Hagoje sukurtas novatoriškas precedentas kovoje su priklausomybe nuo iškastinio kuro. Nuo 2025 m. sausio 1 d. šiame Nyderlandų mieste bus visiškai uždrausta viešai skelbti reklamą, kurioje reklamuojamas iškastiniu kuru varomas transportas, įskaitant automobilius, lėktuvus ir kruizinius laivus. Šiuo drąsiu žingsniu siekiama skatinti tvarias alternatyvas ir mažinti žalą aplinkai, tačiau ne be diskusijų ir pasipriešinimo.
Ką apima draudimas?
Draudimas panaikina nuo iškastinio kuro priklausomų transporto priemonių ir kelionių galimybių viešąją reklamą. Tai apima vidaus degimo varikliais varomų automobilių, kelionių lėktuvu ir net su neatsinaujinančiais šaltiniais susijusių energijos sutarčių su nuolaida reklamą. Tokios reklamos nebebus skelbiamos reklaminiuose stenduose, autobusų stotelėse ir kitose viešose vietose.
Siekiant palengvinti pereinamąjį laikotarpį, reklamuotojams suteiktas lengvatinis laikotarpis, kad jie galėtų prisitaikyti prie naujų taisyklių. Pasibaigus šiam laikotarpiui, už pažeidimus bus skiriamos finansinės baudos, tačiau tikslios baudos kol kas nenurodytos.
Kodėl tokia drastiška priemonė?
Šią iniciatyvą lėmė didėjantis susirūpinimas dėl iškastinio kuro poveikio aplinkai. Hagos miesto taryba 2024 m. rugsėjo mėn. patvirtino reglamentą, kuriuo siekiama sumažinti kenksmingų išmetamųjų teršalų kiekį ir skatinti tvarų transportą. Šis draudimas atitinka platesnį Europos tikslą – iki 2035 m. palaipsniui nutraukti naujų automobilių su vidaus degimo varikliais pardavimą.
Hagos pastangos nėra vienintelės. Amsterdamas jau anksčiau, 2021 m., įgyvendino dalinius apribojimus, nukreiptus prieš metro reklamą, kurioje reklamuojami pigūs skrydžiai ir dujomis varomos transporto priemonės. Tačiau Hagos visapusiškas požiūris yra beprecedentis vietos lygmeniu.
Pasipriešinimas ir nesutarimai
Draudimą kritikavo įvairūs sektoriai. Olandijos turizmo bendrovės ruošiasi užginčyti reglamentą teisme, teigdamos, kad jis nesąžiningai riboja jų rinkodaros galimybes. Nyderlandų reklamos asociacija (BVA) taip pat pasmerkė šį žingsnį, teigdama, kad jis trukdo inovacijoms, nes riboja efektyvesnių ir tvaresnių vidaus degimo transporto priemonių reklamą.
Kritikai taip pat pabrėžia politikos nenuoseklumą. Nors iškastiniu kuru varomoms transporto priemonėms draudžiama skelbti reklamą, vis dar leidžiama naudoti elektrines transporto priemones (EV), nepaisant to, kad ličio gavyba, skirta EV baterijoms gaminti, daro žalą aplinkai. Dėl to kyla klausimų, ar šia politika visiškai atsižvelgiama į aplinkosaugos problemas.
Kas toliau ?
Hagos sprendimas atspindi stiprėjančią griežtesnės aplinkosaugos politikos tendenciją. Nors šis draudimas yra svarbus žingsnis, jis taip pat išryškina, kaip sudėtinga suderinti aplinkosaugos tikslus su ekonominiais interesais ir technologijų pažanga.
Diskusijos tęsiasi, tačiau drąsūs Hagos veiksmai yra pavyzdys kitiems miestams. Ar šis modelis įkvėps panašius draudimus visame pasaulyje, o gal reakcija privers juos persvarstyti? Tik laikas parodys.
Pagrindinė išvada: Hagos reklamos draudimas reiškia posūkį link tvarios miestų politikos, tačiau kelia svarbių klausimų dėl teisingumo, veiksmingumo ir platesnio poveikio aplinkosauginei atsakomybei.
Tvarumo kainos etiketė: Kadangi finansinės baudos už pažeidimus dar nenustatytos, tikroji šios novatoriškos politikos kaina dar tik paaiškės.