Atrodo, kad šiais laikais vis dažniau ieškoma patarimų, kaip prižiūrėti automobilį su turbokompresoriumi. Tai nenuostabu. Turbokompresorinis pripūtimas, kaip visuotinio automobilių efektyvumo siekio dalis, tapo beveik šiuolaikinio variklio konstrukcijos sinonimu. Keliuose važinėja kur kas daugiau automobilių su turbinomis po variklio dangčiu nei anksčiau.
Todėl daugėja straipsnių ir vaizdo įrašų, kuriuose patariama, kaip prižiūrėti automobilį su turbokompresoriumi: nuo variklio pašildymo ir atvėsinimo prieš ir po važiavimo iki tinkamo oktaninio skaičiaus degalų naudojimo, atsargumo spaudžiant akceleratoriaus pedalą ir tinkamos pavaros pasirinkimo. Įspėjama, kad nesilaikant šių reikalavimų gali būti sugadintas turbokompresorius ir variklis.
Tačiau didžioji dauguma žmonių nesilanko tokiose svetainėse, kaip ši, kad gautų patarimų apie turbokompresorių priežiūrą. Taigi, ką gamintojai daro šiuo klausimu? Ar nesilaikant šių patarimų iš tiesų bus sugadinti šiuolaikiniai automobiliai, o gal visi šie patarimai paseno tobulėjant šiuolaikinėms technologijoms?
Gamintojai apie automobilių su turbokompresoriais priežiūrą
Gamintojai bendrai sutaria, kad šiuolaikiniai automobiliai yra išbandomi taip ekstremaliai, kad su nauju varikliu su turbokompresoriumi galima padaryti nedaug dalykų, kurie sukeltų kokių nors problemų. Senesniuose automobiliuose daugelis pirmiau pateiktų patarimų yra teisingi, tačiau šiandien programinės įrangos sistemos yra tokios, kad neutralizuoja bet kokius vairuotojo veiksmus, galinčius pradėti ardyti po variklio dangčiu esančias vidines dalis.
„Istoriškai mes teikdavome patarimus dėl automobilių su turbokompresoriumi“ – sakė BMW atstovė spaudai. „Tačiau savo klientams, kurie vairuoja šiuos automobilius, nebesiūlome konkrečių patarimų.“
Su tuo sutiko ir „Audi“ atstovas spaudai, nors ir atsargiau. „Šiuolaikiniams turbokompresoriniams „Audi“ varikliams nereikia specialių atsargumo priemonių ar eksploatavimo procedūrų, kurios buvo būtinos senesniems agregatams“, – sakė jis. „Tačiau mes, žinoma, rekomenduojame savininkams laikytis bendrųjų rekomendacijų dėl nusidėvėjimo, taip pat ir išmetamųjų teršalų kiekio mažinimo, kurios iš esmės taikomos visiems varikliams.“
Tokias gaires paprastai galima apibendrinti taip: „tinkamai prižiūrėkite savo automobilį“. Nors technologijos pažengė toli į priekį, automobiliai vis dar yra sudėtingi mechanizmai su sudėtingais mechaniniais komponentais, todėl juos reikia reguliariai prižiūrėti. Išsami informacija apie tai bus pateikta automobilio naudojimo instrukcijoje, tačiau pagrindiniai dalykai – laikytis rekomenduojamų techninės priežiūros intervalų ir prireikus tikrinti bei keisti skysčius.
Tačiau kalbant konkrečiai apie turbininius variklius, kaip aiškina „Citroen“ atsarginių dalių ir aptarnavimo JK techninių operacijų vadovas Ianas Sedgwickas, nerimauti daug nereikia.
„Per daugelį metų variklio valdymo technologijos ir turbokompresoriai buvo labai patobulinti. THP našumo varikliuose įrengtos atskiros aušinimo sistemos, padedančios įšilti, todėl nereikia palikti variklių veikti tuščiąja eiga, kad išsklaidytų šilumą – sistema automatiškai veikia, kai automobilis išjungiamas. Elektroniniu būdu valdomi turbininiai varikliai padeda kontroliuoti variklio ir turbokompresoriaus apkrovą, todėl galima geriau valdyti vairavimo stilių ir galios poreikius.“
Modifikuotų automobilių su turbokompresoriais priežiūra
Ricardo Martinez-Botas yra Londono imperatoriškojo koledžo Mechanikos inžinerijos katedros turbininių mašinų profesorius ir pasaulinis turbininių mašinų technologijų autoritetas. Jis sako, kad nors dabartinės technologijos reiškia, kad šiuolaikinių automobilių vairuotojai gali tiesiog sėsti į automobilį ir važiuoti, padėtis pasikeičia, jei automobilis modifikuojamas nestandartiniu būdu.
