Europos Sąjunga įgyvendina esminį vairuotojų pažymėjimų išdavimo taisyklių atnaujinimą, įskaitant galimus pakeitimus vyresnio amžiaus vairuotojams. Naujoji direktyva leidžia valstybėms narėms reikalauti dažnesnio vairuotojo pažymėjimų atnaujinimo ir sveikatos patikrinimų, tačiau taip pat siūlo lankstumo ir skaitmeninių inovacijų. Štai ką reikia žinoti vairuotojams Lietuvoje.
Naujosios ES direktyvos taikymo sritis
Ketvirtoji ES vairuotojo pažymėjimų direktyva siekiama modernizuoti licencijavimo sistemas, pagerinti kelių eismo saugumą ir sumažinti administracinę naštą. Pagrindinės priemonės:
- 15 metų galiojantis vairuotojo pažymėjimas automobilių ir motociklų kategorijoms;
- Privalomas 2 metų bandomasis laikotarpis naujiems vairuotojams su griežtesnėmis baudomis;
- Skaitmeniniai vairuotojo pažymėjimai per ES skaitmeninę piniginę iki 2030 m.;
- Pasirinktinai suteikiama galimybė vairuoti anksčiau nei numatyta 17 metų amžiaus asmenims su priežiūra;
- Leidimas vairuoti sunkesnes elektromobilius / hibridinius automobilius (iki 4,25 t) pagal B kategoriją.
Vairuotojo pažymėjimo galiojimas ir vyresni vairuotojai
Numatytasis galiojimo laikas automobiliams ir motociklams yra 15 metų. Tačiau valstybės narės gali sutrumpinti šį laikotarpį 65 metų ir vyresniems vairuotojams, pavyzdžiui, reikalauti atnaujinti pažymėjimą kas 5 ar 10 metų.
Tai nėra ES lygmens reikalavimas, o neprivalomas nacionalinis sprendimas.
Sveikatos patikrinimai: privalomi ar neprivalomi?
Pirmą kartą išduodant vairuotojo pažymėjimą, vairuotojai privalo atlikti medicininę apžiūrą (ypač profesionalių kategorijų vairuotojams). Tačiau įprastiems vairuotojams atnaujinant pažymėjimą galima remtis savęs vertinimo įrankiais, o ne medicininiais patikrinimais.
Kiekviena šalis gali nuspręsti, ar reikalauti oficialių medicininių patikrinimų, ar priimti vairuotojų deklaracijas.
Skaitmeniniai vairuotojo pažymėjimai iki 2030 m.
Visi ES vairuotojai iki 2030 m. turėtų gauti skaitmeninius pažymėjimus per ES skaitmeninę ID piniginę. Fizinės kortelės vis dar bus prieinamos paprašius – skaitmeninės versijos nėra privalomas pakaitalas.
Specialios priemonės jauniems ir profesionaliems vairuotojams
Direktyvoje yra keletas svarbių papildymų:
- 2 metų bandomasis laikotarpis visiems naujiems vairuotojams, taikant griežtesnes taisykles dėl alkoholio, greičio viršijimo ir saugos diržų pažeidimo;
- Galimybė leisti 17 metų asmenims vairuoti C1/C kategorijos transporto priemones prižiūrint;
- Leidimas vairuoti elektrines/hibridines transporto priemones iki 4,25 t pagal B kategoriją (anksčiau buvo 3,5 t).
Įgyvendinimo grafikas
Tikimasi, kad direktyva bus baigta rengti 2025 m. Valstybės narės turės apie 4 metus priimti taisykles dėl galiojimo ir bandomojo laikotarpio, o 5,5 metų – skaitmeninių pažymėjimų įgyvendinimui – maždaug iki 2030–2031 m.
Saugumas ir mobilumas: vyresnio amžiaus vairuotojų dilema
Duomenys rodo, kad 75 metų ir vyresni vairuotojai yra labiau pažeidžiami eismo įvykių metu dėl fizinio pažeidžiamumo. Tačiau privalomi patikrinimai visiems vyresnio amžiaus vairuotojams nėra taikomi.
ES skatina saugumą be diskriminacijos, leisdama kiekvienai šaliai pačiai pasirinkti, kaip suderinti saugumą su mobilumo teisėmis.
Nacionalinis lankstumas: būsimi Lietuvos sprendimai
Tokios valstybės narės kaip Lietuva gali pasirinkti:
- Sutrumpinti vyresnio amžiaus vairuotojų pažymėjimų galiojimo laiką (pvz., kas 5 ar 10 metų);
- Reikalauti sveikatos patikrinimų arba naudoti savęs vertinimo apklausas;
- Įvesti konkrečiai nacionalines taisykles, visuomenės švietimo kampanijas arba vairavimo egzaminus.
Kodėl šie pokyčiai vyksta dabar?
Senėjant visuomenei, visoje ES didėja 65 metų ir vyresnių vairuotojų dalis. Vyresnio amžiaus žmonės taip pat sudaro didesnę dalį sunkių eismo įvykių aukų.
ES strategija „Vision Zero“ siekia iki 2050 m. panaikinti eismo įvykių aukas. Lanksti nacionalinė politika kartu su ES masto standartais yra labai svarbios siekiant šio tikslo.
Kokia jūsų nuomonė? Ar Lietuva turėtų priimti griežtesnes vyresnio amžiaus vairuotojų licencijų atnaujinimo taisykles? Pasidalinkite savo mintimis žemiau arba prisijunkite prie diskusijos socialiniuose tinkluose.