Nuo 2026 m. Lietuva planuoja įsteigti Valstybinį kelių fondą – specialų ir tvarų finansinį mechanizmą, skirtą blogėjančiai kelių infrastruktūrai atkurti, remontuoti ir apsaugoti. Kadangi beveik 40 proc. valstybinės reikšmės kelių būklė yra bloga arba labai bloga, o daugiau kaip 100 tiltų yra avarinės būklės, fondo tikslas – stabilizuoti ilgalaikį finansavimą ir padidinti šalies saugumą.
Kodėl Lietuvai reikia valstybinio kelių fondo
Bėgant metams kelių priežiūra Lietuvoje kentėjo dėl nenuoseklaus finansavimo. Šiuo metu apie 40 proc. valstybinės reikšmės kelių neatitinka techninių standartų, o tiltai griūva grėsmingu greičiu. Pasak Ministro Pirmininko Gintauto Palucko, tai kelia ne tik pavojų vairuotojų saugumui, bet ir didėja grėsmė nacionaliniam saugumui.
Tiltų krizė
Transporto ministras Eugenijus Sabutis pabrėžė, kad daugiau kaip 100 tiltų ir viadukų jau yra kritinės būklės. Siekiant išvengti mirtinų nelaimingų atsitikimų ir sisteminių infrastruktūros gedimų, būtina nedelsiant juos rekonstruoti.
Kaip veiks Valstybinis kelių fondas
Fondas tarnaus kaip ilgalaikis finansavimo mechanizmas, kurio planuojamos metinės įplaukos sieks apie 400 mln. eurų. Jo šaltinius sudaro:
- Valstybės biudžeto asignavimai
- Kelių naudotojų ir registracijos mokesčiai
- Kelių eismo baudos ir baudos už nesumokėtus kelių mokesčius
- Europos Sąjungos lėšos ir paskolos
Šis finansinis modelis yra panašus į jau taikomus Vokietijoje, Lenkijoje ir Švedijoje.
Tikslai ir prioritetai
Fondas bus skirtas pagrindiniams strateginiams rekonstrukcijos projektams:
- Kapitalinis kelių remontas
- apvažiavimų tiesimas
- Civilinėms ir gynybos reikmėms pritaikyta infrastruktūra
Tikimasi, kad pagal kategoriją bent 80 proc. valstybinės reikšmės kelių atitiks reikalaujamus standartus.
Kas valdys fondą?
Fondą administruos valstybės įmonė „Via Lietuva“, kuri bus atsakinga už sutarčių valdymą, biudžeto planavimą ir mokėjimų rangovams tvarkymą. Fondo biudžetą kasmet tvirtins Seimas.
KPPP vaidmuo
Naujasis fondas daugiausia dėmesio skirs strateginiams projektams, tačiau dabartinė Kelių priežiūros ir plėtros programa (KPPP) išliks pagrindiniu šaltiniu kasdienei kelių priežiūrai ir savivaldybių kelių plėtrai.
Prognozuojamas poveikis Lietuvos vairuotojams
Fondas turėtų modernizuoti Lietuvos kelių tinklą, pagerinti vairuotojų saugumą, sumažinti su infrastruktūra susijusius vėlavimus ir paremti nacionalinį saugumą, užtikrinant geresnę logistinę parengtį. Vairuotojams tai reiškia sklandesnius kelius, mažiau apvažiavimų ir mažiau transporto priemonių remonto darbų.
Saugesnių kelių ir tvirtesnės infrastruktūros link
Tinkamai įgyvendinus Valstybinį kelių fondą, jis galėtų tapti Lietuvos infrastruktūros politikos lūžio tašku. Užtikrindama, kad iš vairuotojų surinkti mokesčiai būtų reinvestuojami į kelius, vyriausybė atsiliepia į ilgalaikį visuomenės reikalavimą užtikrinti atskaitomybę ir saugumą keliuose.
Ką manote apie naująjį fondą? Ar jis pagaliau sutvarkys griūvančius Lietuvos kelius? Pasidalykite savo mintimis toliau esančiuose komentaruose!