Brangiausio kiekvienos elektrinės transporto priemonės komponento – akumuliatoriaus – kaina beprecedenčiu greičiu mažėja, o prognozės rodo, kad ši tendencija dar labiau paspartės. 2024 m. vidutinė baterijos kaina buvo 115 JAV dolerių už kilovatvalandę (kWh), tačiau ekspertai prognozuoja, kad iki dešimtmečio pabaigos ji nukris gerokai žemiau 100 JAV dolerių už kWh. Kas lemia šį nepaprastą pokytį?
Sparčiai mažėjančios akumuliatorių kainos
Remiantis naujausiomis „BloombergNEF“ ir „Goldman Sachs Research“ analizėmis (2024 m. spalio mėn.), akumuliatorių kainos mažėja sparčiau, nei buvo tikėtasi anksčiau. Šis mažėjimas yra labai svarbus, nes dėl jo elektromobilių gamybos sąnaudos priartėja prie vidaus degimo varikliais varomų transporto priemonių gamybos sąnaudų, o tai gali pakeisti automobilių ir energetikos rinkas.
- 2024 m. Kainos orientyras: Vidutinė ličio jonų baterijų kaina nuo 2023 m. sumažėjo 20 % ir pasiekė 115 USD/kWh – didžiausias metinis sumažėjimas nuo 2017 m.
- Ateities prognozės: „BloombergNEF“ vertinimu, jau 2026 m. akumuliatorių kainos nukris žemiau 100 JAV dolerių už kWh ir pasieks kainų paritetą su vidaus degimo varikliais varomų transporto priemonių kainomis. Iki 2030 m. jos gali siekti 69 USD/kWh.
Kainos kritimą lemiantys veiksniai
Šią tendenciją lemia keli pagrindiniai veiksniai:
- Technologinė pažanga: Energijos tankio, gamybos procesų ir ekonomiškų technologijų, tokių kaip ličio-geležies-fosfato (LFP) akumuliatoriai, tobulinimas.
- Žaliavų sąnaudos: Mažėjančios pagrindinių „žaliųjų metalų“, tokių kaip litis ir nikelis, kainos.
- Gamybos perteklius: Kinijos akumuliatorių rinkoje, kuri, kaip tikimasi, 2024 m. patenkins 92 % pasaulinės paklausos, perteklinė gamyba verčia mažesnius gamintojus mažinti kainas, kad išliktų konkurencingi.
Iššūkiai ir nežinomybė
Nepaisant optimizmo, analitikai atkreipia dėmesį į galimą riziką:
- Geopolitinė įtampa: Pasauliniai prekybos ginčai ar sutrikimai gali paveikti tiekimo grandines ir sulėtinti elektromobilių diegimą.
- Politikos pokyčiai: sumažintos subsidijos pagrindinėse rinkose, pavyzdžiui, Prancūzijoje ir Vokietijoje, gali pristabdyti elektromobilių sektoriaus augimą.
Poveikis elektromobilių rinkai
Tikimasi, kad mažėjant kainoms elektromobiliai taps prieinamesni vis didesniam vartotojų ratui, o tai padidins jų rinkos dalį visame pasaulyje. Pasak „Goldman Sachs Research”, iki 2026 m. JAV elektromobilių kaina gali būti visiškai panaši į vidaus degimo varikliais varomų transporto priemonių kainą net ir be subsidijų.
Staigus akumuliatorių kainų sumažėjimas žymi lūžį elektromobilių pramonėje, atverdamas kelią ekologiškesnei ir įperkamesnei ateičiai.