Užsikimšęs DPF filtras gali sukelti daug rimtų gedimų. Nors šiuolaikiniai dyzeliniai varikliai garsėja švariu degimu, užsikimšęs filtras gali sukelti matomus dūmus iš išmetimo vamzdžio, ypač greitėjant. Tai labiausiai žinomas gedimo požymis, tačiau jų yra ir daugiau. Taigi apžvelgiame, kaip sužinoti, ar DPF filtras užsikimšęs, ir ką daryti, jei filtras veikia netinkamai.
Kaip nustatyti, ar DPF filtras užsikimšęs?
DPF (dyzelino kietųjų dalelių filtras) – tai filtras, kurio paskirtis – išvalyti išmetamąsias dujas nuo dalelių, kurias daugiausia sudaro nesudegusi anglis suodžių pavidalu. Ant jo taip pat adsorbuojasi kitos medžiagos, pavyzdžiui, metalų oksidai.
Įdiegus DPF filtrus buvo galima iš dalies pašalinti dyzelinėms transporto priemonėms būdingą juodųjų dūmų emisiją. DPF filtruose įrengti filtro valymo mechanizmai. Tai gali vykti dviem būdais. Pirmasis vyksta natūraliai važiuojant didesniu greičiu, kai išmetamųjų dujų temperatūra yra pakankamai aukšta, kad susikaupę suodžiai sudegtų. Antrąjį inicijuoja variklio valdymo sistema, kai važiavimo sąlygos nėra palankios valymui. Ši sistema padidina išmetamųjų dujų temperatūrą, pridėdama papildomų degalų, todėl susikaupę suodžiai gali sudegti.
DPF filtras gali užsikimšti dėl dviejų priežasčių. Pirmoji yra natūrali – degant suodžiams susikaupia tiek daug pelenų, kad filtras galiausiai nustoja atlikti savo darbą. Tačiau DPF filtras dažnai užsikemša dėl gedimo, todėl užsikemša greičiau ir dažniau, o degimo likučiai pradeda kauptis. Kaip nustatyti, ar DPF filtras užsikimšęs? Jei mūsų automobilio prietaisų skydelyje nėra problemą patvirtinančios kontrolinės lemputės, užsikimšęs DPF filtras dažnai reiškia pastebimus apsukų šuolius. Vangus variklio darbas, didelės kuro sąnaudos ir trūkčiojantis vairavimas taip pat yra užsikimšusio DPF simptomai.
Užsikimšęs DPF filtras taip pat gali padidinti kietųjų dalelių išmetimą, kuris matomas kaip juodi išmetamųjų dujų dūmai. Kiti simptomai taip pat turi įtakos degalų sistemai, kuri tampa nesandari. Blogiausiu atveju variklis gali užgesti, nes alyva nustoja tepti įvairius komponentus. Užsikimšęs DPF filtras taip pat skleidžia būdingą kvapą. Stovint gali būti juntamas intensyvus išmetamųjų dujų kvapas.
Užsikimšęs DPF filtras. Ką daryti?
Jei esate įsitikinę, kad DPF filtras užsikimšęs, galite pabandyti jį išvalyti greitkelyje. Po maždaug kelių minučių važiavimo dideliu greičiu lemputė turėtų užgesti. Negalima paneigti, kad trumpos kelionės miesto eisme neleidžia pasiekti reikiamos temperatūros, kad filtras natūraliai atsinaujintų, todėl labai patartina greitkeliu važiuoti greičiau. Jei DPF filtras yra užsikimšęs, taip pat verta patikrinti automobilio naudotojo vadovą. Priklausomai nuo automobilio markės ir modelio, gali būti pateiktos konkrečios rekomendacijos, kaip elgtis šioje situacijoje.
Jei bandymai išvalyti DPF filtrą greitu keliu nepadėjo, reikia apsvarstyti galimybę pakeisti filtrą. Tačiau tai nėra vienas pigiausių darbų, nes, priklausomai nuo modelio, jis gali kainuoti nuo 500 iki net 2 tūkst. eurų. Geresnis variantas, kurį reikėtų apsvarstyti, yra DPF regeneravimas. Šis kainuoja daug mažiau, nes svyruoja nuo 70 iki 150 eurų. DPF regeneravimo efektyvumas yra didelis, nes atkuriamas net 99 % filtro efektyvumas.
Kiek laiko galima važiuoti su užsikimšusiu DPF filtru?
Užsikimšusio kietųjų dalelių filtro ignoravimas gali brangiai kainuoti. Jei bandant išvalyti filtrą greitkelyje kontrolinė lemputė vėl užsidega, turite reaguoti nedelsdami. Kaip minėjome anksčiau, automobilis gali prarasti galią. Be to, rizikuojame pažeisti, pavyzdžiui, turbokompresorių ir, blogiausiu atveju, rizikuojame sugadinti variklį. Todėl, jei įspėjamoji lemputė neužgęsta, būtina apsilankyti pas mechaniką. Mechanikas išmatuos slėgio lygį prieš filtrą ir už jo ir, remdamasis rezultatais, galės nustatyti, kiek DPF yra pilnas priemaišų.