Daugelis automobilių gamintojų teigia, kad šiuolaikinė sintetinė alyva gali tarnauti 30 000 kilometrų be pakeitimų. Nors tai gali skambėti patogiai, ypač reklamuojant naujus automobilius kaip nereikalaujančius daug priežiūros, mechanikai ir automobilių ekspertai griežtai nesutinka. Laikantis šių ilgesnių alyvos keitimo intervalų, galite tiesiogine prasme prarasti variklį.
Kodėl gamintojai reklamuoja ilgus alyvos keitimo intervalus
Automobilių gamintojai vis dažniau reklamuoja ilgus alyvos keitimo intervalus – kartais iki 30 000 km – kad pritrauktų pirkėjus. Šie mažai priežiūros reikalaujantys pažadai padeda parduoti automobilius, ypač pagal garantiją. Tačiau pasibaigus garantijai, brangūs variklio gedimai tampa jūsų, o ne gamintojo problema.
Šiuolaikinės sintetinės alyvos yra geresnės nei senesnės mineralinės alyvos. Jos geriau atlaiko karštį, slėgį ir oksidaciją. Tačiau net ir geriausia alyva laikui bėgant suyra ir užsiteršia. Jokia alyva negali apsaugoti jūsų variklio amžinai, jei ji nebus pakeista.
Kas iš tikrųjų nutinka variklio alyvai laikui bėgant
Variklio alyva pradeda irti nuo pat variklio užvedimo momento. Aukšta temperatūra sukelia oksidaciją, pakeisdama jos cheminę sudėtį. Mechaninis įtempis ardo molekulines grandines. Palaipsniui kaupiasi teršalai, tokie kaip metalo dalelės, suodžiai, degalų likučiai ir drėgmė, mažindami jos tepimo savybes.
Tiesioginio įpurškimo benzininiai varikliai dažnai kenčia nuo degalų skiedimo – nesudegusio kuro maišymosi su alyva. Dyzeliniai varikliai kaupia suodžius. Visi šie veiksniai laikui bėgant sumažina alyvos efektyvumą.
Važiavimas mieste dar labiau pablogina situaciją
Važiavimas mieste – dažnai užvedant šaltą variklį, dažnai sustojant ir pajudant iš vietos bei trumpais atstumais – pagreitina alyvos degradaciją. Variklis retai pasiekia visą darbinę temperatūrą, todėl vanduo ir degalų likučiai neišgaruoja. Dėl to kaupiasi nuosėdos, o alyvoje lieka degimo rūgštys, kurios kenkia vidaus komponentams.
Kodėl pavojinga keisti alyvą kas 30 000 km
Tos pačios alyvos naudojimas 30 000 km gali turėti rimtų pasekmių. Susidėvėjusi alyva negali tinkamai sutepti, todėl padidėja variklio komponentų, tokių kaip paskirstymo grandinės įtempikliai ar turbo guoliai, susidėvėjimas. Nešvari alyva taip pat praranda savo aušinimo savybes ir tampa nuosėdas formuojančia medžiaga, o ne valikliu.
- Turbokompresoriai: Jie veikia esant dideliam karščiui ir jiems reikalinga švari alyva. Nešvari alyva gali sukelti guolių gedimą – brangų remontą.
- Paskirstymo grandinės: Nepakankamas tepimas jas per anksti ištempia. Remonto išlaidos gali siekti tūkstančius eurų.
Mechanikai praneša apie dažnus variklių, naudojančių ilgaamžes alyvas, gedimų modelius. Tai grandinės barškėjimas, padidėjusios alyvos sąnaudos ir užsikimšę alyvos kanalai.
Kaip dažnai iš tikrųjų reikėtų keisti alyvą?
Ekspertai sutaria: saugus alyvos keitimo intervalas yra kas 10 000–15 000 km arba kartą per metus – atsižvelgiant į tai, kas įvyksta anksčiau. Vairuotojams, kurie daug laiko praleidžia eismo kamščiuose, važiuoja trumpus atstumus arba turi dyzelinius arba turbininius variklius, rekomenduojama alyvą keisti kas 10 000 km.
Varikliai su tiesioginio įpurškimo arba „stop-start“ sistemomis yra ypač jautrūs ir jiems reikia švarios alyvos, kad būtų išvengta brangaus remonto. Prevencija yra pigesnė nei pažeisto variklio remontas.
Požymiai, kad reikia keisti alyvą
- Spalva: Tamsi arba juoda alyva gali rodyti užterštumą.
- Konsistencija: Tirštas, dumblėtas alyva arba matomos dalelės rodo gedimą.
- Kvapas: Apdegęs arba rūgštus kvapas gali rodyti sugedusią alyvą.
- Našumas: Padidėjęs triukšmas, lėtas reagavimas arba alyvos įspėjamosios lemputės taip pat gali rodyti alyvos problemas.
Paskutinis patarimas: vadovaukitės logika, o ne rinkodara
Aklai nesilaikykite gamintojo „ilgaamžių“ pažadų. Verčiau įvertinkite savo vairavimo įpročius ir variklio tipą. Švari alyva yra pigiausias jūsų variklio sveikatos draudimas. Laikykitės trumpesnių keitimo intervalų, naudokite kokybišką alyvą ir stebėkite savo transporto priemonės elgesį.
Koks jūsų alyvos keitimo įprotis? Ar laikotės ilgų keitimo intervalų, ar 10 000 km taisyklių? Pasidalinkite savo patirtimi komentaruose arba su kitais vairuotojais internete.