Kai jis prasideda, dauguma panikuoja. Dyzelinio variklio „užsigazavimas“ yra itin įspūdingas gedimas. Internete netrūksta filmuotos medžiagos, kurioje užfiksuota, kaip automobilis staiga pradeda spjaudytis ir garsiai ūžti, nes variklis įsijungė į maksimalų greitį. Nors yra būdų, kaip tai padaryti, procesą sustabdyti nelengva, o visa tai gali baigtis net gaisru.
Iš pradžių reikėtų pabrėžti, kad dyzelinio variklio „užsigazavimas“ yra retas reiškinys ir ne kiekvienam varikliui jis būdingas. Viskas priklauso nuo įsiurbimo sistemos konstrukcijos ir variklio gesinimo sistemos. Gedimas įvyksta variklio alyvai per įsiurbimo sistemą patekus į degimo kameras dėl turbokompresoriaus susidėvėjimo.
Dyzelinio variklio „užsigazavimas“ arba kitaip „raznosas“ – kaip vyksta procesas?
Įvykus dyzelinio variklio „užsigazavimui“, įrenginys naudoja ne tik dyzeliną, bet ir variklio alyvą. Net išjungus variklį ir nutraukus degalų tiekimą, dėl aukštos temperatūros, skatinančios mišinio užsidegimą, variklis toliau veikia naudodamas variklio alyvą.
Neturėtų stebinti, kad nekontroliuojamas variklio alyvos degimas didina variklio sūkių dažnį. Dyzelinui nereikia uždegimo žvakių mišiniui uždegti, todėl jo išjungimas rakteliu yra neveiksmingas. Į variklį patenka vis daugiau alyvos, todėl jis dirba vis greičiau. Įrenginys greitai susidėvi, todėl į variklį patenka dar daugiau alyvos ir jis dirba dar didesniu sūkių dažniu, o tai galiausiai lemia variklio užsikirtimą.
„Raznosas“ – kaip atpažinti gedimą?
Stovint nesunku atpažinti tuščiąją eigą. Jei variklis be mūsų įsikišimo pradeda suktis didesniu greičiu, tai gali reikšti, kad prasideda „raznosas“. Tokiu atveju svarbu reaguoti kuo greičiau, kad visas procesas neišsiplėstų.
Kaip sustabdyti „užsigazavusį“ dyzelinį variklį?
Kai kurie varikliai išsijungia pasukus raktelį net ir važiuojant atbuline eiga, nes jų gesinimo sistema išjungia oro tiekimą. Kitais atvejais variklį reikia sustabdyti jėga.
Čia turime du metodus, iš kurių rekomenduojamas tik vienas. Pirmasis būdas – rankiniu būdu išjungti oro tiekimą į variklį. Tačiau neturint žinių apie variklį ir jo konstrukciją, tai padaryti sunku ir pavojinga. Todėl geriau naudoti antrąjį metodą.
Antrasis būdas – variklio droseliavimas naudojant transmisiją. Šiuo atveju įjungiama aukšta pavara, pavyzdžiui, ketvirta arba penkta, ir atleidžiama sankabos pedalas stipriai spaudžiant stabdį. Taip sustabdysite variklį, nors kyla pavojus sugadinti sankabą arba dvigubos masės smagratį. Tačiau galima žala yra mažiau brangi nei variklio „mirtis“. Jei pavyks sustabdyti „užsigazavimą“, reikės pakeisti ir turbokompresorių – juk jis yra pagrindinė įsibėgėjimo priežastis. Tai vis tiek kainuos pigiau nei pakeisti visą agregatą.
Kaip sustabdyti „užsigazavusį“ dyzelinį variklį su automatine pavarų dėže?
Automatinių pavarų dėžių atveju situacija sudėtingesnė. Dėl to, kad nėra pastovios sankabos, negalima naudoti norimo didelio perdavimo koeficiento. Įjungus D arba R režimą ir stabdant galima labiau pakenkti transmisijai nei sustabdyti variklį. Todėl geriausia išeitis bus kuo labiau sumažinti žalą, t. y. naudoti P funkciją ir laukti su gesintuvu virš atidaryto variklio dangčio, kad kilus gaisrui būtų galima greitai jį užgesinti.
Kaip išvengti dyzelinio variklio „raznoso“?
Dyzelinas bėga dėl turbokompresoriaus susidėvėjimo. Rūpindamiesi juo ir užkirsdami kelią alyvos nutekėjimui į įsiurbimo kanalus, gedimo mums nepasitaikys. Pastebėjus nuotėkius, kompresorių reikėtų restauruoti arba pakeisti.