, yra lengviausias būdas imobilizuoti per naktį paliktą transporto priemonę. Dar blogiau, kai atitinkamos transporto priemonės naudotojas tik retkarčiais pasinaudoja rankiniu stabdžiu. Tokiais atvejais ant troso, kuriuo įjungiamas ir (arba) atjungiamas stabdys, gali susikaupti daug nešvarumų ir padidėja tam tikrų sudedamųjų dalių, pavyzdžiui, trosą saugančio šarvo, korozijos pavojus. Jei į automobilio saloną patenka vandens, o tai žiemą nėra sunku, be to, kelioms valandoms palikus automobilį šaltyje, pavyzdžiui, sustojus nakčiai, stabdžių iš tikrųjų gali nepavykti atrakinti.
Teoriškai naujų automobilių, kuriuose elektrinis rankinis stabdis vis dažniau tampa standartine įranga, savininkai turėtų būti geresnėje padėtyje. Tačiau pasirodo, kad net ir šis sprendimas nėra idealus. Yra žinoma atvejų, kai elektrinis rankinis stabdys tapo neplanuoto automobilio stabdymo priežastimi. To priežastys gali būti sugedę jungikliai, koroduojantys kontaktai arba neveikiantys elektroniniai valdikliai, kuriems įtakos turi per susidėvėjusias tarpines į mechanizmą patekusi drėgmė, purvas ir kelio druska.
Ką daryti, kad žiemą nekiltų problemų?
Priešingai nei atrodo, problema gali būti gana rimta, nesvarbu, ar kalbame apie kelerių, ar vos kelerių metų senumo automobilį. Atblokuoti stabdžius gali būti sudėtinga, o pernelyg stiprus veiksmas gali sukelti detalių pažeidimus. Siekiant sumažinti rankinio stabdžio užblokavimo riziką, per šalčius automobilį patartina palikti tik įjungtą pavarą. Automobiliuose su tradiciniu rankiniu stabdžiu taip pat geriau nespausti stabdžių maksimalia jėga, nes taip paliekama galimybė „atblokuoti“ užblokuotą trosą, o tai kartais leidžia atblokuoti stabdžius.
Žinoma, yra ir kitų galimybių. Bandymas trankyti ratus, stabdžių sudedamąsias dalis, jei prie jų turime prieigą, ar net švelnus kaitinimas – tai tik kelios iš jų. Jei šie būdai nepadeda, veiksmingiausias būdas gali būti pastatyti automobilį į šiltą garažą – tereikia, kad temperatūra būtų keliais laipsniais aukštesnė nei 0 °C. Jei tokios galimybės neturime, belieka laukti šiltesnių dienų ir (arba) pakeisti sugedusius komponentus, kurie turėtų suteikti mums ramybę kelerius ateinančius metus. Taip pat skaitykite: „Ką daryti, kai užšalo langų apiplovimo skystis?“.