Mitas apie „itališką remontą“ – stiprų variklio apsukų sukimą, kad jis būtų išvalytas – gyvuoja iš kartos į kartą. Tačiau ar iš tikrųjų yra koks nors mokslas, kuriuo remiantis retkarčiais galima padidinti automobilio variklio apsukas? Džeisono Fenskės iš „Engineering Explained“ dėka dabar turime duomenų, leidžiančių išanalizuoti, ar ši įprasta praktika yra naudinga, žalinga, ar tiesiog sukelia neutralų jaudulį.
Ar dideli sūkių dažniai gali deginti anglies dvideginio nuosėdas?
Fenske išnagrinėjo keletą SAE (Automobilių inžinierių draugijos) tyrimų, skirtų anglies sankaupoms tiesioginio įpurškimo varikliuose, ypač ant įsiurbimo vožtuvų ir stūmoklių. Tyrimais siekta nustatyti, ar karštis, atsirandantis dirbant dideliu sūkių dažniu, gali išsklaidyti arba sudeginti kenksmingas nuosėdas.
Nenuostabu, kad kartais atsakymas yra teigiamas. Varikliai, veikiantys esant nuolatinei aukštai temperatūrai ir dideliam sūkių dažniui, gali išardyti anglies nuosėdas, ypač ant uždegimo žvakių ir stūmoklių. Tačiau tai nėra garantuotas poveikis ir labai priklauso nuo variklio tipo ir konstrukcijos.
Spąstai: Tai priklauso nuo variklio
Vienas SAE tyrimas atskleidė, kad kai kurie turbininiai tiesioginio įpurškimo varikliai iš tikrųjų gali padidinti anglies sankaupas, kai važiuojama dideliais sūkiais. Šį prieštaravimą lemia tai, kaip kiekvienas variklis valdo šilumą ir degimo efektyvumą. Vieni varikliai dirba pakankamai karštai, kad sudegintų nuosėdas, kiti – ne.
Apibendrinant: tai, ar raudonasis sūkių dažnis padeda, ar kenkia, priklauso tik nuo variklio konstrukcijos ir nuo to, kaip jis valdo šilumines apkrovas.
Kas atsitinka, jei dažnai spaudžiate raudonąją liniją?
Fenske atkreipia dėmesį, kad kartą per važiavimą apsukę automobilį iki raudonosios ribos stebuklingai neišvalysite variklio. Tai labai nepadės pašalinti anglies dvideginio, nebent variklis ilgą laiką išlaikytų aukštą temperatūrą. Tačiau gera žinia? Tai taip pat nepakenks varikliui, jei jis bus tinkamai prižiūrimas.
Nepanašu, kad retkarčiais pasiekus raudonąją liniją sveikam varikliui būtų padaryta žala, ypač jei alyva šviežia, aušinimo sistema veikia ir variklis yra pakankamai įkaitęs. Šiuolaikiniuose varikliuose įrengti sūkių ribotuvai, kad būtų išvengta per didelio sūkių skaičiaus ir savęs sugadinimo.
Taigi, ar „itališkas derinimas“ yra mitas?
Ne visiškai. Ši sąvoka turi tam tikrų privalumų, tačiau jos veiksmingumas yra nedidelis. Norint pastebėti kokį nors apčiuopiamą poveikį, reikia ilgai ir nuosekliai važiuoti dideliu sūkių dažniu. Tiesiog kartkartėmis iššokdami iš sūkių ribotuvo daug ko nepadarysite – nei gero, nei blogo.
Antra, jei mėgstate energingą vairavimą, pirmyn. Tik nesitikėkite variklio valymo stebuklų. O jei jūsų transporto priemonė turi su anglies dvideginiu susijusių eksploatacinių problemų, tikslinga techninė priežiūra (pavyzdžiui, riešutų šlifavimas ar cheminis apdorojimas) greičiausiai bus veiksmingesnė.
Ar reguliariai išjudinate savo automobilį? Ar pastebėjote kokį nors našumo ar sklandumo skirtumą? Pasidalykite savo patirtimi toliau!