Lietuvos kelių transporto sektorius, glaudžiai susijęs su Europos eksportu, rodo vis daugiau atsigavimo ženklų. Tačiau analitikai įspėja – šis pakilimas gali būti tik laikinas. Straipsnyje analizuojame pagrindines tendencijas, rizikas ir galimus scenarijus 2025–2026 metams.
Lūkesčių augimas rodo galimą sektoriaus atsigavimą
Naujausi „Citadele“ banko stebimi rodikliai rodo, kad Lietuvos vežėjų nuotaikos pamažu gerėja. Europos Komisijos duomenimis, 2025 m. birželį transporto įmonių lūkesčiai pasiekė aukščiausią tašką per pastaruosius dvejus metus.
Nors šešių mėnesių slankusis lūkesčių indekso vidurkis vis dar neigiamas (-8,2 punkto), augimo tempas leidžia tikėtis, kad artimiausiu metu indeksas gali tapti teigiamas. Tai reikštų tvaresnį sektoriaus atsigavimą.
Gerėja verslo vertinimas ir darbuotojų planavimas
Vežėjų apklausos rodo vis pozityvesnį vertinimą. Birželį nuomonė apie verslo būklę buvo geriausia per daugiau nei dvejus metus – rodiklis pasiekė -2,3 punkto ir priartėjo prie neutralaus lygio.
Ypač reikšmingas pokytis fiksuotas darbo rinkoje: pirmą kartą po 15 mėnesių daugiau įmonių planuoja samdyti naujų darbuotojų nei mažinti jų skaičių. Tai aiškus pasitikėjimo ženklas.
Didėja vilkikų ir puspriekabių registracijų apimtys
Transporto parko atnaujinimas matomas ir registracijų statistikoje. 2025 m. gegužę naujų puspriekabių registracijų 12 mėn. slankusis vidurkis buvo 0,7 % didesnis nei prieš metus. Tai – pirmas metinis augimas per 18 mėn.
Dar ryškesnis šuolis užfiksuotas vilkikų segmente – gegužę jų registracijų skaičius buvo net penktadaliu didesnis nei prieš metus. Tačiau ekspertai pabrėžia, kad tai – atnaujinimas nuo itin žemo lygio, o ne parko plėtra.
Avansinis eksportas – pagrindinis atsigavimo variklis
Analitikai pabrėžia, kad dabartinis atsigavimas gali būti techninio pobūdžio, susijęs su išankstiniu eksportu prieš JAV importo tarifų įsigaliojimą liepos 9 d. ES įmonės skuba eksportuoti prekes, siekdamos išvengti papildomų mokesčių.
Citadele banko sudarytas tarifams jautrių sektorių indeksas rodo ryškų verslo aktyvumo augimą Vokietijoje. Tokie pokyčiai skatina transporto poreikį ir Lietuvoje, kurios vežėjai aktyviai dalyvauja tarptautiniuose maršrutuose.
Rizika: po šuolio – sąstingis?
Pasibaigus prekių gabenimui „avansu“, tikėtinas euro zonos eksporto į JAV sumažėjimas. Tai tiesiogiai atsilieps ir Lietuvos vežėjų užsakymams. Ekspertai prognozuoja vadinamą „W“ formos ciklą – po pakilimo sektorių vėl gali ištikti stagnacija.
Įmonės bus atsargesnės – gali mažiau investuoti į plėtrą, stabdyti technikos atnaujinimą. Vis dėlto, tai laikinas etapas – tikimasi, kad 2026 m. situacija stabilizuosis.
2026 metai – tikro augimo pradžia?
Vokietijos vyriausybė ketina vykdyti didelio masto investicinius projektus, susijusius su infrastruktūra ir gynyba. Tai turėtų paskatinti vidaus vartojimą ir eksportą, o kartu – ir transporto paslaugų paklausą.
Jeigu šie planai bus įgyvendinti, Lietuvos transporto sektorius galėtų pereiti į tvaraus augimo fazę, palankią investicijoms ir plėtrai.
Išvada: laikinas pagerėjimas ar tvarus posūkis?
Nors dabartiniai rodikliai leidžia atsargiai džiaugtis, sektoriaus atsigavimas vis dar labai priklauso nuo išorinių veiksnių – pirmiausia, nuo Vokietijos ir visos euro zonos ekonomikos ciklų. Tik 2026 metais galėsime kalbėti apie tvaresnį ir labiau prognozuojamą sektoriaus kilimą.
Kaip manote jūs? Ar tai tik laikinas atokvėpis, ar tikro augimo pradžia? Pasidalinkite komentaruose!