Techninės apžiūros (TA) skirtos užtikrinti, kad transporto priemonės atitiktų saugos ir aplinkosaugos standartus. Tačiau ne visi automobiliai praeina patikrinimą iš pirmo karto. Remiantis TÜV, ADAC, DEKRA ir vietiniais Lietuvos šaltiniais, kai kurie automobilių modeliai žymiai dažniau sugenda arba grįžta į servisą iš karto po patikrinimo. Kas sukelia šiuos gedimus ir kurios transporto priemonės dažniausiai pažeidžia reikalavimus?
Ką reiškia, kai automobilis nepraeina techninės apžiūros?
Kai automobilis nepraeina techninės apžiūros, tai reiškia, kad jis neatitinka kelių eismo saugumo ar aplinkosaugos reikalavimų. Dažniausiai prieš pakartotinę apžiūrą jam reikia remontuoti stabdžius, pakabą, žibintus ar su korozija susijusius komponentus. Lietuvoje vairuotojai paprastai turi 10 darbo dienų defektams ištaisyti ir grįžti dalinei pakartotinei patikrai.
Automobiliai, kurie dažniausiai neišlaiko techninės apžiūros
Remiantis 2024 m. TÜV ataskaita, skirta 10–11 metų senumo transporto priemonėms, šie modeliai turėjo didžiausią gedimų rodiklį:
- Dacia Logan: korozija, silpna pakaba, stabdžių problemos
- Chevrolet Aveo: elektros ir apšvietimo gedimai, greitas susidėvėjimas
- Fiat Punto / Panda: vairavimo ir pakabos defektai
- Renault Kangoo: priekinės pakabos problemos, rūdys
- Peugeot 206 / 207: alyvos nuotėkis, prasta elektros sistema, korozija
- Opel Meriva A / Corsa D: stabdžiai ir važiuoklė problemos
- Citroën C4 Picasso: elektroninio rankinio stabdžio gedimai, pakabos pažeidimai
Dažniausios priežastys, kodėl automobiliai neatlieka patikros
- Stabdžių sistemos pažeidimai (diskai, kaladėlės, stabdžių linijos)
- Amortizatorių ir pakabos jungčių gedimai
- Svarbiausių dalių, tokių kaip slenksčiai ir važiuoklės sijos, korozija
- Apšvietimo gedimai (neteisingas spindulio kampas arba pažeisti žibintai)
- Alyvos arba aušinimo skysčio nutekėjimas
- Rankinio stabdžio disbalansas arba gedimas
Statistika iš Lietuvos
Remiantis „Regitra“ ir „Tuvlita“ duomenimis, apie 34 % pirminių patikrų 2023 m. baigėsi gedimais. Dažniausios problemos:
- Stabdžių sistema – 17 %
- Pakaba – 13 %
- Apšvietimas ir signalai – 11 %
- Kėbulo būklė ir rūdys – 10 %
Ekspertų patarimai, kaip išvengti remonto po patikros
- Atlikite patikrą prieš patikrą, ypač automobiliams, senesniems nei 8 metai
- Patikrinkite stabdžius, pakabą ir žibintus – pagrindines gedimų priežastis
- Reguliariai stebėkite, ar nėra nuotėkių ir rūdžių
- Neignoruokite tokių ženklų kaip vibracija ar blogas stabdymas – jie retai išsisprendžia patys
Kas nutinka, jei automobilis nepraeina patikros?
Gedimas lemia laikiną atmetimo pranešimą ir remonto instrukcijas. Paprastai jums suteikiama 10 darbo dienų problemoms išspręsti. Grąžinus automobilį, pakartotinai tikrinami tik pažymėti komponentai, o ne visa transporto priemonė. Jei automobilis vėl sugenda, jis gali būti laikinai išregistruotas, kol bus tinkamas važiuoti keliais.
Pagrindinės dalys, dažniausiai remontuojamos po nesėkmingų techninių apžiūrų
Komponentas | Tipinės problemos |
---|---|
Stabdžių diskai / kaladėlės | Netolygus susidėvėjimas, nepakankamas storis |
Amortizatoriai | Alyvos nutekėjimas, sumažėjęs efektyvumas |
Pakabos svirtys / jungtys | Atsipalaidavimas, įtrūkimai, triukšmas |
Priekiniai žibintai | Neteisingas suvedimas, nešvarūs / pažeisti atšvaitai |
Išmetimo sistema | Korozija, garsi triukšmai, skylės |
Padangos | Protektoriaus gylis mažesnis nei 1,6 mm, netolygus nusidėvėjimas |
Rūdys | Slenksčiai, porėmiai, konstrukcinės dalys |
Kodėl kai kurie automobiliai yra „užprogramuoti“ gedimams?
Biudžetiniuose modeliuose dažnai naudojami pigesni, mažiau patvarūs komponentai. Daugelis jų kenčia nuo prasto atsparumo korozijai, paprastos pakabos konstrukcijos ir senstančios elektronikos. Pietų Europos arba JK transporto priemonės taip pat gali sugesti dėl:
- Netinkamumo atšiaurioms žiemoms (pvz., prasta apsauga nuo rūdžių)
- Neteisingų apšvietimo kampų dešiniosios pusės eismui
- Didelės ridos ir susidėvėjimo (buvę taksi ir pan.)
Ar verta atlikti diagnostiką prieš techninę apžiūrą?
Žinoma. Ypač jei:
- Jūsų automobilis senesnis nei 7–10 metų
- Planuojate jį parduoti – pirkėjai patikrins techninės apžiūros įrašus
- Norite išvengti streso ir dvigubų mokėjimų
Diagnostika, kainuojanti apie 20–40 eurų, gali padėti išvengti netikėtų 100–400 eurų kainuojančių remontų vėliau.
Eksperto įžvalga
„Žmonės dažnai nustemba, kai techninės apžiūros metu atsiranda rimtų defektų. Tačiau tokios problemos neatsiranda per naktį – jos paprastai egzistuoja mėnesius ir ignoruojamos.“.
Neišlaikyti techninės apžiūros yra daugiau nei tik rūpestis – tai dažnai sukelia nenumatytų remonto išlaidų ir galimų vėlavimų. Žinojimas, kurie automobilių modeliai yra labiau linkę gesti, gali padėti pirkėjams priimti protingesnius sprendimus ir motyvuoti esamus savininkus geriau prižiūrėti savo transporto priemones. Prevencija yra pigesnė nei atsisakymas.
Ar kada nors teko grįžti į servisą iškart po techninės apžiūros? Pasidalinkite savo patirtimi arba patarimais žemiau!