Jei šiandien mažiau girdite apie dyzelinių variklių DPF problemas, tai ne todėl, kad ši technologija smarkiai patobulėjo, o todėl, kad daugiau vairuotojų, galinčių tapti jų aukomis, renkasi palyginti taupius ir mažiau problemų keliančius iš tinklo įkraunamus hibridinius automobilius. Su filtru susijusių brangiai kainuojančių gedimų riziką taip pat galima sumažinti, tačiau tam dažnai reikia keisti įpročius.
Taip veikia dyzelino kietųjų dalelių filtras
Kietųjų dalelių filtro principas lemia, kaip reikėtų elgtis su šiuolaikiniu dyzeliniu automobiliu, kad būtų išvengta problemų. Kietųjų dalelių filtras yra ne kas kita, kaip metalinė skardinė, dar vienas išmetimo sistemos „duslintuvas“, tačiau užpildytas ne triukšmą slopinančia medžiaga, o mikroporų keramikos įdėklu. Šis įdėklas sulaiko išmetamosiose dujose esančias kietąsias daleles, arba, kalbant žmogiškai, suodžius. Kiekvienas dyzelinis variklis skleidžia juodus dūmus – jo išmetamosios dujos yra juodos, nes jose yra suodžių. Tik automobiliuose su DPF filtru išmetamosios dujos neturi spalvos, nes suodžiai sulaikomi filtre.
Ne dažniau kaip kas kelis šimtus nuvažiuotų kilometrų filtras prisipildo suodžių ir pradeda trukdyti dujų srautui. Kai jutiklių stebimas slėgio skirtumas prieš ir už DPF filtrą pasiekia ribą, sistema pradeda valytis pati, t. y. regeneruotis. Variklio valdiklis paduoda daugiau degalų, kad įšiltų išmetamosios dujos.
DPF filtro valymo sistema pagrįsta paprasta chemine reakcija: maždaug 550 laipsnių pagal Celsijų temperatūroje suodžiai sudeginami – paverčiami anglies dioksidu ir vandeniu, t. y. nieko nuodingo ar, pavyzdžiui, kancerogeninio, ir tokiu pavidalu palieka filtrą. Tačiau tam, kad filtras būtų veiksmingai išvalytas, DPF filtras turi būti įkaitintas iki aukštos temperatūros, o tai įmanoma ne visomis sąlygomis.
Ką daryti, kai filtras pradėjo išsivalyti?
Kai žinome, kad DPF filtras pradėjo regeneruotis (kai kuriuose automobiliuose tai rodo lemputė), kelias minutes turėtume važiuoti ne mažesniu kaip 60 km/val. greičiu. Geriausia, jei važiuosime greičiau, nes didesnė variklio apkrova reiškia aukštesnę visos sistemos temperatūrą. Savaime suprantama, kad mieste tai nepadės. Kelyje tai nėra problema. Apskritai, išdegus filtrui, gerai „pravaryti“ automobilį. – Tai jam padės.
Blogiausia, jei procedūros metu atvyksite į paskirties vietą ir išjungsite variklį. Skamba absurdiškai, bet…. geriausia būtų pakeisti maršrutą, šiek tiek pavažiuoti greitkeliu. Jei neturime lemputės, pranešančios, kad valomas DPF filtras, akivaizdu, kad niekuo negalime padėti. Na, nebent pajusime, kad automobilis elgiasi keistai ir vyksta filtro regeneracija. Taigi, jei nutrauksime procedūrą, sistema bandys ją pakartoti vieną kartą, antrą kartą, trečią kartą…. Tačiau kai blogos sąlygos (važiavimas mieste, vangus vairuotojas, trumpos kelionės) kartojasi, filtras užsikemša.
Verta žinoti: kai kuriuose automobiliuose DPF filtrą galima išvalyti rankiniu būdu, kai, pavyzdžiui, išvažiuojame į greitkelį ir prieš akis dar yra, pavyzdžiui, 50 km kelio. Jei filtrą galima išvalyti (t. y. jis gerokai prisipildęs suodžių) ir dažniausiai važinėjame miesto sąlygomis, palankiu momentu verta pasinaudoti šia galimybe.
Ar įmanoma išvalyti visiškai užsikimšusį DPF filtrą?
