Kai didžioji dalis automobilių pramonės daug investuoja į vandenilinį ir elektrinį mobilumą, Kinija renkasi kitokį – ir netikėtą – kelią. 2023 m. GAC TECH DAY renginyje Kinijos gamintojas „Guangzhou Automobile Group“ (GAC) pristatė pirmąjį pasaulyje vidaus degimo variklį, varomą vien tik amoniaku. Šis netikėtas degalų pasirinkimas gali iš naujo apibrėžti mūsų požiūrį į ekologišką transportą.
Kodėl amoniakas, o ne vandenilis?
Nors Kinija yra pirmaujanti vandenilio gamintoja pasaulyje, vandeniliu varomi automobiliai vis dar reti dėl didelių išlaidų, sudėtingo saugojimo ir saugumo problemų. Tačiau amoniakas (NH₃) turi keletą privalumų: jame gausu vandenilio, jį lengviau ir pigiau sandėliuoti, jis jau gaminamas pasauliniu mastu ir gali būti gaminamas naudojant atsinaujinančią energiją – vadinamas „žaliuoju amoniaku“.
- Amoniakas naudoja esamą pasaulinę logistikos infrastruktūrą
- Jis saugiau ir pigiau saugomas nei vandenilis
- Jis užtikrina iki 90 % mažesnį anglies dioksido kiekį
Variklis: kaip jis veikia
GAC amoniaku varomas variklio prototipas išvysto 120 kW (apie 160 AG) galią ir degina amoniaką tiesiogiai modifikuotoje degimo kameroje. Skirtingai nuo kitų sistemų, kurioms reikia konvertuoti vandenilį, ši sąranka yra efektyvesnė ir ekonomiškesnė. Dar nuostabiau – variklis gali veikti tiesiogiai neišmesdamas CO₂.
Anksčiau bandant naudoti amoniaką buvo susidurta su stabilia uždegimo ir išmetamųjų teršalų kontrolės problema. GAC teigia, kad šiuos iššūkius pavyko įveikti, todėl uždegimas yra patikimas ir variklis veikia sklandžiau. Bendrovė teigia, kad ši naujovė gali padėti greičiau ir pigiau diegti alternatyviais degalais varomas transporto priemones, nereikės nuo nulio kurti vandenilio infrastruktūros.
Strateginis energetikos žingsnis
GAC žingsnis yra ne tik techninis, bet ir strateginis. Kinija turi didelius amoniako gamybos pajėgumus ir platų eksporto tinklą. Sutelkusi dėmesį į kurą, kuris jau yra jos pramonės pagrindas, Kinija gali išsiveržti į priekį pasaulinio švaraus judumo srityje, nesekdama Vakarų tendencijomis.
Ekspertų komentarai
Energetikos analitikų teigimu, „amoniako potencialas slypi jo mastelyje ir mažesniuose infrastruktūros reikalavimuose. Jei Kinija sėkmingai jį komercializuos, ji gali visiškai apeiti brangiai kainuojančias vandenilinių transporto priemonių kliūtis.”.
Ar tai gali pakeisti degalų ateitį?
Nors amoniako variklis dar tik pradedamas kurti, drąsus GAC prototipas rodo, kad vandenilis ir elektromobiliai nėra vieninteliai atsakymai. Tinkamai patobulinus amoniaką, jis galėtų tapti švaresniu ir prieinamesniu degalų sprendimu. Jei jis pasiteisins – ir bus pritaikytas platesniu mastu – gali tapti kertiniu ateities mobilumo akmeniu, ypač tose šalyse, kuriose amoniakas jau gaminamas dideliu mastu.
Kokia jūsų nuomonė? Ar gali amoniakas tapti švariais ateities degalais? Pasidalykite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.