Remiantis skelbimų svetainės „Autoscout24“ ataskaita, naudotų automobilių kainos akivaizdžiai mažėja, nors paklausa auga. Portalo, kuriame siūlomi automobiliai iš visos Europos, duomenimis, taip pat pailgėjo pardavimo laikas. Nenuostabu, kad dyzeliniai automobiliai šiandien praranda mažiausiai vertės.
Po nepaliaujamo naudotų automobilių kainų augimo praėjusiais metais tendencija pasikeitė ir automobiliai pradėjo pigti. Tai patvirtina platformos „Autoscout24“ paskelbta 2023 m. ketvirtojo ketvirčio rinkos analizė. Ši tendencija išlieka ir šiemet, teigiama Vokietijos „Deutsche Automobil Treuhand“ (DAT) ataskaitoje. Tiesa, skaičiavimuose kalbama apie Vokietijos rinką, tačiau nereikia pamiršti, kad jau daugelį metų didžioji dauguma į Lietuvą importuojamų naudotų transporto priemonių atkeliauja iš šalių kaimynių.
Naudotų automobilių kainų mažėjimas
Nepaisant pavasarinio atsigavimo, naudotų automobilių kainos ir toliau mažėja. Pirmąjį 2024 m. ketvirtį vidutinės kainos buvo 6 proc. mažesnės nei tuo pačiu laikotarpiu pernai. 2024 m. kovo mėn. vidutinė naudoto automobilio kaina buvo 27 035 eurai, t. y. 2 145 eurais mažesnė nei 2023 m. kovo mėnesį, kai kainos buvo pasiekusios istoriškai aukščiausią lygį.
Labiausiai kainos sumažėjo elektromobilių segmente. Vidutinė naudoto elektromobilio kaina 2024 m. kovo mėn. buvo 29 549 eurai, t. y. beveik 11 000 eurų mažesnė nei praėjusiais metais. Jei dar prieš metus elektromobiliai buvo 38 proc. brangesni už vidutinį naudotą automobilį, tai dabar šis skirtumas sudaro tik 9 proc.
Iš „Autocsout24“ ataskaitos matyti, kad labiausiai sumažėjo elektromobilių kainos. Palyginti su praėjusiais metais, tipinių trejų metų senumo elektromobilių kainos sumažėjo 18 proc. Benzininiai ir dyzeliniai automobiliai taip pat prarado vertę, nors ir mažiau – atitinkamai 7 proc. ir 5 proc. Tačiau apskritai antrinėje rinkoje pastebimas mažesnis pirkėjų susidomėjimas, tai, be kita ko, patvirtino ir Vokietijos DAT.
Ilgesnis pardavimo laukimo laikas
Naudoti automobiliai vis ilgiau stovi pardavėjų kiemuose, o tai prisideda prie kainų mažėjimo. Tačiau mažėjimo tempas pradeda stabilizuotis. „Darome prielaidą, kad didžiausias kritimas jau praeityje ir dabar kreivė pradeda stabilizuotis“, – sakė „Autoscout24“ atstovas spaudai.
Dyzeliniai automobiliai pigo lėčiau nei benzininiai
Tačiau kodėl dyzelinių automobilių kaina sumažėjo mažiau? Paaiškinimas paprastas: pasiūla mažesnė, o paklausa didesnė. Dėl to dyzelinių automobilių likutinė vertė procentais pirmą kartą nuo 2015 m. gegužės mėn. viršija benzininių automobilių likutinę vertę, nors skirtumai yra labai maži. Tačiau, kaip pastebi analitikai, apie sandėrius naudotų dyzelinių automobilių rinkoje vis dar sunku kalbėti. Dėl koronaviruso krizės ir skiedrų trūkumo jų kainos smarkiai išaugo ir dabar, nepaisant sumažėjimo, išlieka daug aukštesnio lygio nei prieš pandemiją.
Naudotų elektromobilių bumo nėra
Elektromobilių rinkoje padėtis kitokia. Čia dar negalima kalbėti apie normalizavimą. Tačiau gerokai didesnis elektromobilių likutinės vertės sumažėjimas, palyginti su vidaus degimo modeliais, yra pateisinamas. Taip yra todėl, kad vertė yra susijusi su kainoraščio kaina prieš išskaičiuojant priemokas ir nuolaidas, o ji buvo gerokai didesnė nei panašių vidaus degimo automobilių.