Dauguma Lietuvos vairuotojų vis dar turi dyzelinius automobilius, ir ne veltui: jie yra taupūs, patikimi ir dažnai pasirenkami tolimoms kelionėms. Tačiau jei planuojate keliauti po Europą 2025 m., ypač per vasaros atostogas, galite susidurti su netikėtais apribojimais. Daugelyje Europos miestų įvesti daliniai arba visiški dyzelinių transporto priemonių draudimai – ir turistams tai nėra išimtis.
Kodėl ribojamas dyzelinių automobilių naudojimas?
Pagrindinė priežastis – oro tarša. Dyzeliniai varikliai išmeta daugiau azoto oksidų (NOx) ir smulkiųjų dalelių, kurios siejamos su kvėpavimo takų ligomis ir žala aplinkai. Siekiant su tuo kovoti, daugelyje ES šalių miestams leista steigti mažos taršos zonas (LEZ), į kurias gali įvažiuoti tik tam tikrus išmetamųjų teršalų standartus atitinkančios transporto priemonės arba už tai turi mokėti mokestį.
Kuriems miestams ir šalims tai taikoma?
Prancūzija
Paryžiuje dyzeliniams automobiliams, atitinkantiems „Euro 3“ ar žemesnius standartus, darbo dienomis draudžiama įvažiuoti į miesto centrą, o pirmąjį kiekvieno mėnesio sekmadienį draudimas taikomas beveik visoms dyzelinėms transporto priemonėms. Panašios taisyklės galioja Lione, Marselyje ir Grenoblyje, o jų vykdymas užtikrinamas naudojant „Crit’Air“ lipdukų sistemą.
Nyderlandai
Roterdame, Utrechte ir Arnheme galioja draudimai senesniems dyzeliniams automobiliams. Arnheme draudžiama eksploatuoti transporto priemones, pagamintas iki 2005 m. Užsienyje registruotoms transporto priemonėms šios taisyklės netaikomos.
Norvegija
Osle, Bergene ir Trondheime dyzelinės transporto priemonės turi mokėti įvažiavimo mokestį. Didelės taršos laikotarpiais nuo 6.00 iki 22.00 val. gali būti visiškai uždrausta važiuoti – net ir naujesniems modeliams.
Austrija ir Ispanija
Austrijoje tokiuose regionuose kaip Viena reikalaujama turėti taršos lipduką (Umwelt-Pickerl). Ispanijos Madride ir kituose miestuose yra mažos taršos zonos, tačiau užsienio transporto priemonės gali neatitikti reikalaujamų lipdukų reikalavimų, todėl teisėtas įvažiavimas gali būti apsunkintas.
Italija
Nuo 2025 m. spalio mėn. iki 2026 m. balandžio mėn. dyzelinių transporto priemonių, atitinkančių „Euro 0“ – „Euro 5“ standartus, eismas bus ribojamas didžiojoje Šiaurės Italijos dalyje, įskaitant Milaną ir Turiną. Šie draudimai paprastai taikomi darbo dienomis nuo 8.30 iki 18.30 val. Kai kuriose vietovėse apribojimai taikomi kasdien nuo 7:30 iki 19:30 val. Baudos gali siekti 168 eurus ir daugiau, o pakartotinai nusižengusiems gali būti atimamas vairuotojo pažymėjimas.
Ką tai reiškia Lietuvos vairuotojams?
Lietuvoje vis dar daug dyzelinių transporto priemonių. Jei planuojate kelionę po Europą su dyzeliniu automobiliu, ypač registruotu iki 2015 m., labai svarbu pasitikrinti išmetamųjų teršalų zonų, į kurias vykstate, taisykles.
Patarimai prieš kelionę
- Patikrinkite, ar į jūsų maršrutą įeina miestai, kuriuose yra LEZ arba aplinkosauginiai lipdukai.
- Naudokitės tokiomis svetainėmis kaip Green-Zones.eu arba konkrečių miestų portalais, kuriuose rasite naujausias taisykles.
- Atkreipkite dėmesį į baudas, skiriamas ANPR kameromis – jos taikomos ir užsienio valstybiniams numeriams.
- Turistams išimtis netaikoma – vykdymo užtikrinimas visiems vairuotojams yra vienodas.
Dyzelino apribojimai sparčiai plečiasi visoje Europoje. Kad išvengtumėte baudų ar draudimo įvažiuoti į miestus, išmintingai planuokite kelionę. Jei jūsų transporto priemonė neatitinka naujausių Euro standartų, apsvarstykite galimybę statyti automobilį už miesto ribų arba naudotis viešuoju transportu. Atsakingos kelionės prasideda nuo informuoto pasirinkimo.
Ar keliaudami Europoje susidūrėte su draudimais naudoti dyzeliną? Pasidalykite savo patirtimi komentaruose!