Automobilių padangos yra vienintelis komponentas, kuris iš tikrųjų liečiasi su kelio paviršiumi, todėl jos yra labai svarbios saugumui vairuojant. Šiame išsamiame vadove pateikiame viską, ką reikia žinoti apie automobilio padangas, pradedant padangų tipo, slėgio nustatymu ir skaitymu, baigiant reikalingo dydžio padangų nustatymu. Laikydamiesi čia pateiktų patarimų sutaupysite pinigų, sumažinsite rūpesčių ir, svarbiausia, užtikrinsite savo ir kitų saugumą kelyje.
Padangų tipai
Vasarinės padangos. Kas yra vasarinės padangos? Dar vadinamos eksploatacinėmis padangomis, jos skirtos geriausioms eksploatacinėms savybėms, stabdymui ir sukibimui šiltuoju metų laiku. Tai geriausios padangos, tinkančios ir lietui, ir šlapiems keliams, ir sausoms, saulėtoms sąlygoms – visiems vasarą dažniems veiksniams. Vasarinių padangų temperatūros diapazonas paprastai yra aukštesnis nei 7 laipsniai, todėl jos taip ir vadinasi ir todėl žiemą vasarinių padangų naudoti nereikėtų. Jos neskirtos šalčiui ar snieguotiems paviršiams. Jos taip pat paprastai turi palyginti negilų griovelių raštą, vientisą briauną ir didžiausią greičio reitingą iš visų padangų.
Būtent šiomis padangomis važiuojantys galingi automobiliai gali pasiekti tikrąjį maksimalų greitį, o su kitų tipų padangomis automobilio greitis gali būti ribojamas. Greitam naujam sportiniam automobiliui, pavyzdžiui, \”Porsche 911 Turbo\”, standartinėje komplektacijoje bus montuojamos geriausios vasarinės padangos iš aukščiausios klasės prekės ženklo, pavyzdžiui, \”Michelin\”. Daugelis vasarinių padangų yra kryptinės, todėl padangų keitimo galimybės yra ribotos. Galiausiai nepamirškite, kad vasarinės padangos ant sniego beveik neturi jokio sukibimo, nors jos ir reklamuojamos kaip geriausios padangos, tinkamos važiuoti šlapiu oru. Iš tikrųjų tai visiškai skirtingos kelio sąlygos.
Viso sezono / universalios padangos. Kas yra visasezonės padangos? Jos yra vienos iš geriausių didelio pravažumo padangų, nors, palyginti su vasarinėmis padangomis, jų sukibimas yra prastesnis. Teoriškai jos turėtų būti tinkamos naudoti visus metus, jei susiduriate tik su lengvu sniegu, todėl toks ir jų pavadinimas. Jos neužtikrina vasarinių padangų sukibimo su sausu keliu, tačiau turi gilų griovelių raštą, išlaiko elastingumą iki maždaug nulio, bet ne žemiau, kad būtų pasiektas tinkamas kompromisas esant lengvam sniegui.
Visoms oro sąlygoms skirtos padangos. Tai gana nauja kategorija, kuriai būdingos šiek tiek geresnės žieminės savybės, palyginti su visasezonėmis padangomis. Nors ir nepardavinėjamos kaip žieminės padangos, ant visų oro sąlygų padangų paprastai yra maža piktograma, vaizduojanti trijų viršūnių kalną su snaigėmis – tai rodo, kad jos pagamintos iš gumos mišinių, kurie šaltuoju metų laiku veikia geriau nei visų sezonų padangos. Jos yra kompromisas tarp visasezonių ir žieminių padangų.
Sniego / žieminės padangos. Žieminių ir vasarinių padangų skirtumas yra lyg diena ir naktis. Tikros žieminės arba sniego padangos yra specialiai sukurtos naudoti ant ledo ir sniego ir nėra skirtos sausiems keliams ar vasaros sąlygoms. Jos taip pat turi trijų kalnų viršūnių simbolį, tačiau jų protektoriaus konstrukcijoje yra didesni tarpai nei visasezonių / visoms oro sąlygoms skirtų padangų, be to, jos specialiai sukurtos ir pritaikytos geriausiai veikti esant žemesnei nei 7 laipsnių temperatūrai. Kai kurios jų gali turėti dyglius, kad būtų lengviau sukibti su sniegu. Jei žiemines padangas naudosite vasarą, jos daug greičiau susidėvės ir neveiks efektyviai.
