Automobilių pasauliui sparčiai judant automatikos ir elektrifikacijos link, galingi automobiliai su mechanine pavarų dėže tampa retenybe. Vairavimo entuziastams Lietuvoje ir visame pasaulyje – štai paskutiniai modeliai, siūlantys daugiau nei 400 AG ir rankinę transmisiją.
Kodėl nyksta mechaninės pavarų dėžės?
Rankinės pavaros ilgai buvo laikomos tikrojo vairavimo simboliu, tačiau šiandien rinka diktuoja patogumo ir efektyvumo sąlygas. Automatinės transmisijos dabar lenkia mechanines tiek greičiu, tiek degalų sąnaudomis. Gamintojai taip pat mini mažą paklausą ir griežtėjančius taršos reikalavimus kaip pagrindines priežastis, kodėl atsisakoma rankinių dėžių.
Kaip pastebi automobilių žurnalistas iš Vilniaus Laurynas Vitkus: „Dauguma jaunų vairuotojų Lietuvoje net nebesimoko važiuoti su mechanine pavara. Paklausa praktiškai neegzistuoja.“
Paskutiniai 400+ AG rankiniai automobiliai
Nepaisant tendencijų, keletas modelių 2025 metais vis dar siūlo 400 ar daugiau arklio galių su mechanine transmisija. Štai žymiausi iš jų:
- Cadillac CT5-V Blackwing: 668 AG, 6 pavarų mechaninė, galiniai varomieji ratai – tikras amerikietiškas raumenų automobilis.
- Ford Mustang Dark Horse: 500 AG, 6 pavarų mechaninė – paskutinė „Mustang“ versija su natūraliai įsiurbiamu V8 ir rankine pavara.
- Chevrolet Camaro SS 1LE: 455 AG, 6 pavarų mechaninė – gamyba baigiama šiais metais, tad modelis tampa kolekcionierių taikiniu.
- Porsche 911 S/T: 518 AG, 6 pavarų mechaninė – riboto leidimo, itin lengvas modelis, skirtas entuziastams.
- Porsche 911 Carrera T: 379 AG (šiek tiek mažiau nei 400), tačiau vertas paminėjimo dėl klasikinės sąrangos ir pojūčio.
- BMW M2 (G87): 453 AG, 6 pavarų mechaninė – vienas paskutiniųjų „BMW“ sportinių automobilių su rankine pavara.
Pastaba: Kai kurie modeliai oficialiai siūlomi tik JAV rinkai. Lietuvoje jų prieinamumas priklauso nuo importuotojų ir naudotų automobilių tiekimo.
Ką tai reiškia Lietuvos vairuotojams?
Lietuvoje rankinės transmisijos vis dar populiarios tarp senesnių naudotų automobilių, tačiau naujų galingų modelių su mechanine pavara sparčiai mažėja. Norintys tikro, analoginio vairavimo pojūčio turėtų suskubti – tokie modeliai kaip Cadillac CT5-V ar BMW M2 greitai taps retenybe.
Kaip sako sportinių automobilių specialistas iš Kauno Kęstutis Jurkšas: „Artimiausi metai – lemiami. Jei nori automobilio, kuriame gali pats perjunginėti pavaras – laikas spaudžia.“
Ar verta rinktis sportinį automobilį su rankine pavara?
Tarp vairuotojo ir automobilio atsiranda ypatingas ryšys, kai pavaros perjungiamos rankomis. Nors automatai lenkia rankines trasoje, pastarosios vis dar siūlo:
- Didesnę kontrolę vairuotojui
- Didesnį įsitraukimą ir pasitenkinimą
- Mažesnius eksploatacijos kaštus (kai kuriais atvejais)
- Vertę kolekcionierių akyse ateityje
Vis dėlto verta įvertinti miesto kamščių realybę, perpardavimo vertę ir meistrų kvalifikaciją Lietuvoje.
Rankinės prieš automatines: kokia ateitis?
Globali kryptis aiški – rankinės transmisijos traukiasi iš rinkos. Tačiau kol kas entuziastai dar turi kelis išskirtinius pasirinkimus. Artimiausioje ateityje 400+ AG rankinės taps retenybe, randama tik muziejuose ar privačiuose garažuose.
Lietuvoje tikėtina, kad šie modeliai artimiausiais metais bus prieinami tik kaip naudoti importiniai automobiliai, ypač griežtėjant ES taršos reikalavimams.
Išvada
Jeigu kada svajojai apie galingą automobilį su rankine pavara – dabar pats metas. Likę modeliai žymi paskutinį šios nykstančios eros skyrių automobilių istorijoje.
O kaip tu? Ar esi vairavęs tokį automobilį? Papasakok komentaruose!