Jutikliniai ekranai yra madingi ir labai patogūs automobilių gamintojams, tačiau nebūtinai saugūs. „Euro NCAP“ netrukus nubaus automobilių gamintojus už pernelyg dažną jų naudojimą ir svarbių automobilio funkcijų fizinių mygtukų pašalinimą vairuojant.
- Jutikliniai ekranai suteikia gamintojams naujų galimybių ir sumažina automobilių gamybos sąnaudas;
- Naudojant jutiklinius ekranus reikia sutelkti vairuotojo dėmesį ir jie blaško dėmesį labiau nei fiziniai mygtukai;
- Nuo 2026 m. „Euro NCAP“ ketina įvesti naujus žmogaus ir mašinos sąsajos vertinimo kriterijus, skatinančius svarbias funkcijas valdyti fiziniais mygtukais;
- Būsimų bandymų metu organizacija gali sumažinti įvertinimą, jei svarbių automobilio funkcijų nebus galima valdyti fiziniais mygtukais.
Per pastarąjį dešimtmetį taip pripratome prie jutiklinių ekranų, kad neįsivaizduojame gyvenimo be jų. Daugelis iš mūsų didelę dienos dalį praleidžiame žiūrėdami į tokį ekraną ir spragsėdami ant jo. Kaip kitaip galėtumėte valdyti planšetinį kompiuterį ar išmanųjį telefoną? Automobilių gamintojams jutikliniai ekranai yra viena geriausių pastarųjų metų naujovių, patekusių į automobilius. Jie atveria visiškai naujas galimybes.
Nepriklausomai nuo automobilio įrangos, kiekvienoje versijoje gali būti tas pats ekranas; jei klientas sumoka už papildomas funkcijas, ekrane tiesiog atsiranda papildomi virtualūs mygtukai. Įranga gali būti parduodama net kaip prenumerata – pasibaigus prenumeratos terminui, pavyzdžiui, navigacija išnyksta. Tai reiškia, kad navigacija lieka, nes automobilyje vis dar yra GPS antena, atitinkamas kompiuteris ir programinė įranga, tačiau dingsta jos valdymo mygtukas.
Jutikliniai ekranai suteikia didžiules atnaujinimo, modifikavimo galimybes ir, beje, palyginti su fiziniais mygtukais, yra tiesiog pigesni. Tai yra privalumai, o kaip dėl trūkumų?
Valdymas neatitraukiant akių nuo kelio: su jutikliniu ekranu tai neveikia
Norint valdyti jutiklinius ekranus, iš esmės visada reikia į juos žiūrėti. Neįmanoma mintinai „paspausti“ mygtuko neatsitraukus žvilgsnio. Be to, vis daugiau funkcijų turinčios sąsajos reiškia, kad net jutikliniame ekrane neįmanoma vienu metu parodyti visų reikiamų virtualių mygtukų; jie paslėpti skirtinguose meniu lygiuose.
Norint rasti parinktį atitinkantį virtualųjį mygtuką, nepakanka akimirką pažvelgti į ekraną – dar reikia jį „spustelėti“. Tai atitraukia ne tik akis, bet ir vairuotojo dėmesį nuo to, kas vyksta kelyje. Ir tai trunka ilgas sekundes. Tiesą sakant, šis vis sudėtingesnis ir mažiau intuityvus daugelio automobilių valdymas dažnai sunaudoja vis geresnių pagalbinių sistemų, įspėjančių apie nukrypimą nuo eismo juostos, kliūtis kelyje ar net įsikišančių pavojingais momentais, naudą.
Jei ne pagalbinės sistemos, nauji automobiliai būtų tiesiog mirtini, nes jų valdymas blaško vairuotojų dėmesį. Įprastiniai fiziniai mygtukai, rankenėlės, ciferblatai ar slankmačiai yra intuityvesni ir mažiau blaško dėmesį.
Naujų automobilių saugą tikrinanti organizacija „Euro NCAP“ pagaliau pripažino šią problemą. Yra daug požymių, kad naujosios taisyklės, kurios turėtų įsigalioti 2026 m., taps dideliu iššūkiu automobilių gamintojams, kurie dabar mielai visus mygtukus ir jungiklius pakeistų aktyviais jutikliniais ekranais.
Nauji vertinimo kriterijai: intuityvus valdymas didina saugumą
Kalbėdamas BBC televizijai, „Euro NCAP“ atstovas Matthew Avery atskleidė, kad nuo 2026 m. bus pakeisti transporto priemonių testavimo ir vertinimo kriterijai, siekiant skatinti pagrindinių svarbių automobilio funkcijų valdymą fiziniais mygtukais. „Euro NCAP“ ketina įvesti naujus žmogaus ir mašinos sąsajos vertinimo kriterijus.
Nors „Euro NCAP“ negali nustatyti konkrečių reikalavimų ar sprendimų automobilių gamintojams, organizacijos vertinimai yra labai svarbūs atskirų markių ar modelių reputacijai. Europos rinkoje modelis, kuris per susidūrimo bandymus negauna aukšto įvertinimo, iš esmės nebeturi jokių galimybių gerai pasirodyti prekyboje.
Būsimų bandymų metu organizacija gali sumažinti įvertinimus, jei svarbių automobilio funkcijų nebus galima valdyti fiziniais mygtukais ar jungikliais. Tarp prekinių ženklų, kuriems gali būti sunku atitikti naujus reikalavimus, gali būti „Tesla“, kuri nuosekliai pašalino mygtukus ir beveik visas funkcijas valdo iš ekrano.
Jutikliniai ekranai neišnyks, svarbu sustabdyti blogą tendenciją
Žinoma, tai nereiškia, kad ateityje jutikliniai ekranai automobiliuose išnyks. „Euro NCAP“ techninis direktorius Richardas Schramas pasakė taip: „Euro NCAP skatins automobilių gamintojus pagrindinėms vairavimo funkcijoms, tokioms kaip priekinio stiklo valytuvai, avariniai žibintai ir posūkių signalai, naudoti fizinius, paprastus ir apčiuopiamus valdiklius“, – o tokios funkcijos didžiojoje daugumoje automobilių vis dar valdomos fiziniais mygtukais ir jungikliais. Tai greičiau signalas automobilių gamintojams, kad šie „modernūs“ valdymo būdai nebūtų dar labiau išplėtoti nei dabar.
Be to, kai kurie gamintojai suprato, kad net ir nesiimant tokių priemonių, beatodairiškas „jutiklinių kilimėlių“ ir „jutiklinių ekranų“ naudojimas nebūtinai patinka automobilių naudotojams. Pavyzdžiui, „Volkswagen“ paskelbė, kad grįš prie fizinių mygtukų ant vairo ir prietaisų skydelio, kurie „VW Golf VIII“ ir ID.3 modeliuose turėjo užleisti vietą jutikliniams skydeliams ir virtualiems mygtukams ekrane. Apie ištikimybę fiziniams mygtukams, net ir priešingai vyraujančiai madai, praėjusiais metais, be kita ko, paskelbė ir „Hyundai“ atstovai.