Ketvirtadienio rytą sostinės Žirmūnų gatvėje įvyko skaudi nelaimė. Automobilis „Volkswagen“ rėžėsi į viešojo transporto stotelę, mirtinai sužalodamas jauną merginą. Kita nukentėjusioji išgabenta į ligoninę. Pirminiais duomenimis, vairuotoją galėjo ištikti epilepsijos priepuolis.
Apžvelkime, kas jau žinoma apie šį tragišką įvykį ir kokias pamokas jis siunčia apie sveikatos kontrolę keliuose.
Automobilis užvažiavo ant šaligatvio ir kliudė žmones
Apie 10:50 val. Bendrasis pagalbos centras gavo pranešimą, kad Vilniaus Žirmūnų gatvėje automobilis įsirėžė į stotelę. Pasak pirminių duomenų, „Volkswagen“ vairuotojas (gim. 1975 m.) prarado sąmonę – įtariama, kad jį ištiko epilepsijos priepuolis.
Automobilis išvažiavo ant šaligatvio, nuvažiavo keliolika metrų ir sustojo tik atsitrenkęs į medį. Per šį laiką jis partrenkė dvi jaunas merginas, laukusias viešojo transporto.
Žuvo 20-metė, kita mergina – ligoninėje
Vienai iš merginų, gimusiai 2005 m., medikai jau nebegalėjo padėti – ji žuvo vietoje. Jos kūnas buvo uždengtas avarijos vietoje. Kita mergina patyrė sužalojimų ir buvo išgabenta į ligoninę. Jos būklė kol kas neskelbiama.
Į įvykio vietą atvyko gausios policijos pajėgos. Teritorija buvo aptverta STOP juostomis, o pareigūnai pradėjo tyrimą dėl įvykio priežasčių ir aplinkybių.
Epilepsija prie vairo: ką sako įstatymai?
Lietuvoje asmenys, sergantys epilepsija, gali gauti vairuotojo pažymėjimą tik po medikų patvirtinimo, kad liga yra kontroliuojama. Tačiau sveikatos kontrolė dažnai priklauso nuo paties vairuotojo sąžiningumo.
- Vairuotojai privalo deklaruoti lėtines ligas, galinčias turėti įtakos eismo saugumui.
- Leidimas vairuoti suteikiamas tik gydytojui patvirtinus, kad būklė yra stabili.
- Reguliarūs sveikatos patikrinimai – būtina sąlyga kai kuriose ES šalyse.
Ši taisyklė galioja ES šalyse. Lietuvoje galiojančios tvarkos gali skirtis priklausomai nuo individualios situacijos ir gydytojo vertinimo.
Ar įmanoma išvengti tokių tragedijų?
Kelių saugumo specialistas Tomas Jukna teigia: „Turime rimtai vertinti medikų ir „Regitros“ bendradarbiavimą. Reikalinga centralizuota sistema, kuri perspėtų apie pavojų.“
Ekspertai siūlo svarstyti išmanias automobilines sistemas, galinčias fiksuoti sveikatos sutrikimus ir aktyvuoti avarinį stabdymą. Tokios technologijos jau testuojamos kai kuriuose Europos miestuose.
Viešoji reakcija: skausmas ir klausimai
Socialiniuose tinkluose netrūksta pasipiktinimo – žmonės kelia klausimus, ar vairuotojas turėjo teisę sėsti prie vairo. Kiti dalinasi užuojauta artimiesiems, primindami, kad kiekvienas gali atsidurti panašioje situacijoje.
Institucijos kol kas oficialiai nekomentuoja, tačiau manoma, kad įvykis paskatins diskusijas apie sveikatos kontrolės sistemos stiprinimą Lietuvoje.
Išvada
Tragedija Žirmūnuose išryškino problemą, apie kurią kalbama per retai – vairavimas su galimai pavojingomis sveikatos būklėmis. Nors vairuotojo kaltė dar nėra nustatyta, visuomenė ir institucijos privalo kelti klausimą: kaip užtikrinti, kad tik sveiki žmonės sėstų prie vairo?
Ar tau teko susidurti su panašia situacija? Pasidalink komentaruose žemiau!