Norite įsigyti naujas padangas, bet nežinote kokių išmatavimų pirkti, kad tiktų jūsų automobiliui? Skaitykite mūsų straipsnį Tinkamos padangos pagal automobilį.
Informacija apie tai kada reikia keisti padangas 2025 metais rasite šiame straipsnyje.
Koks turėtų būti mano padangų slėgis?
Tinkamą padangų slėgį savo automobiliui rasite ant lipduko, pritvirtinto prie durelių rėmo, degalų bako dangtelio viduje arba vadove. Turėkite omenyje, kad automobilio gamintojas gali rekomenduoti kitokį padangų slėgį priekinėms ir kitokį galinėms padangoms. Taip pat rasite skirtingą rekomenduojamą slėgį skirtingiems apkrovos lygiams, pavyzdžiui, vienu atveju tik dviem keleiviams, o kitu – visai šeimai su bagažu, todėl įsitikinkite, kad pasirinkote tinkamą slėgį pagal vežamą krovinį.
Labai svarbu, kad padangų slėgis būtų nustatytas teisingai. Jei slėgis bus per mažas, automobilis jausis nestabilus ir galbūt bus nesaugu juo važiuoti, padangos labai greitai susidėvės ir nukentės degalų sąnaudos. Jei slėgis bus nustatytas per didelis, automobilių padangos nesukurs tokio sukibimo, kokio turėtų, ir stipriai nusidėvės centrinė protektoriaus juosta.
Padangų slėgio lentelė
Padangų slėgį galima išreikšti dviem būdais – barais ir psi. Dažnai dėl aiškumo abu dydžiai nurodomi kartu. Jei taip nėra, vieną iš jų konvertuoti į kitą labai paprasta.
Norėdami perskaičiuoti barą į psi, padauginkite barą iš 14,5. Norėdami perskaičiuoti psi į barą, padauginkite psi skaičių iš 0,06895.
Kaip patikrinti padangų slėgį?
Pirmiausia turėtumėte patikrinti savo automobilio vadovą, lipduką, kurį rasite ant durelių rėmo arba degalų bako dangtelio viduje, arba tiesiog paieškoti internete, kad sužinotumėte tinkamą padangų slėgį savo automobiliui ir jo apkrovos lygiui. Tada turėtumėte nuimti dangtelį nuo padangos vožtuvo ir, naudodami padangų manometrą, nuskaityti esamą slėgį. Jei slėgis per mažas, turėtumėte pripūsti oro naudodami elektrinį kompresorių, o jei per didelis – pašalinti orą. Jei neturite padangų manometro ar kompresoriaus, daugumoje degalinių yra oro tiekimo linija.
Nepamirškite, kad padangų slėgis padidėja nuo karščio, o nuo šalčio sumažėja. Tai reiškia, kad padangų slėgį turėtumėte tikrinti ir reguliuoti esant reprezentatyviai aplinkos temperatūrai (pavyzdžiui, nestatykite jų šiltame garaže, jei lauke šalta) ir kai pačios padangos yra vėsios, o ne karštos.
Kas yra padangų slėgio kontrolės sistema?
Daugumoje šiuolaikinių automobilių įmontuota padangų slėgio stebėjimo sistema, kuri nuolat stebi padangų slėgį ir įspėja, jei jis per mažas. Jei slėgis padangose yra mažesnis už gamintojo rekomenduojamą lygį, prietaisų skydelyje užsidega įspėjamoji lemputė. Kad jūsų automobilyje yra padangų slėgio kontrolės sistema, sužinosite, jei ši įspėjamoji lemputė trumpam užsidegs, kai įjungsite automobilio uždegimą (ji vėl greitai išsijungs, jei padangų slėgis bus tinkamas). Padangų slėgio kontrolės sistema yra teisinis reikalavimas automobiliuose, pagamintuose po 2014 m.
Yra dviejų tipų padangų slėgio kontrolės sistema. Pirmasis – netiesioginis tipas, kuris naudoja ABS, kad apytiksliai nustatytų padangų slėgį. Antrasis ir pažangesnis tipas yra tiesioginis, kuris iš tikrųjų naudoja mažytį manometrą tiksliems duomenims surinkti.
