2025 m. balandį Jungtinėse Valstijose užfiksuotas akivaizdus automobilių kainų šuolis. Tai – tiesioginė pasekmė naujiems importo tarifams, kurie taikomi svarbioms automobilių dalims ir elektriniams automobiliams. Poveikį gali pajusti ir lietuviai, ieškantys transporto priemonių iš JAV.
Tarifai smogė automobilių sektoriui
Kaip skelbia „Cox Automotive“, vidutinė naujo automobilio kaina JAV balandį išaugo apie 2,1 % ir siekė 48 510 JAV dolerių. Naudotų automobilių kainos taip pat padidėjo – apie 0,5 %. Tai rodo, kad nauji tarifai paveikė visą rinką, ne tik elektromobilių segmentą.
Tarifų tikslas – apsaugoti vietinę gamybą nuo pigesnių kiniškų importų, ypač elektrinių transporto priemonių srityje. Visgi ši politika sukėlė nenumatytų padarinių ir paprastiems pirkėjams, ir pasaulinei prekybai.
Ką tai reiškia Lietuvai?
Nors tarifai įvesti JAV, jų poveikis gali būti jaučiamas ir Lietuvoje. Dalis naudotų automobilių, importuojamų į mūsų šalį, atkeliauja būtent iš Šiaurės Amerikos. JAV pardavėjams mokant daugiau už prekes, tikėtina, kad išaugusios kainos bus perduotos ir Europos perpardavėjams, o galiausiai – ir Lietuvos vairuotojams.
„Jau dabar pastebime, kad amerikietiški elektromobiliai brangsta“, – teigė vienos Vilniuje veikiančios automobilių importo įmonės atstovas. „Ypač tai jaučiama per paklausiausius naudotus modelius.“
Kas konkrečiai brangsta?
- Elektriniai automobiliai su kiniškomis dalimis
- Baterijos ir jų moduliai
- Naudoti automobiliai iš JAV aukcionų
Įtakos turi ir tai, kad Kinijos gamintojai, tokie kaip BYD, dėl tarifų susiduria su kliūtimis JAV rinkoje. Tai mažina konkurenciją ir leidžia didinti kainas kitiems gamintojams.
Rinkos reakcijos ir prognozės
JAV automobilių salonai fiksuoja sulėtėjusį pardavimų augimą ir atsargesnius pirkėjus. Nors kainų augimas balandį atrodė nuosaikus, analitikai įspėja – ilgalaikis poveikis gali būti gerokai didesnis.
„Tikėtina, kad kainos išliks aukštos viso antrojo ketvirčio metu“, – sako „Cox Automotive“ vyresnysis ekonomistas Charlie Chesbrough. „Tarifai įneša neapibrėžtumo, kurio pirkėjai vengia.“
Europos, įskaitant Lietuvos, pirkėjai turėtų ruoštis lėtesniam automobilių pristatymui, mažesniam pasirinkimui ir mažiau patrauklių pasiūlymų – ypač elektromobilių bei hibridinių modelių iš JAV.
Ką daryti Lietuvos pirkėjams?
- Stebėti JAV importo ir valiutų kursų tendencijas
- Lyginti JAV modelių kainas su analogiškomis ES rinkos transporto priemonėmis
- Neatidėlioti sprendimų – kainos gali kilti dar labiau
Ši politika taikoma JAV. Lietuvos importo taisyklės gali skirtis, tačiau pasaulinės kainų tendencijos dažnai daro poveikį ir mūsų rinkai.
Ko tikėtis vasarą?
Jei JAV nesiims kompensacinių priemonių, aukštos automobilių kainos gali išlikti visą vasarą. Tai ypač aktualu elektromobilių rinkai, kurioje įtampa tarp gamintojų ir importuotojų vis auga. Tuo metu ES gali svarstyti atsakomąsias priemones ar naujus susitarimus dėl prekybos su Kinija ir JAV.
Ar susidūrėte su šia situacija? Pasidalykite savo patirtimi komentaruose!