Pavasariui Lietuvos miestus paverčiant dviračių ir el. paspirtukų eismo centrais, neseniai Vilniuje surengta eismo saugumo iniciatyva atskleidė nerimą keliančią tiesą: šalmai tebėra išimtis, o ne taisyklė.
Kampanija „Važiuok saugiai ir atsakingai“ Vilniuje
Gegužės 13 d. Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato pareigūnai, bendradarbiaudami su JUDU, prie Baltojo tilto surengė trijų valandų trukmės saugumo patikrą. Jų misija: stebėti dviratininkus ir elektrinių mikroautobusų naudotojus ir įvertinti, kaip jie laikosi Kelių eismo taisyklių. Buvo sustabdyta apie 120 žmonių – 70 dviratininkų, 40 el. paspirtukų vairuotojų ir 10 vienračių dviračių naudotojų.
Nors daugelis važiuojančiųjų laikėsi pagrindinių saugumo taisyklių – naudojo šviesas, atšvaitus ir gerbė kitus eismo dalyvius – šalmus naudojo nuviliančiai retai.
Kodėl šalmai vis dar nepopuliarūs?
Pasak policijos ir JUDU atstovų, dauguma dviratininkų teigė, kad šalmai yra nepatogūs, gadina išvaizdą arba nepatogūs nešiotis. Daugelis prisipažino, kad turi šalmą, bet jį dėvi tik važiuodami ilgus atstumus. Pasipriešinimas šalmų naudojimui ir toliau kelia didelį susirūpinimą saugumo šalininkams.
Vaikai rodo pavyzdį
Įdomu tai, kad jauniausi dalyviai – vaikai iki septynerių metų – dažnai buvo geriausiai apsaugoti. Dėvėdami šalmus ir visas apsaugines priemones, jie atspindėjo tėvų pastangas nuo mažens mokyti saugaus eismo. „Džiugu matyti, kad daugelis tėvų reikalauja, jog jų vaikai dėvėtų šalmą ir atšvaitus net ir trumpų pasivažinėjimų metu“, – sakė JUDU saugos ekspertas Edgaras Stankevičius.
Dviratininkai: auksinis standartas
Įspūdingiausi saugos standartai buvo pastebėti tarp vienračių dviratininkų, kurie paprastai dėvėjo visą įrangą: šalmą, nugaros, alkūnių ir kojų apsaugas ir net apsauginius akinius. Šie naudotojai teigė suprantantys unikalią savo transporto priemonės keliamą riziką ir sąmoningai pasirinko, kaip save apsaugoti.
Dažniausiai pasitaikančios klaidos net ir su šalmais
Tik tarp tų, kurie dėvėjo šalmus, klaidos buvo dažnos. Dirželiai dažnai būdavo laisvi, o šalmai būdavo uždedami per aukštai ant kaktos, taip sumažinant jų veiksmingumą. Tinkamas šalmo pritaikymas išlieka svarbiausia problema, nes daugelis nežino, kaip teisingai juos dėvėti.
Tęstinis švietimas ir prevencija
Vilniaus policija planuoja sustiprinti stebėseną visą šiltąjį sezoną. „Akcentuosime tiek taisyklių laikymąsi, tiek visuomenės švietimą, visus metus lankysimės mokyklose ir rengsime užsiėmimus suaugusiesiems“, – pažymėjo Viešosios tvarkos skyriaus viršininkas Jevgenijus Liepis.
JUDU gyrė šį bendradarbiavimą, vadindamas jį „svarbiu žingsniu siekiant saugesnės infrastruktūros visiems eismo dalyviams“. Jie tikisi, kad tokios akcijos vyks dažniau, siekiant didinti mikroautobusų naudotojų sąmoningumą ir mažinti jų patiriamų traumų skaičių.
Ar važiuodami dviračiu ar el. paspirtuku dėvite šalmą? Pasidalykite savo mintimis komentaruose: Kas galėtų paskatinti daugiau žmonių rinktis saugumą, o ne patogumą?