Dėl „Tesla“ kilęs kainų karas persimeta į kitus automobilių sektorius. Didžiausias pasaulyje akumuliatorių gamintojas, Kinijos CATL, paskelbė toliau mažinantis traukos akumuliatorių kainas ir iš karto sulaukė kito gamintojo atsako.
„Tesla“ sukeltas kainų karas paskatino „Stellantis“ vadovą Carlosą Tavaresą neseniai prabilti apie „kraujo liejimą“ automobilių bendrovėms. „Istoriškai gamintojų maržos svyruodavo nuo 3 iki 14%, o šiandien matome, kad jų pelningumas visame pasaulyje smarkiai sumažėjo“, – teigė portugalas.
„Jei kainos mažėja sparčiau, nei galima sumažinti gamybos sąnaudas, įmonės atsiduria sudėtingoje padėtyje. Dėl to jos savo balansus užbaigia raudonai ir rizikuoja tapti grupių, turinčių tvarkingas sąskaitas, aukomis“, – sakė Tavaresas.
Akumuliatorių gamintojų taip pat laukia sunkūs laikai. Kinijos bendrovė CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited) paskelbė reorganizuojanti savo gamybos linijas. Jos tikslas – sumažinti sąnaudas (apie naujausią LFP akumuliatorių galite paskaityti: „500 km įkrovimas per 15 min. Ši baterija gali tapti revoliucija“).
Kainų karas: CATL vs FinDreams
Šiuo metu CATL užima net 37,4% pasaulinės traukos akumuliatorių rinkos. Ir nori dar daugiau. Jos pagrindinis produktas – 69 kWh LFP (ličio-geležies-fosfato) akumuliatoriai – kainuoja vis mažiau.
2023 m. pradžioje jie buvo parduodami po 0,9 juanio už Wh (0,12 euro). Rugpjūtį ji sumažėjo iki 0,6 juanio (0,078 euro), tačiau tai dar ne pabaiga. Prognozuojama, kad šiais metais CATL galės siūlyti savo LFP baterijas po 0,4 juanio (0,052 euro) už Wh.
Tai reiškia, kad per vienerius metus Wh kaina sumažėjo perpus! Paskaičiavę matote, kad sutaupius vos 1 juanį (0,13 euro) už Wh, 60 kWh elektrinio automobilio kaina sumažėja 6000 juanių (781 eurų).
Po CATL sumažinimų antroji pagal dydį pasaulyje traukos akumuliatorių bendrovė BYD ir jos padalinys „FinDreams“ (15,7 % rinkos) ruošiasi karui. Bendrovė ką tik paskelbė vidaus raginimą darbuotojams dar labiau mažinti sąnaudas.
Šiomis priemonėmis siekiama didinti konkurencingumą, ypač viešųjų pirkimų srityje. Įmonės vadovybės teigimu, dabar yra daug erdvės manevruoti mažinant išlaidas ir nėra laiko gaišti.
Labai ilgas kelias
CATL planuojamas sumažinimas reiškia, kad netrukus už 1 kWh akumuliatorių su naujesnės konstrukcijos LFP akumuliatoriumi teks mokėti tik 52 eurus. Žvelgiant į akumuliatorių kainas istoriškai, jų gamintojai atliko didžiulį darbą ir nuėjo neįtikėtiną kelią.
2010 m. už 1 kWh ličio jonų akumuliatoriaus reikėjo mokėti 1 000 eurų pagal dabartinį valiutos kursą. 2021 m. 1 kWh jau kainavo apie 120 eurų, o po metų – 106 eurus.
Kuo skiriasi LFP (ličio geležies fosfato) akumuliatorius nuo ličio jonų akumuliatoriaus? Abiejų tipų akumuliatoriai veikia grįžtamųjų cheminių reakcijų principu, naudojant ličio jonus. Be to, jie turi grafito anodą.
Didžiausias skirtumas tarp jų yra katodo sąveikos būdas. Ličio jonų akumuliatoriuje jis yra ličio kobalto oksidas. Kita vertus, LFP akumuliatoriuje jis yra geležies fosfatas. Be to, jie pagaminti iš pigesnių ir mažiau toksiškų medžiagų.
Nors LFP akumuliatorių energijos tankis yra mažesnis – 90-120 Wh/kg, palyginti su 150-200 Wh/kg – jie turi daug privalumų. Jos ne tik išlaiko didesnį veikimo stabilumą esant ekstremalioms temperatūroms, bet ir išsiskiria gerokai ilgesniu tarnavimo laiku nei ličio jonų akumuliatoriai.
LFP įkrovų skaičius svyruoja nuo 1000 iki 10000 ciklų. Tuo tarpu ličio jonų baterijų ciklų skaičius siekia 500-1000 ciklų. Pavyzdžiui, naujausiame „Volvo EX30“ naudojamas toks akumuliatorius.