Aukštesnės klasės automobiliuose padangų slėgio kontrolės sistema prietaisų skydelyje realiuoju laiku galės rodyti tikslų padangų slėgį. Padangų slėgio kontrolės sistema užtikrina saugumą, tačiau tik tuo atveju, jei ji veikia tinkamai. Todėl patartina retkarčiais rankiniu būdu patikrinti slėgį.
Kaip perskaityti ženklinimą ant padangos?
Padangos žymėjimas nurodo jos dydį, apkrovos indeksą ir greičio kategoriją. Įprastas padangos žymėjimas atrodo taip: 205/55 R16 W 91.
Pirmieji trys skaitmenys – 205 – reiškia padangos plotį milimetrais.
Antrieji du skaitmenys – 55 – nurodo padangos kraštinių santykį, t. y. šoninės sienelės aukštį, išreikštą padangos pločio procentais. Todėl kraštinių santykis 55 reiškia, kad šoninės sienelės aukštis yra 55 % padangos pločio.
R reiškia radialinę, o tai reiškia, kad padangos kordiniai sluoksniai išdėstyti 90 laipsnių kampu važiavimo krypties atžvilgiu, o tai padidina jos tvirtumą. Beveik visos naujos padangos yra radialinės.
Toliau einantis dviženklis skaičius, šiuo atveju 16, nurodo rato skersmenį coliais, į kurį gali būti montuojama konkreti padanga.
Paskutinė raidė yra greičio kategorija, t. y. didžiausias greitis, kuriam padanga yra teisiškai patvirtinta. Greičio kategorija W reiškia, kad didžiausias greitis yra 270 km/h. Slinkite į viršų, kad pamatytumėte visą greičio reitingų sąrašą.
Galiausiai, paskutinis dviženklis skaičius yra apkrovos indeksas. Šiuo atveju 91 apkrovos indeksas reiškia, kad viena padanga teisiškai leidžiama vežti 615 kg apkrovą.
Kas yra padangų greičio indeksas?
Padangų greičio indeksas – tai didžiausias greitis, kuriam teisiškai leidžiama važiuoti tam tikromis padangomis. Greičio indeksą žymi raidė, nurodyta ant padangos šoninės sienelės. Tai visada bus paskutinė raidė iš eilės. Pavyzdžiui, jei ant šoninės sienelės užrašyta 205/55 R16 W 91, greičio indeksas yra W. Kiekviena raidė atitinka didžiausią leistiną greitį, taigi, jei padangos greičio indeksas yra W, ji gali važiuoti ne didesniu kaip 270 km/h greičiu.
Saugumo sumetimais svarbu, kad jūsų automobilio maksimalus greitis neviršytų padangos greičio indekso. Išsamus sąrašas pateikiamas toliau.
- K – 110 km/val.
- L – 120 km/val.
- M – 130 km/val.
- N – 140 km/val.
- P – 150 km/val.
- Q – 160 km/val.
- R – 170 km/val.
- S – 180 km/val.
- T – 190 km/val.
- U – 200 km/val.
- H – 210 km/val.
- V – 240 km/val.
- Z – 240 kilometrų per valandą ir daugiau
- W – 270 km/val.
- Y – 300 km/val.
Kaip patikrinti padangų protektoriaus gylį?
Paprastas būdas patikrinti, ar jūsų padangų protektoriaus gylis yra pakankamas (Lietuvoje nustatytas minimalus leistinas vasarinės lengvųjų automobilių padangos protektoriaus gylis yra 1,6 mm; žieminės 3,0 mm), yra paimti 20 centų ir įkišti juos į protektorių toje vietoje, kur protektorius yra negiliausias.
Jei nematote išorinio monetos krašto, jūsų padangos turi daug protektoriaus ir yra saugios. Jei kraštas matomas, jūsų padangos gali būti arti 1,6 mm ribos arba jos jau nesiekia šios ribos. Bet kuriuo atveju laikas įsigyti naujas padangas.
Kaip dažnai turėčiau keisti padangų vožtuvą?
Ventilis yra ne padangos, o rato dalis. Pagamintas iš gumos, laikui bėgant jis gali gesti ir gali labai greitai praleisti orą arba bent jau apsunkinti padangų slėgio tikrinimą. Geriausia būtų keisti vožtuvą kaskart keičiant padangas.
