Europos Komisija patvirtino, kad šiais metais peržiūrės dalijimosi automobiliais taisykles visoje Europos Sąjungoje. Tikslas – išspręsti fragmentiškos teisinės aplinkos, kuri šiuo metu reglamentuoja tokias platformas kaip „Uber“, „Bolt“, „Cabify“ ir „Heetch“, problemą ir išnagrinėti galimą suderinimą pagal bendrosios rinkos strategiją.
Dėl fragmentiško reguliavimo susidaro nevienodos sąlygos
Šiuo metu kiekviena ES šalis nustato savo taisykles pavėžėjimo paslaugoms, pradedant licencijavimo sistemomis, transporto priemonių matmenimis ir baigiant reikalaujamu laukimo laiku. Pavyzdžiui, Italijoje reikalaujama, kad vairuotojai po užsakymo palauktų 20 minučių ir tik tada paimtų keleivį, o Ispanijoje automobiliai turi būti bent 4,9 m ilgio. Kitose šalyse, priešingai, galioja laisvesnės sistemos, todėl kyla įtampa tarp tradicinių taksi vairuotojų ir programėlėmis paremtų konkurentų.
„Akivaizdu, kad reikia politinės diskusijos šiuo klausimu“, – sakė už turizmą atsakingo Komisijos nario Apostolos Tzitzikostas kabineto pareigūnė Petra Söderqvist, Briuselyje pristatydama naująją Koaliciją „Bendro judumo Europa“.
Raginimas nustatyti privalomas ES taisykles
Sidalijimosi transporto priemonėmis įmonių ir vairuotojų asociacijų atstovai palankiai įvertino Komisijos dėmesį, tačiau taip pat ragino imtis ryžtingesnių veiksmų. Nevyriausybinės organizacijos MOVEA prezidentas Eduardo Martín Gómez de Villalba paragino nustatyti privalomas ES lygmens taisykles, kurios užtikrintų nuoseklumą ir teisinį aiškumą tiek vairuotojams, tiek keleiviams visame bloke.
„Vien pripažinimo nepakanka“, – sakė jis, turėdamas omenyje 2022 m. Komisijos pranešimą, kuriame pripažįstama, kad dalijimasis transporto priemonėmis gali padėti mažinti anglies dioksido išmetimą ir gerinti judumą mieste. „Mums reikia realių teisės aktų, kad išspręstume nelygybės, su kuria šiandien susiduria vairuotojai, problemą.“
Suderinimo iššūkiai
Nepaisant didėjančio spaudimo, Söderqvistas įspėjo, kad pažanga gali būti lėta. „Nesitikėkite iš karto imtis kokių nors grandiozinių veiksmų“, – sakė ji, paminėdama sudėtingą pusiausvyrą tarp ES lygmens kompetencijos ir nacionalinio suvereniteto transporto reguliavimo srityje.
Šis klausimas susijęs su jautriais subsidiarumo ir nacionalinių reguliavimo tradicijų klausimais. Kai kuriose šalyse veikia stiprūs taksi lobistai ir taikomi seniai nusistovėję reguliavimo modeliai, o kitos šalys, vykdydamos platesnio masto judumo reformas, ėmėsi platformomis grindžiamo transporto.
Kas toliau?
Komisija planuoja surinkti daugiau informacijos per 2025 m., prieš priimdama sprendimą dėl konkrečių teisėkūros pasiūlymų. Atliekant peržiūrą tikriausiai bus konsultuojamasi su nacionalinėmis vyriausybėmis, sektoriaus suinteresuotosiomis šalimis ir vairuotojų organizacijomis. Dar neaišku, ar tai padės priimti privalomus teisės aktus, ar tik neprivalomas gaires.
Ar pritartumėte vienodoms dalijimosi važiavimo taisyklėms visoje Europoje? Pasidalykite savo nuomone toliau esančiuose komentaruose.