Volvo Cars generalinis direktorius patvirtino – jeigu Europos Sąjunga įves papildomus muitus kinų gamybos elektromobiliams, juos padengti teks pirkėjams. Tokia pozicija gali stipriai paveikti elektromobilių kainas visoje Europoje, įskaitant ir Lietuvą.
Šiame straipsnyje apžvelgiame, ką Volvo sprendimas reiškia vartotojams ir kokių pokyčių galima tikėtis Lietuvos rinkoje.
Tarifų našta perkeliama pirkėjui
Gegužės 23 d. Volvo Cars vadovas Jimas Rowan‘as interviu „Reuters“ patvirtino, kad jei bus įvesti nauji muitai kiniškiems elektromobiliams, jų kaštus teks padengti galutiniam pirkėjui. Pasak jo, automobilių gamintojai neturi finansinių galimybių sugerti papildomas išlaidas.
„Teks perkelti tuos tarifus. Nematau nei vieno gamintojo, kuris galėtų juos tiesiog praryti“, – teigė Rowan‘as.
Tokia pozicija signalizuoja, kad netrukus brangs ne tik Volvo, bet ir kitų prekių ženklų elektromobiliai.
Gamybos vietos Volvo nekeis
Nors ES planuoja taikyti importo muitus, Volvo kol kas neketina perkelti gamybos iš Kinijos. Daugelis jų modelių, įskaitant EX30 ir EX90, gaminami būtent ten ir eksportuojami į Europą.
Rowan‘o teigimu, gamybos perkėlimas yra ilgas ir brangus procesas. „Tai nėra sprendimas, kurį galima įgyvendinti trumpuoju laikotarpiu“, – paaiškino jis.
Ši strategija gali kelti klausimų ES institucijoms ir vartotojams, norintiems sumažinti priklausomybę nuo Kinijos tiekimo grandinių.
Kainų šuolis gali pasiekti ir Lietuvą
Lietuvos pirkėjams tai gali reikšti didesnes elektromobilių kainas jau 2025 m. Priklausomai nuo to, kokio dydžio bus ES muitai, kainų padidėjimas gali būti reikšmingas.
Dauguma į Lietuvą atkeliaujančių elektromobilių yra pagaminti arba tiesiogiai, arba netiesiogiai Kinijoje – todėl tarifai paveiktų didelę rinkos dalį.
ES dar nepriėmė galutinio sprendimo
Europos Komisija vis dar svarsto galimus veiksmus ir laikinus muitus. Jie būtų taikomi laukiant išvadų dėl galimo nesąžiningo subsidijavimo iš Kinijos pusės.
„Ši taisyklė galioja visoje ES. Lietuvoje teisės aktai gali šiek tiek skirtis, tačiau muitų poveikis pasieks visus ES pirkėjus“, – teigia transporto politikos ekspertas Dainius Misiūnas.
Ką dabar gali padaryti vartotojai?
- Stebėti naujienas apie ES tarifų politiką
- Apsvarstyti elektromobilio įsigijimą iki kainų pokyčių
- Vertinti skirtingų gamintojų tiekimo grandines
Ekspertai taip pat pataria domėtis valstybės ar savivaldybių parama, lizingo pasiūlymais bei pirkimo terminais, kol kainos dar nepakitusios.
Volvo – pirmoji, bet ne paskutinė?
Kol kas viešai apie tai prakalbo tik Volvo, tačiau tikėtina, kad netrukus ir kiti gamintojai paseks jų pavyzdžiu. Daug įmonių gamina Kinijoje arba naudoja ten pagamintas dalis.
Rowan‘o komentarai gali tapti pradiniu signalu, kad 2025 m. automobilių kainodara visame pasaulyje bus perrašyta iš naujo.
Kaip manote jūs? Ar verta laukti, ar pirkti dabar? Pasidalinkite komentaruose!