Nors visi automobiliai nuvertėja vos tik išvažiuojant iš aikštelės, kai kurie praranda savo vertę daug greičiau nei kiti. 2025 m. keli modeliai – ypač elektriniai automobiliai, prabangūs visureigiai ir vidutinio dydžio sedanai – yra vieni iš blogiausių perpardavimo vertės atžvilgiu. Štai ką Lietuvos pirkėjai turi žinoti prieš padarydami brangią klaidą.
Elektromobiliai: greitos technologijos, greitesnis nusidėvėjimas
Elektromobiliai (EV) tapo populiaresni, tačiau jie taip pat nuvertėja sparčiausiai. Kai kurie modeliai vos per 12 mėnesių praranda iki 50 % savo vertės. Kodėl?
- Sparčiai tobulėja akumuliatorių technologijos – senesni modeliai greitai pasensta
- Subsidijų pokyčiai – pasibaigus paskatoms, paklausa sumažėja
- Maža naudotų elektromobilių paklausa – pirkėjai baiminasi akumuliatorių susidėvėjimo
Pavyzdžiai: „Jaguar I-Pace“: –72,2 % per 5 metus, „Nissan Leaf“: –64,1 %, „Hyundai Ioniq 5“ ir „Ford Mustang Mach-E“ taip pat yra tarp sparčiausiai nuvertėjančių elektromobilių.
Prabangūs visureigiai ir sedanai: didelė kaina, didelis nuostolis
Premium klasės automobiliai dažnai patiria didžiulį nuvertėjimą dėl didelės pradinės kainos ir riboto patrauklumo naudotų automobilių rinkoje:
- „Lincoln Navigator“, „Cadillac Escalade“, „Infiniti QX80“ – iki –53 % per 3 metus
- BMW 7 serija, „Audi A8“, „Mercedes“ S klasė – apie –50–60 % per 5 metus
Jie atrodo įspūdingai, bet yra itin brangūs prižiūrėti ir vėliau sunkiai parduodami už gerą kainą.
Sportiniai automobiliai: smagu vairuoti, o ne perparduoti
Galingi ir sportiniai automobiliai dažnai smarkiai nuvertėja dėl ribotos naudotų automobilių rinkos paklausos:
- „Chevrolet Camaro“: –39 % vos po 12 mėnesių
- „Ford Mustang“, „Dodge Challenger/Charger“ – –45–50 % per 2 metus
Jų patrauklumas yra nišinis, o perpardavimo vertė kenčia, ypač dėl kylančių degalų ir draudimo išlaidų.
Vidutinio dydžio sedanai: didelė automobilių parko kaita užtvindo rinką
Įmonių ir nuomos parkų naudojami sedanai dažnai persotina naudotų automobilių rinką, sumažindami kainas. Labiausiai nukenčia benzininiai ir dyzeliniai modeliai.
- „Volkswagen Passat“: –40 % per 12 mėnesių
- „Hyundai Sonata“: –48–50 % per metus
- „Chevrolet Malibu“, „Chrysler 300“ – rizikos grupės modeliai
Kodėl kai kurie automobiliai nuvertėja greičiau nei kiti?
- Technologinis senėjimas – dažnas reiškinys elektromobiliams
- Didelė pirkimo kaina – didesni grynieji nuostoliai eurais
- Maža perpardavimo paklausa – nepopuliarumas naudotų automobilių rinkoje
- Brangus remontas ir dalys – ypač prabangiems automobiliams
- Reputacijos problemos – modeliai su žemu patikimumo balu
- Perteklinė pasiūla – dažnas reiškinys buvusio parko transporto priemonėse
Patarimai, kaip sumažinti nusidėvėjimo nuostolius
- Nepirkite naujų, jei planuojate parduoti per 3–4 metus
- Rinkitės 2–3 metų senumo naudotus automobilius – jie jau nusidėvėję, bet vis dar patikimi
- Rinkitės patikrintus modelius, turinčius gerą reputaciją („Toyota“, „Honda“, „Subaru“)
- Patikrinkite likutinę vertę naudodami tokias priemones kaip „Edmunds“, „AutoUncle“, „CarEdge“
- Ieškokite mažos ridos, populiarių spalvų ir būtinos įrangos
Geriausiai perpardavimo vertę rodantys modeliai 2025 m.
Jei jums rūpi ilgalaikė vertė, šie modeliai laikomi „saugiais pasirinkimais“:
- „Toyota“: „Tacoma“, „4Runner“, „Tundra“ – po 5 metų išlaiko 63–68 %
- „Honda“: „CR-V“, „Civic“ – apie 55–60 %
- „Subaru“: „Crosstrek“, „Outback“ – 52–58 %
- „Mazda“: „CX-5“, „Mazda3“ – 50–55 %
- „Chevrolet Corvette“: 65 %+ (išskyrus sportinį automobilį)
Išvada: 2025 m. rinkitės išmintingai
Automobilio nusidėvėjimas neišvengiamas, tačiau sumanūs pirkėjai gali išvengti didelių nuostolių. Prieš pirkdami naują, apsvarstykite:
- Kiek laiko planuojate laikyti automobilį
- Numatomą vertę po 1–3–5 metų
- Prekės ženklo reputaciją ir rinkos paklausą
2025 m. svarbu ne tik našumas ar dizainas – svarbi ilgalaikė vertė. Rinkitės patikimumą ir perpardavimo potencialą, o ne statuso simbolius.
Kokia jūsų nuomonė? Ar patyrėte didelį nusidėvėjimą? Pasidalinkite savo mintimis žemiau arba socialiniuose tinkluose.