Jei neseniai tikrinote stabdžių skystį ir pastebėjote žalios spalvos atspalvį, jums gali kilti klausimas, ar tai normalu, ar tai yra bėdos ženklas. Nors stabdžių skystis gali būti kelių spalvų, žalias skystis, priklausomai nuo jūsų automobilyje naudojamo skysčio tipo, gali reikšti nusidėvėjimą, užterštumą ar net cheminį skilimą.
Kas yra stabdžių skystis ir kodėl svarbi jo spalva?
Stabdžių skystis yra labai svarbus hidraulinis skystis, padedantis perkelti jėgą į slėgį ir užtikrinantis efektyvų stabdžių veikimą. Jis taip pat yra higroskopiškas, t. y. sugeria drėgmę – ši savybė stabdžių sistemoje apsaugo nuo korozijos. Laikui bėgant skysčio būklė ir išvaizda gali atskleisti svarbius duomenis apie jūsų stabdžių būklę.
Standartinės spalvos ir skysčio tipai
Yra keturi įprasti stabdžių skysčių tipai: DOT 3, DOT 4, DOT 5 ir DOT 5.1. Jų spalvos skiriasi:
- DOT 3: paprastai skaidrus, raudonas, mėlynas arba žalias
- DOT 4: paprastai geltonos arba raudonos spalvos
- DOT 5: violetinės spalvos (silikono pagrindu)
- DOT 5.1: dažniausiai skaidrus, geltonas arba mėlynas
Kada žalias stabdžių skystis yra normalus?
Jei jūsų automobilyje naudojamas DOT 3 stabdžių skystis, žalia spalva gali būti normali. DOT 3 yra glikolio pagrindo ir, priklausomai nuo gamintojų naudojamų priedų, natūraliai gali įgauti žalią atspalvį. Tokiu atveju žalias skystis nėra problema.
O jei naudojate DOT 4?
Jeigu jūsų automobiliui reikalingas DOT 4 skystis – kaip daugeliui šiuolaikinių Europos transporto priemonių – žalias skystis gali reikšti bėdą. DOT 4 skysčiai taip pat yra glikolio pagrindu, tačiau jie neturėtų būti žali. Žalia spalva gali atsirasti dėl cheminių reakcijų stabdžių sistemoje, ypač kai oksiduojasi vario komponentai ir pažeidžia skysčio vientisumą. Oksidacija dėl varinių vamzdynų gali paversti DOT 4 skystį žaliu Suardymas reiškia, kad skystis gali nebeatlaikyti aukštos temperatūros. Gali nukentėti eksploatacinės savybės ir saugumas
Kada reikia keisti stabdžių skystį?
Nepriklausomai nuo spalvos, stabdžių skystį reikėtų keisti kas dvejus metus arba kas 30 000 km. Tačiau jei skystis tampa žalios spalvos, o jūsų sistemoje naudojamas DOT 4, turėtumėte jį nedelsiant pakeisti – net jei keitimo intervalas dar nepraėjo.
Įspėjamosios spalvos, kurių reikia saugotis
Be žalios spalvos, yra ir kitų įspėjamųjų spalvų:
- Ruda arba juoda: rodo didelį užterštumą – rekomenduojama nedelsiant išplauti
- Drumsta arba drumsta: rodo vandens patekimą – pavojinga vairuoti
- Tamsiai žalia arba panaši į dumblo: Senas skystis, pasibaigęs jo gyvavimo ciklas
Kaip nustatyti skysčio tipą
Reikalingą stabdžių skysčio tipą paprastai galite rasti ant rezervuaro dangtelio arba savo transporto priemonės naudotojo vadove. Niekada nemaišykite skirtingų tipų skysčių, ypač DOT 5 (silikoninio) su kitais glikolio pagrindu pagamintais skysčiais – tai gali sukelti sistemos gedimą.
Paprastas patikrinimas Lietuvos vairuotojams
Raskite stabdžių skysčio rezervuarą ir apžiūrėkite jo spalvą bei lygį. Jei nesate tikri, pasikonsultuokite su mechaniku – dauguma Lietuvos autoservisų siūlo greitą stabdžių sistemos patikrinimą, kuris yra sezoninės techninės priežiūros dalis.
Apibendrinimas – žalias skystis ne visada reiškia žalią šviesą
Apibendrinant, žalias stabdžių skystis gali būti priimtinas DOT 3 sistemose, tačiau DOT 4 sistemose jis signalizuoja apie gedimą ir galimą pavojų. Jei nesate tikri, koks skystis yra jūsų automobilyje, nesiimkite spėlioti – patikrinkite etiketę ir, jei reikia, pakeiskite skystį.
Kokia jūsų nuomonė? Ar kada nors savo automobilyje radote keistos spalvos stabdžių skysčio? Pasidalykite savo patirtimi komentaruose arba socialiniuose tinkluose.