Nuo 2026 m. Lenkijos miestai, tokie kaip Krokuva, įves dienos mokesčius už senesnes transporto priemones, įvažiuojančias į miesto centrus. Lietuva dar nepasekė šiuo pavyzdžiu, tačiau didėjant oro taršos spaudimui ir griežtėjant ES reglamentams, tokios priemonės gali būti netrukus įvestos.
Kas vyksta Lenkijoje?
Krokuva vėl įveda „Švaraus transporto zoną“ (Strefa Czystego Transportu), apribodama automobilių, neatitinkančių išmetamųjų teršalų standartų, patekimą į miesto centrus. Nuo 2026 m. įvažiavimas bus ribojamas:
- Benzininiai automobiliai, atitinkantys „Euro 4“ arba aukštesnius standartus (pagaminti nuo 2005 m.)
- Dyzeliniai automobiliai, atitinkantys „Euro 6“ arba aukštesnius standartus (pagaminti nuo 2014 m.)
Vairuotojai, vairuojantys senesnes transporto priemones, turės mokėti mokestį – nuo 5 PLN (1,15 EUR) per dieną 2026 m. iki 500 PLN (115 EUR) per mėnesį iki 2028 m. Tai sudaro net 1 375 EUR per metus.
Kodėl Lenkija tai daro?
Pagrindinis tikslas – sumažinti oro taršą, ypač azoto dioksido (NO₂) ir kietųjų dalelių kiekį, kuris tankiai apgyvendintose vietovėse dažnai viršija ES ribas. Panašios zonos egzistuoja visoje Europoje, pavyzdžiui, Vokietijos Umweltzone ir Londono ULEZ.
Ką tai reiškia Lietuvai?
Nors Lietuva dar neįvedė mokamų mažos taršos zonų, ši idėja įgauna pagreitį. Aplinkos ministerija pripažino, kad Lietuva privalo laikytis ES oro kokybės tikslų. Vilnius ir kiti miestai svarsto paskatas švaresniems automobiliams ir elektromobilių infrastruktūros plėtrai, tačiau jei taršos lygis išliks aukštas, gali būti imtasi agresyvesnių veiksmų, pavyzdžiui, prieigos mokesčių.
Kam tai labiausiai įtakos turi?
Didžiausia rizika bus dyzelinių automobilių, pagamintų iki 2010 m., vairuotojams. Šioms transporto priemonėms ateityje bus taikoma didesnė apribojimų arba mokesčių norma. Lietuvoje daugelis automobilių yra vyresni nei 10 metų, todėl tai kelia didelį susirūpinimą.
Ką vairuotojai gali padaryti, kad pasiruoštų?
- Stebėti siūlomą išmetamųjų teršalų politiką Lietuvoje ir ES
- Atsižvelgti į būsimą senesnių transporto priemonių perpardavimo vertę
- Išnagrinėti galimybę pereiti prie hibridinių arba švaresnių benzininių modelių
- Patikrinkite, ar jūsų automobilis atitinka „Euro 4“ (benzino) arba „Euro 6“ (dyzelino) standartus
Kokia jūsų nuomonė? Ar Lietuva turėtų sekti Lenkijos pavyzdžiu ir apmokestinti senesnius automobilius miestuose? Pasidalykite savo nuomone žemiau arba socialiniuose tinkluose.