2025 m. pavasarį Europos Komisija pasiūlė privalomas nulinės emisijos transporto priemonių (ZEV) kvotas įmonių transporto parkams kaip platesnės dekarbonizacijos strategijos dalį. Nors aplinkosaugos tikslas aiškus, tiesioginis poveikis logistikos, automobilių pardavimo ir aptarnavimo verslui Lietuvoje gali būti sudėtingas, ypač neturint tinkamos infrastruktūros paramos.
Ką apima ES pasiūlymas
Komisija siūlo, kad įmonės, turinčios daugiau nei 25 transporto priemones, turėtų palaipsniui integruoti elektromobilius – iki 2025 m. pasiekti 50 % naujų elektromobilių įsigijimų ir iki 2030 m. visiškai pereiti prie elektrinių. Tai atitinka platesnius įmonių transporto priemonių parko reglamentus, aptartus visoje Europoje.
Pagrindiniai susirūpinimą keliantys klausimai Lietuvos įmonėms
- Nuvažiuojamas atstumas ir ilgos pamainos: Elektromobiliai gali neatitikti kasdienių ridos reikalavimų, ypač regioninio pristatymo / hidroelektrinių paslaugų srityje, jei nėra dažno įkrovimo.
- Infrastruktūros trūkumas: Viešųjų įkrovimo stotelių yra mažai mažuose miesteliuose ir pramonės zonose.
- Didesnės pradinės išlaidos: Komercinės elektromobiliai kainuoja 30–50 % daugiau nei ICE partneriai – apkrauna MVĮ investicijų biudžetus.
- Prastovos įkrovimui: Daugiavalandis įkrovimas padidina neefektyvumą ir riziką griežtuose logistikos grafikuose.
Ar Lietuva pasiruošusi?
Turėdama daugiau nei 12 metų vidutinę transporto priemonių eksploatavimo trukmę ir apie 3500 registruotų elektromobilių (nedaug jų yra komercinės), Lietuvai trūksta reikiamo įkrovimo tinklo, antrinės rinkos ir aptarnavimo patirties, kad galėtų greitai pereiti prie elektromobilių.
Europos patirtis: ambicijų ir praktiškumo derinimas
FIGIEFA įspėja, kad privalomos elektromobilių kvotos gali paralyžiuoti nepriklausomus remonto tinklus ir logistikos paslaugų teikėjus, kurie nėra susipažinę su elektromobilių technologija. Remiantis jų apklausa, 95 % įmonių baiminasi neigiamo poveikio, todėl svarbu taikyti viešąsias paskatas prieš įvedant privalomas kvotas.
Rekomendacijos sklandesniam perėjimui
- Pradėkite nuo savanoriškų paskatų, subsidijų ir bandomųjų projektų.
- Į praktinių priemonių rengimą įtraukite prekybos organizacijas (pvz., verslo asociacijas).
- Užtikrinkite investicijas į regioninius įkrovimo ir elektromobiliams pritaikytus paslaugų tinklus.
Rizika, jei nepasirengta
Privalomos kvotos, nustatytos neturint realios infrastruktūros, gali lemti:
- Padidėjusias išlaidas, sumažėjusį efektyvumą ir galimą įmonių uždarymą logistikos ir paslaugų sektoriuose.
- Didėjantį atotrūkį tarp miesto ir kaimo operatorių, kur sunkiau diegti elektromobilius.
- Galimą įmonių perkėlimą į kaimynines šalis, kuriose yra geresnės elektromobilių ekosistemos.
Koks jūsų nuomonė? Kiek jūsų įmonė pasiruošusi elektromobilių kvotoms? Pasidalykite savo iššūkiais komentaruose arba pažymėkite kolegas iš pramonės šakos.