Padangų vožtuvų keitimo išlaidos yra minimalios. Iš tikrųjų dažnai ši kaina įskaičiuota į naujos padangos kainą.
Kiek laiko paprastai tarnauja automobilių padangos?
Yra per daug kintamųjų, kad būtų galima pateikti galutinį atsakymą į šį klausimą. Didelio efektyvumo padangos tarnaus daug trumpiau nei degalus taupančios mažo pasipriešinimo riedėjimui padangos, o jūsų vairavimo stilius, vairuojamo automobilio tipas ir tai, kaip dažniausiai važinėjate, taip pat yra labai svarbūs veiksniai, lemiantys padangų tarnavimo laiką.
Bendra taisyklė yra ta, kad tinkamos kokybės padanga, sumontuota ant priekine ašimi varomo automobilio priekinės ašies, turėtų tarnauti apie 32 000 kilometrų.
Koks įstatymas reglamentuoja atsarginės padangos turėjimą?
Lietuvoje nėra jokio įstatymo, kuriame būtų nurodyta, kad vairuotojai turėtų turėti atsarginę padangą. Tačiau atsižvelgiant į tai, kad atsarginis ratas ir padanga gali būti skirtumas tarp vos 15 minučių trukusios kelionės pertraukos keičiant pradurtą padangą ir kelių valandų įstrigimo prie kelio, jeigu atsarginės padangos neturite.
Labai dažnai atsarginės padangos būna erdvę taupančio tipo, t. y. tokio paties skersmens kaip įprasto rato ir padangos, tačiau gerokai siauresnės. Atkreipkite dėmesį, kad jei jau uždėjote atsarginę erdvę taupančią padangą, nelaukdami turite važiuoti į servisą, kad būtų uždėtas tinkamas ratlankis su padanga. Dažnai ant atsarginės padangos yra nurodymai, kokiu greičiu atitinkamai uždėtam ratui galima važiuoti, kad užtikrintumėte saugumą.
Tačiau šiais laikais daugelis automobilių bus komplektuojami tik su remonto rinkiniu. Tai yra tam tikros rūšies putplastis, kurį išspaudžiate į pradurtą padangą per vožtuvą, prieš vėl pripūsdami tą padangą elektriniu kompresoriumi. Putos užkemša pradurtą padangą ir leidžia važiuoti toliau, nors ir ribotu greičiu bei ribotą kilometrų skaičių.
Kaip dažnai turėčiau keisti padangas?
Teisiškai padangas privalote pakeisti, kai tik protektoriaus gylis sumažėja iki 1,6 mm. Tačiau, norint būti atsargesniems, patartina jas keisti, kai jų gylis siekia 3 mm. Laikui bėgant guma gali suirti, todėl net jei padangos protektoriaus liko daug, ją naudoti gali būti nesaugu, jei ji yra senesnė nei penkerių metų.
Neįmanoma pasakyti, kiek laiko turėtų tarnauti padanga, nes yra labai daug kintamųjų – automobilio tipas, į kurį ji sumontuota, vairavimo pobūdis ir jūsų vairavimo stilius yra tik trys veiksniai. Be to, didelio pasipriešinimo riedėjimui padangos tarnaus daug trumpiau nei mažo pasipriešinimo riedėjimui padangos.
Kaip pailginti padangų tarnavimo laiką?
Svarbiausia, kad padangos tarnautų ilgiau, yra palaikyti tokį slėgį, kokį rekomenduoja automobilio gamintojas. Dėl per mažo slėgio padangos labai greitai susidėvi, o dėl per didelio – pernelyg greitai nusidėvi centrinė protektoriaus juosta. Be to, autoservise reikėtų reguliariai tikrinti ratų suvedimą, nes padangos labai greitai susidėvi, jei suvedimas yra net šiek tiek pakitęs. Skaitykite daugiau apie ratų suvedimą ir kaip prailginti padangų tarnavimo laiką.
Atidus vairavimas posūkiuose ir vengimas sukti ratus taip pat padės sumažinti padangų nusidėvėjimą. Jei vairuojate priekiniais ratais varomą automobilį, galite pakeisti priekinės ašies padangas į galines ir atvirkščiai, kai priekinių padangų naudingo tarnavimo laikas baigiasi paskutiniame trečdalyje.