„Variklio valdymo sistemos ir dabartinės variklio konstrukcijos viskuo pasirūpintų“, – sako jis. „Tačiau jei modifikuotumėte sistemą, iš karto pakeistumėte konstrukcinį sumanymą ir galėtumėte išeiti už prietaiso paskirties ribų. Jei modifikuojate, tikrai turite būti labai atsargūs.“
„Turite variklio žemėlapį, kuris buvo sukurtas varikliui. Jei pakeisite alyvos tipą, į sistemą pridėsite priedų arba pakeisite ECU, niekas jums neužtikrins įrenginio patikimumo, nes kūrėjas neišbandė to įrenginio su šiais pakeitimais.“
Jei modifikuojate automobilį su turbokompresoriumi, būtina, kad programinę, o dažnai ir techninę įrangą atitinkamai atnaujintų ekspertas.
„Jei tai darysite neturėdami didelių vidinių žinių apie pasekmes, pripūtimo sistemos pakeitimai gali labai pakenkti jūsų mašinai“, – sako profesorius. „Jūsų variklio cilindruose susidarys daug didesnis slėgis, nei buvo prieš tai, ir jūs pramušite stūmoklio žiedus – pradžiai. Jei atliksite pakeitimą ir turėsite profesionalių žinių bei patikrinsite, ar jūsų žemėlapis yra tinkamas, tuomet, žinoma, viskas bus gerai. Tačiau tai yra sudėtingas procesas.“
Profesorius Martinez-Botas sako, kad senesniems automobiliams, kuriems netaikomi šiuolaikiniai elektroniniai saugos tinklai, minėti patarimai iš esmės galioja.
„Visi šie klausimai yra protingi“, – sako jis. „Tačiau pastaruosius 10 metų perkant automobilį klientui neteikiami jokie patarimai, nes šiais dalykais jau pasirūpinta.“
Bendri patartimai kaip prižiūrėti automobilį su turbokompresoriumi
Profesorius Ricardo Martinez-Botas pateikia savo mintis apie penkis bendrus patarimus, skirtus automobiliams su turbokompresoriumi. Jie daugiausia taikomi senesniems nei 10 metų automobiliams ir modifikuotiems automobiliams.
1. Prieš važiuodami pašildykite automobilį – leiskite varikliui įsijungti, kad alyva pasiektų temperatūrą.
„Būtinai. Jei esate susirūpinęs dėl savo automobilio amžiaus arba jį modifikavote, tai būtų protinga apsvarstyti.“
2. Neišjunkite variklio iš karto – leiskite jam atvėsti.
„Šiuolaikiniame variklyje alyvos sistema neišsijungia iš karto, vyksta tam tikras aušinimas. Tačiau jei jūsų automobilyje nėra tos įsibėgėjančios aušinimo sistemos, tuomet turite būti atsargūs. Įsivaizduoju, kad taip yra daugumoje automobilių, todėl turiu tam tikrų abejonių. Tačiau tai nepakenks.“
3. Nevaržykite variklio važiuodami per lėtai aukšta pavara, nes taip apkraunami komponentai.
„Be abejo. Visiškai su tuo sutikčiau.“
4. Nenaudokite žemesnio oktaninio skaičiaus degalų nei rekomenduojama, nes tai gali sukelti stuksenimą.
„Aš tam pritariu. Ši galimybė dabartiniuose varikliuose yra numatyta, tačiau senesniuose varikliuose galite susidurti su tam tikrais sunkumais. Nemanau, kad tai turės įtakos turbokompresoriaus patikimumui, tačiau tai turės įtakos pačiam varikliui, jei įvyks ilgalaikė stuksenimo įvykių serija.“
5. Jei turbokompresorius vėluoja, nespauskite droselio, ypač išvažiuodami iš posūkio – galite gauti galios, kai jos nenorite.
„Dabartiniuose varikliuose, ypač dyzeliniuose, įdiegtos \”common rail\” įpurškimo sistemos, kurios užtikrina labai greitą reakciją. Tačiau maždaug prieš aštuonerius metus turbokompresoriai labai vėlavo. Staiga gaunamas galios padidėjimas, todėl reikia saugotis, kai įveikiate posūkį, nes automobilio padangos gali prarasti sukibimą.“