Jau daugelį metų automobilių gamintojai lenktyniavo, kas atsisakys mygtukų ir pakeis juos dideliais, daugiafunkciais jutikliniais ekranais. „Tesla“ pirmavo, o po jos sekė daugybė Europos ir Kinijos prekių ženklų. Tačiau dabar ši tendencija gali pasikeisti – tikri mygtukai sugrįžta.
Nuo klasikinio paprastumo iki ekrano perkrovos
Anksčiau toks automobilis kaip originalus „VW Golf“ turėjo tik kelis būtiniausius mygtukus. Dabar, 2025 m., šiuolaikinis „Tesla Model Y“ beveik viską valdo per centrinį ekraną – pavarų perjungimą, pirštinių dėžę, valytuvus ir net posūkio signalus. Nors minimalistinė išvaizda yra elegantiška, ji ne visada praktiška.
Kodėl dominavo jutikliniai ekranai:
- Mažesnės gamybos sąnaudos
- Lankstesni programinės įrangos atnaujinimai
- Modernus estetinis patrauklumas
Tačiau didėjanti kritika verčia keistis. „Tesla“ ekstremalus minimalizmas – pavyzdžiui, posūkių signalų svirtelių pašalinimas – tampa diskusijų tema tiek tarp saugos ekspertų, tiek automobilių apžvalgininkų.
Kinijos automobilių gamintojai keičia kursą
Net ir Kinijoje, pasaulinėje elektromobilių lyderėje, gamintojai keičia kryptį. Naujasis „Xiaomi SU7“ leidžia pirkėjams papildomai mokėti už tikrų mygtukų eilę po pagrindiniu ekranu. „BYD Sealion 05“ centrinėje konsolėje yra fiziniai jungikliai, o „Denza“ naujausiame „D9“ atnaujinime jutiklinius skydelius keičia mygtukais.
„EuroNCAP“ ir reglamentai reikalauja lytėjimo valdymo
Nuo 2026 m. Europos transporto priemonių saugos institucija „Euro NCAP“ baus automobilius, kuriuose trūksta fizinių valdymo elementų svarbiausioms funkcijoms. Tai apima:
- Posūkių signalus
- Avarinius žibintus
- Garsinį signalą
- Priekinio stiklo valytuvus
- Pagalbos iškvietimo (eCall) sistemas
Tai yra platesnio masto pastangų užtikrinti, kad vairuotojai galėtų pasiekti pagrindines funkcijas neblaškydami dėmesio ar nesinaudodami išsamia meniu navigacija dalis.
ADAC kritikuoja per didelį ekranų naudojimą
Vokietijos ADAC įspėja, kad „su saugumu susijusias funkcijas turi būti įmanoma valdyti neatitraukiant akių nuo kelio“. Jei tokiai funkcijai kaip valytuvų ar šviesų valdymas reikia naršyti ekrano meniu, tai padidina blaškymąsi ir avarijų riziką. Lytėjimo mygtukai suteikia greitą ir intuityvią prieigą.
Ko vairuotojai nori:
- Greita prieiga prie dažnai naudojamų funkcijų
- Mažiau vizualinio blaškymo
- Šiuolaikinių technologijų ir fizinio naudojimo pusiausvyra
Ką tai reiškia automobilių pirkėjams
Jei 2025–2026 m. perkate naują automobilį, tikėkitės, kad daugiau modelių vėl siūlys tikrus mygtukus – bent jau saugumui svarbioms funkcijoms. „Tesla“ vis dar gali siekti tik lietimui jautrių funkcijų, tačiau net ir jie susiduria su spaudimu prisitaikyti.
Kinijos prekių ženklai reaguoja tiek į vietinę paklausą, tiek į eksporto rinkos reglamentus. Mygtukų modifikacijos netgi parduodamos atskirai „Tesla Model 3“ ir „Y“ vairuotojams, kurie pasiilgsta fizinio valdymo.
Eksperto įžvalga: „Mygtukų sugrįžimas yra ne nostalgija – tai saugumas ir patogumas naudoti“, – pažymi „AutoBild“ analitikas. „Minimalizmas turi ribas, kai jis kenkia intuityviam valdymui.“
Kokia jūsų nuomonė? Ar automobilyje teikiate pirmenybę mygtukams, ar jutikliniams ekranams? Praneškite mums komentaruose arba pasidalykite savo mintimis internete.