Vasaros karštis vairuotojams kenkia panašiai kaip alkoholis. Kaip su jais kovoti kasdien ir ilgų kelionių metu?
Vasaros karščių sezonas Lietuvoje paprastai prasideda jau birželio mėnesį. Tačiau nuo aukštos temperatūros „pabėgti“ nepavyksta, ypač liepą ir rugpjūtį, ir net rugsėjo pradžioje. Aukštos temperatūros kartais neįvertina vairuotojai, kurie, žinodami savo įgūdžius „už vairo“, sėda prie vairo be jokio pasiruošimo. Karštis nėra toks baisus, kai reikia kasdien važiuoti į darbą, tačiau vasaros mėnesiais ilgose kelionėse jis gali būti jaučiamas labiausiai. Taip stipriai, kad vairuotojai per karščius gali elgtis kaip… girti.
Kaip karšti orai kenkia vairuotojams?
Tyrimai ne kartą parodė, kad aukšta aplinkos temperatūra labai sumažina vairuotojų koncentraciją – net panašiai, kaip jei jie būtų apsvaigę nuo alkoholio. Kaip tai pasireiškia? Pirmiausia sulėtėjusia reakcija, taip pat padidėjusiu nervingumu ir mieguistumu (ypač po gausaus maisto). Visi šie veiksniai yra pavojingas derinys, prisidedantis prie eismo įvykių. Taigi kaip valdyti „už vairo“ per karščius?
Kovos su aukšta temperatūra būdai – oro kondicionavimas
Prieš pradėdami kelionę karštą dieną, gerai išvėdinkite automobilį atidarydami visas duris ir langus. Tai vienintelis būdas greitai atsikratyti karšto oro iš automobilio vidaus, ir norėtume priminti, kad, esant pilnai saulės šviesai, užtenka vos 20 minučių, kad temperatūra automobilyje pakiltų iki maždaug 60 laipsnių Celsijaus.
Tik po vėdinimo geriausia naudoti oro kondicionierių, kuris atvėsina saloną mažesnėmis pastangomis. Nenustatykite kuo žemesnės temperatūros iš karto, o geriausia – išvis nenustatykite, kad palikdami automobilį karštame ore nepatirtumėte šiluminio šoko. Optimali temperatūra yra maždaug 8 laipsniais žemesnė už lauko temperatūrą (t. y. apie 19-23 laipsnius, kai lauke yra apie 30 laipsnių). Naudojant rankinius oro kondicionierius, rankinį ratuką patartina nustatyti maždaug iki pusės mėlynojo lauko. Venkite reguliuoti ventiliatorių į veidą ir krūtinę, labiau nukreipkite jį į kojas ir priekinį stiklą.
Norint greičiau atvėsinti automobilio saloną, pravartu įjungti uždarą grandinę. Tuomet oro kondicionieriui nereikės vėsinti iš gatvės patenkančio įkaitusio oro, bet jau iš dalies atvėsusio iš automobilio vidaus.
Kaip susidoroti su karščiu automobiliuose be oro kondicionieriaus?
Automobiliuose be oro kondicionieriaus neįmanoma apsieiti be atvirų langų, o tai turi keletą trūkumų – daugiausia triukšmo važiuojant dideliu greičiu ir, nepaisant visko, nemalonios temperatūros viduje. Keliaudami į tolimesnes vietoves automobiliu be oro kondicionieriaus, keliaukite ryte arba vakare (kai lauko temperatūra dar priimtina) arba važiuokite vietiniais keliais, kur langus galima atidaryti plačiau (be pernelyg didelio triukšmo ir skersvėjo salone). Jei įmanoma, prieš išvažiuodami pastatykite automobilį taip, kad jis būtų pavėsyje – tai suteiks papildomus kelis laipsnius vėsesnės temperatūros.
Rūpinkitės savo sveikata
Kitas svarbus klausimas – sistemingas drėkinimas. Netgi gera mintis pasiimti su savimi buteliuką vandens, kai žinote, kad, pavyzdžiui, pakeliui į darbą ar namo įstrigsite spūstyje. Vandens papildymas padės išvengti bet kokių dehidratacijos simptomų, pavyzdžiui, traukulių, karščiavimo, galvos svaigimo ar regos sutrikimų. Saulėtomis dienomis nepamirškite akinių nuo saulės su nedirginančiu akis UV spindulių filtru. Taip pat pravartu reguliariai plauti priekinį stiklą: dėmės ar vabzdžių likučiai gali pabloginti matomumą net visiškai pailsėjusiam vairuotojui, jau nekalbant apie pavargusį nuo vairavimo per karščius.
Nepalikite vaikų ar augintinių automobilyje nė akimirkai!
Taip pat norėtume priminti, kad automobilyje būtų protinga vežti vaikus ir naminius gyvūnus. Kasmet, nepaisant raginimų, netrūksta pranešimų apie vaikus, šunis ir (arba) kates, paliktus automobilyje, kai aukšta temperatūra automobilį paverčia krosnimi.