Tai galima padaryti, bet tik tam tikru „užsikimšimo“ etapu. Yra dirbtuvių procedūra, kaip sudeginti filtrą stovint: variklis dirba dirbtinai sukuriama apkrova (įjungti visi elektros energijos vartotojai, oro kondicionierius) tuščiąja eiga, valdiklis paduoda daugiau degalų. Tokia operacija – tai maždaug 100 eurų išlaidos, tačiau jei autoserviso mechanikas pasiūlo, kad yra tokia būtinybė, geriau ja pasinaudoti (mechanikas per diagnostikos kompiuterį mato filtro būklę). Jei pavyks, vėl pradėsime nuo „švaraus lapo“ – tiksliau, nuo išvalyto ir veikiančio kietųjų dalelių filtro. Tačiau jei į filtro valymą atvyksime jau su gedimo pranešimu, rodomu, kai filtras yra „trys ketvirčiai nuo mirties“, mums arba pavyks, arba nepavyks. Kai nepavyksta, laukia daugiau išlaidų.
Atsargiai: per dažnas filtro dirbtuvių procedūros kartojimas nėra abejingas varikliui, nes jam tenka didelė šiluminė apkrova.
Ar kietųjų dalelių filtras susidėvi?
Žinoma, nors ir ne taip greitai, kaip gali atrodyti. Esmė ta, kad išmetamosiose dujose yra ne tik suodžių, bet ir variklio alyvos degimo produktų. Aukštoje temperatūroje suodžiai tiesiog oksiduojasi, o pelenai priešinasi degimui. Laikui bėgant, pavyzdžiui, nuvažiavus 200 000 km, filtras būna toks pilnas pelenų, kad suodžiams lieka labai mažai vietos. Tokį filtrą reikėtų pakeisti nauju, nors kai kurios dirbtuvės siūlo filtrus „išplauti“ ir nuo pelenų.
Deja, senesniame automobilyje filtras sunkiai veikia – automobilis daugiau dūmina, sudegina daugiau alyvos. Pakeisto filtro tarnavimo laikas bus trumpesnis nei gamykloje sumontuoto filtro.
Kaip atsitiko, kad kai kurie žmonės neturi problemų su DPF filtru?
Tai šiek tiek priklauso nuo automobilio modelio, bet labiau nuo sąlygų ir naudojimo būdo. Problemų nekils, jei:
- reguliariai keliaujate;
- dažnai nevažiuojate trumpus atstumus (tai svarbu ir miesto eisme) ir automobilis dažnai turi galimybę „įkaisti“;
- važiuojate dinamiškai, bet ne „gazas-dugnas“ – viena vertus, „dyzelinas turi skristi“, tačiau, kita vertus, prispaustas prie sienos, jis pernelyg dūmina, o tai kenkia DPF filtrui.
Tai veikia ir atvirkščiai. Jei vairuojate:
- tik mieste;
- įprasta kelionė trunka ketvirtį valandos;
- griežtai laikotės mieste nustatytų greičio apribojimų ir lėtai greitėjate….
…tada geeriau nusipirkite benzininį variklį – ir viskas bus gerai.
Ar galima išimti kietųjų dalelių filtrą?
Galbūt ne, bet galite. Daugelis autoservisų siūlo šią paslaugą, nors automobilis be DPF filtro neturėtų praeiti periodinės techninės apžiūros.
Jei variklis turi tinkamai modifikuotą programinę įrangą, DPF filtro nebuvimas nėra problema. Priešingai, toks nebuvimas turi nemažai privalumų – be kita ko, nėra pavojaus, kad dėl per dažno filtro degimo variklio alyva bus praskiesta degalais, kurių perteklius, paduodamas per daug, patenka cilindrų sienelėmis į tepalo karterį.
Iš išorės taip pat nematyti, kad nėra DPF filtro, nes meistrai išpjauna filtro elementą, palikdami vietoje meistriškai suvirintą ir nušlifuotą dangtelį.
Jei dyzelinį automobilį vairuojate protingai, šia galimybe naudotis nereikės. Jei neturite sąlygų naudoti dyzelinį automobilį, geriau jį parduoti ir įsigyti benzininį arba hibridinį.