Niujorke, Olbanio mieste, greičio matavimo kamerų programa mokyklų zonose sukėlė diskusijas, nes per šešis mėnesius buvo surinkta daugiau nei 2.6 milijonai eurų (3 mln. dolerių), tačiau tik 40 % šių pinigų grįžta miestui. Likusius 60 % surenka privati bendrovė, kuri tiekia ir prižiūri kamerų sistemą, todėl daugelis gyventojų abejoja, ar tikrasis prioritetas yra saugumas, ar pelnas.
Kaip veikia Albano greičio matuoklių sistema
Albano greičio matuokliai mokyklų zonose buvo įdiegti 2024–2025 mokslo metų pradžioje. Kameros stebi eismą nuo 7:00 iki 18:00 mokyklų darbo dienomis ir išrašo baudas vairuotojams, važiuojantiems 30 mylių per valandą ar greičiau 20 mylių per valandą zonose. Programa greitai tapo aktyvi, ir iki 2025 m. balandžio mėn. jau buvo išrašyta 107 000 baudų – vienas vairuotojas netgi buvo užfiksuotas važiuojantis 75 mylių per valandą greičiu mokyklos zonoje.
- Baudos kaina: 50 USD už pažeidimą
- Iš viso išrašytų baudų: 107 000
- Iš viso surinkta: apie 3,24 mln. dolerių
- Sumokėti baudos: 71 000
- Vairuotojai iš kitų miestų: 70 % pažeidėjų
Kur eina pinigai?
Iš visų pajamų tik 40 % patenka į Olbanio miesto biudžetą. Likusi dalis – 60 % – sumokama privačiai įmonei, kuri teikia ir prižiūri kamerų technologiją. Nors toks modelis gali būti ekonomiškas miestams, neturintiems išteklių savo pačių pažeidimų kontrolės sistemai, jis kelia etinių klausimų dėl pelno siekiančios teisėsaugos.
Visuomenės nepasitenkinimas ir teisiniai klausimai
Gyventojai reiškia susirūpinimą dėl to, kaip buvo įdiegtos kameros. Atrodo, kad greičio riba mokyklų zonose buvo sumažinta nuo 25 mylių per valandą iki 20 mylių per valandą prieš pat kamerų įjungimą, o tai dar labiau sustiprino įtarimus. Kritikai šią programą pavadino „pelno siekiančia policijos veikla“, atkartodami neseniai kitose valstijose, pavyzdžiui, Virdžinijoje, vykusias diskusijas, kur įstatymų leidėjai dabar svarsto griežtus greičio kamerų reglamentavimo reikalavimus.
- Programa kritikuojama kaip orientuota į pelną, o ne į saugumą
- Privatus įmonė gauna didžiąją dalį pelno
- Greičio ribojimas sumažintas kartu su kamerų įrengimu
Ar greičio matuokliai padeda ar kenkia?
Nors saugumas mokyklų zonose yra pagrįstas rūpestis, kameromis pagrįsto kontrolės veiksmingumas priklauso nuo skaidrumo ir pasitikėjimo. Kai pelno motyvai užgožia viešąjį interesą, bendruomenės parama gali susilpnėti. Be to, kadangi dauguma pažeidėjų yra ne vietiniai vairuotojai, daugelis Olbanio gyventojų jaučiasi stebimi, o kiti tiesiog gauna sąskaitas paštu.
Kaip sakė vienas įstatymų leidėjas, „Jei greičio kontrolė tampa verslo modeliu, tai jau nebe saugumo klausimas, o pajamų šaltinis.“
Kokia jūsų nuomonė? Ar privačios įmonės turėtų pelnytis iš eismo kontrolės? Prisijunkite prie diskusijos žemiau arba pasidalykite savo mintimis socialiniuose tinkluose.